Gazdaság

Három év a maximum, aztán új helyet keresnek a dolgozók

Rohamosan csökken a dolgozói elkötelezettség, a munkavállalók egyre magabiztosabbak és kritikusabbak, hiszen úgy érzik könnyebben találnának állást – derül ki Magyarország legnagyobb felméréséből, amely a munkavállalók véleményén alapul és átfogó képet ad az aktuális munkaerőpiaci trendekről. Az Aon Hewitt idén 95 cég mintegy 50 ezer dolgozóját kérdezte meg arról, hogyan érzik magukat a munkahelyükön, majd a válaszok alapján 17. alkalommal állította össze a legjobbak listáját.

Egyre magabiztosabbak és kritikusabbak a munkavállalók

Tavaly Magyarországon 10 éves trend fordult meg azzal, hogy csökkeni kezdett a dolgozói elkötelezettség. Az elmúlt 3 év adatai azt mutatják, hogy a folyamat nem állt meg, újabb 1 százalékpontos csökkenés tapasztalható. Egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett, ők azok, akik szívesen ajánlják a munkahelyüket másoknak, nem terveznek állást változtatni és elváráson felül teljesítenek. Globális (63%) és európai (58%) viszonylatban is látható a csökkenés, mindkét esetben 2 százalékpontos esésről van szó.

A munkavállalók munkahelyi élményére számtalan esemény van hatással. Gondoljunk csak azokra a külső hatásokra, amit egy felvásárlás vagy a gazdasági fellendülés okozta munkaerő-piaci túlkínálat okozhat egy szervezet életében. Az elkötelezettségre az állandó belső változások is hatnak, például a folyamat javító kezdeményezések, a szervezeti struktúra váltások és a manapság oly népszerű kultúrafejlesztő akciók. Ebben a turbulens környezetben a vállalatok nehezen azonosítják azokat a pontokat, ahol visszajelzést kérnek a munkavállalóiktól, pedig úgy vélem, hogy ez a növekedés záloga. Ahhoz, hogy a cégek jobban megértsék a dolgozóikat több és gyakoribb visszajelzést kell kérniük tőlük

– fejtette ki a felmérést készítő cég Nemzetközi Elkötelezettség üzletágvezetője, Venesz-Kormos Judit.

A dolgozói elkötelezettséget a munkahelyen eltöltött idő is befolyásolja. 3-5 év között nemcsak a karrierrel a legkritikusabbak a munkavállalók, hanem az elkötelezettség szintje is ekkor a legalacsonyabb. Azoknak, akik kevesebb mint 3 hónapja vannak egy cégnél még 71 százaléka elkötelezett, ám ez a kezdeti lelkesedés 3-5 év múlva jócskán lecsökken, ekkor már csak a dolgozók kicsivel több mint felénél tapasztalható az elkötelezettség.

A 25 év alatti fiatalok sokkal kritikusabbak, és mindössze 55 százalékuk elkötelezett. Ők könnyen tovább állnak, fontos számukra az önmegvalósítás, szeretnének hasznos munkát végezni a munkahelyükön, kevésbé szeretik a napi feladataikat és úgy érzik, hogy a munkájuk kevésbé illeszkedik a képességeikhez. Az 55 év feletti populáció tagjai viszont átlag felett elkötelezettek, inkább a stabilitásra törekednek, ritkábban gondolnak a munkahelyváltásra, és valószínűleg életkorukból adódóan nehezebbnek gondolják az álláskeresést. Ugyanakkor kevésbé érzik elfogadónak a munkahelyi kultúrát, amely fontos pontja lehet a hosszabb távú foglalkoztatásnak, és a különböző generációkkal való közös munka sikerének.

Nőtt a munkatársak munkaerő-piaci magabiztossága. Az előző évhez képest még könnyebbnek látják az álláskeresést, és kevésbé tartanak a jelenlegi elvesztésétől is. Míg tavaly a megkérdezettek 48 százaléka mondta azt, hogy könnyen talál munkát, idén már 56% vélekedett így. Ha a férfi-női különbségeket elemezzük, akkor azt látjuk, hogy a férfiak sokkal magabiztosabbak a munkaerőpiacon és kevésbé félnek, hogy elveszítik állásukat.

Magyarországon a munkavállalók pozitívan értékelik, ha közös célokért dolgozhatnak együtt a kollégákkal, úgy látják, hogy a közvetlen vezetőjük egyértelmű elvárásokat támaszt feléjük, magas színvonalú munkát vár el, és kellő mértékben támogatja őket a közös siker elérésében. Ezzel szemben kritikusak a szervezeti egységek közötti együttműködéssel kapcsolatban, és kevésbé érzik, hogy az előrelépési lehetőségük kiemelkedően jó lenne.

Bár a munkaerőhiányra a szervezetek a bérek emelésével reagáltak, a dolgozók még mindig kritikusak azzal kapcsolatban, hogy a bérezésük a teljesítményükkel arányos-e. Jobban vélekednek róla, mint a tavaly – 9 százalékpontos emelkedéssel 46 százalékuk mondta, hogy elégedett, – de ez az elkötelezettségre nem volt hatással.

A 15 díjazott cég a gyógyszeripar és a kereskedelem mellett az IT, a termelés és a pénzügyi szolgáltatás területén működik. Taroltak a kis- és középvállalatok, a cégek fele pedig nem először kapta meg a legjobbaknak járó elismerést.

A 250 fő alatti kategóriában Aon Legjobb Munkahelyek:

  • AbbVie Gyógyszerkereskedelmi Kft.
  • ARM Hungary
  • Dél-100 Kft.
  • Faulhaber Motors Hungaria Kft.
  • Fétis Kft.
  • Gránit Pólus Csoport
  • Hilti Hungária Kft.
  • HRP Europe Kft.
  • MKB-Euroleasing, az MKB csoport tagja
  • PepsiCo Magyarország (FÁÜ Zrt.)

A 250 és 1000 fő közötti cégek legjobbjai:

  • B.Braun Avitum Hungary Zrt.
  • EuroFamily
  • GlaxoSmithKline Biologicals Kft.
  • JYSK Kft.

Az 1000 főnél többet foglalkoztató cégek:

  • Decathlon Magyarország

A pályázat kiírója szerint a Legjobb Munkahely díj egyértelműen megkülönbözteti a piacon a cégeket. Azt is üzeni a munkavállalóknak, hogy a vonzó ígéretek nem szavak csupán, hanem a mindennapok során beválthatóak.

Kiemelt kép: Munkatárs a 77 Elektronika Kft. Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Központjában 2017. október 27-én. MTI, Bruzák Noémi

Ajánlott videó

Olvasói sztorik