Gazdaság
e-autó - Elmű-Émász (elektromos autó, e-autó, töltőpont, émász,)

Eldőlt: megszűnik az e-autók ingyenes töltése, de még így is megéri tölteni

24.hu
24.hu

2017. 10. 25. 11:21

Korábban a témában:

A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete – írta a Világgazdaság.

Nagy szükség van erre, mert jelenleg sok szabály vonatkozik a területre, számos kiskapuval. Főszabály szerint, amíg nincs árszabályozás, a kereskedők nem kérhetnek pénzt a töltésért. Ugyanakkor sok helyen becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre megengedhetők, de később nem lesz rájuk mód, írták.

Budapest, 2015. november 14.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter áll egy elektromos autó mellett a következő héten megrendezendő Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban című konferencia és családi nap felvezetéseként megrendezett elektromosautó-felvonuláson a fővárosi Felvonulási téren 2015. november 14-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Forradalmi változások előtt áll a magyar autópiac
Óriási változások előtt áll a hazai közlekedés az e-autók elterjedésével. A kormány kiemelten támogatja a területet, de az nem igaz, hogy az olcsó paksi áram fogja hajtani az autóinkat, buszainkat.

Az új törvény az uniós elvek alapján készül. Azaz legyen összehasonlítható az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Az elv nem tér ki arra, hogy az e-autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni, ezt a tagállamokra bízza.

Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket, írta a lap.

Mennyibe fog kerülni a töltés?

Az ingyenes töltés egy átmeneti szabályozás eredménye, ez biztosan megszűnik. Többek között törvényi árszabályozás, keretrendszer szükséges ahhoz, hogy terjedjen az e-autózás, hogy megérje töltőállomásokat telepíteni a cégeknek, önkormányzatoknak. A tarifákon már dolgoznak az NGM-ben, de vélhetően nem lesz jövedéki adótartalma az áramnak, mint üzemanyagnak. Meg nem erősített információink szerint, kilowattóránként 45 forint lehet a tarifa, amellyel maximum 1000 forintos költsége lenne egy töltésnek (20 kW-os akkumulátorra vetítve ezzel nagyjából 100-150 kilométert lehetne megtenni). Töltőállomásból nagyjából 7000 kellene az országos lefedettséghez, ez egyébként uniós ajánlás is 2020-ra, jelenleg hetvenvalahány van az országban. Az állam támogatást ad(na) az önkormányzatoknak a töltőtelepítésre, ám eddig alig éltek vele az önkormányzatok. Remélhetőleg a törvény felgyorsítja a töltőtelepítéseket, mind a piaci szférában, mind az önkormányzatoknál. Illetve az otthoni töltés elszámolása is kedvezőbb lehet az eddiginél.

Kiemelt kép:  MTI / Vajda János

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

A woman reacts near a grave of her family members in the Memorial centre Potocari near Srebrenica, Bosnia and Herzegovina, after the court proceedings of former Bosnian Serb general Ratko Mladic, November 22, 2017. REUTERS/Dado Ruvic
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.