Gazdaság

Dízelt hozna be Nyugatról? Szmogriadó idején csak szívna vele

Nyakra-főre importáljuk a dízel kocsikat, pedig nem biztos, hogy jó ötlet a jövőre nézve.

Rengeteg használt kocsit hoznak be még mindig a magyarok, de Budapesten ebből akár galiba is lehet – derül ki a Magyar Idők cikkéből. A külföldről importált autók 40 százaléka ugyanis dízel (ez a korábbi 60 százalékról csökkent idáig), de ők is szívhatnak télen.

Ugyanis a főváros szigorított a szmogrendeleten, a dízeleket pedig különösen erősen érinti mindez.

Idénre a tippek szerint 150 ezer használt autó behozatala várható, ennek 40 százaléka pedig több tízezer érintett dízelt jelent. Márpedig ha a fővárosban elrendelik a szmogriadó riasztási fokozatát, korlátozzák a 7-es és 8-as osztályú, azaz Euro 3-as dízelüzemű kocsik forgalmát is (eddig ez csak az Euro 2-esekre volt érvényes). A szigor fokozódik, 2019. október 1-től már az Euro 4-es, azaz 10-es és 11-es osztályú kocsikat is kitilthatják a városból.

Az Euro 3-as kocsik 12-15 éves autók, az Euro 4-esek pedig 10 év körüliek. Mivel a behozott kocsik csak 20 százaléka öt évnél fiatalabb, 62 százalék több mint tízéves, átlagkoruk 11 év, a behozatal felét a szmogriadóban jövőre érintett járművek teszik ki. Ezek reggel 6-tól este 10-ig nem járhatnak majd riasztás esetén. Aki tehát dízelt akar, annak nagyon fiatal autót kell vennie.

Márpedig minden télen van több olyan huzamosabb időszak, amikor hideg légpárna telepedik a fővárosra, meg se moccan a levegő, megül a szmog. Ráadásul a dízelek a legszennyezőbbek a részecskekibocsátásukkal, amik lerakódnak a tüdőben is. A Volkswagen botrányával pedig az is kiderült, nem tudni, a gyártók igazat mondanak-e a kibocsátási adataikkal. Épp ezért több európai város már a gázolajos kocsik teljes kitiltásán dolgozik.

A lap cikke hozzáteszi, Budapest levegőjére ennél is nagyobb veszélyt jelent a szilárd tüzelésből származó füst.

(Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik