Gazdaság

Fosztogatják a BKK jegykiadó automatáit, de nem történik semmi

A BKK több éve ígéri, hogy szoftveres és hardveres újításokkal előzik meg a leragasztásos fosztogatásokat, úgy tűnik, egyelőre nem sok sikerrel.

Olvasónk bejelentést tett a BKK-n, hogy leragasztásos módszerrel fosztogatják a jegykiadó automatákat a Népligetnél. A BKK megköszönte a bejelentést, majd azt mondta neki, hogy várja meg a karbantartókat, ám azok másfél óra múlva sem érkeztek meg.

A holland Marcel Van Dongen több éve él Budapesten, a közeli irodaházban dolgozik, az ablakából rálát a térre. Hétfőn öt óra körül hazafelé indult munkából, az aluljárón keresztül vitt az útja. Itt többször is látta, ahogy egy 3-4 fős társaság leragasztja a jegykiadó automatát. Ápolatlan, nagyhangú, ittas elkövetőkről számolt be, akik között két nő, és egy „barna bőrű férfi” is feltűnt.

A leragasztásos módszer pofon egyszerű, a BKK évek óta tud róla. Egy műanyag lemezzel tömítik el a pénzérme kiadó nyílását, ami visszatartja, hogy a jegykiadó tálcába jusson az aprópénz. Később ezt kiemelik, és hozzáférnek a felhalmozódott összeghez. Napi több ezer forintot lophatnak el így az elkövetők.

Lenyúlják az aprót a BKK automatáiból, irgalmatlan újítást vezet be a cég
Egy egyszerű műanyag lapocskával igen sok pénzhez lehetett hozzájutni. A BKK tud a dologról, rajta vannak a megoldáson.

Térfigyelő kamerák mellett lopnak

Van Dongen azt mondta lapunknak, nem a pénz miatt tett bejelentést, hanem azért, hogy másokat ne lopjanak meg a tolvajok. A népligeti automatákat főként turisták használják, a teret ismerő helyiek messze elkerülik a jegykiadókat, jegyezte meg. Szívesen tanúskodott is volna a konkrét ügyben, de nem tudja, hogy a BKK tett-e feljelentést a rendőrségen.

Hozzátette: a téren sok biztonsági kamera és biztonsági őr van, mégsem tudják megakadályozni a lopásokat. Kicsit felháborította a BKK hozzáállása, és abban bízik, hogy ha a sajtóhoz fordul, végre történik valami.

Munkatársunkkal egyébkét hasonló eset történt idén májusban az Astoriánál. Kollégánk két jegyet szeretett volna venni este tíz óta után, de az automata elnyelte az ezresből visszajárót. A telefonos bejelentésre a BKK ügyfélszolgálata közölte, hogy a pénzt 30 napon belül visszatérítik, ha kollégánk megadja a bankszámlaszámát, és felírja az automata sorszámát. Nem sokkal ez után azt látta, hogy egy háromfős, láthatóan ittas társaság kiveszi az automatából a pénzt.

A BKK két éve azt ígérte, hogy az üzemeltető, T-Systems Magyarország Zrt.-vel közösen kidolgoznak egy olyan szoftveres és hardveres módosítást, amely meg tudja előzni az ilyen jellegű visszaéléseket. Megkérdeztük a BKK-t, hogy áll ez a több éves fejlesztés, és mit tudnak még tenni a fosztogatások ellen, amint válaszolnak, frissítjük a cikkünket.

FRISSÍTÉS 08. 18: Cikkünk megjelenése után két nappal válaszolt a BKK. Azt írták, hogy 359 automatájuk van, ehhez képest a bejelentett meghibásodások száma elenyésző. Ha valami gond van egy automatával, az üzemeltető ezt azonnal érzékeli és megteszi a szükséges intézkedéseket, mivel távfelügyeleti rendszerrel figyelik a működést. A beszerelt kameráknak és a rendőrséggel történő együttműködésnek köszönhetően számos esetben történt már tettenérés, rendőrségi feljelentés. Azt is írták, hogy a fosztogatások megelőzésére 2017 májusára az összes jegy- és bérletkiadó automatába új típusú, szenzorokkal ellátott érmekivezető csatornát telepítettek. A szenzorrendszer a csatorna belsejét folyamatosan szkenneli, és amennyiben legalább 15 másodpercig idegen tárgyat érzékel, az automata letiltja a készpénzzel történő fizetés lehetőségét, a kijavításig a berendezés csak bankkártyás fizetést fogad el. 

Kiemelt kép: MTI / Mohai Balázs

Ajánlott videó

Olvasói sztorik