Gazdaság

Felfalják a fényképezőgépek piacát az okostelefonok

A különböző életesemények fényképes megörökítése jellegzetes fogyasztói szokás, viszont az eszközhasználat ezen a téren az elmúlt években jelentősen átalakult. Egy a fotószektorban érdekelt vállalat nemrégiben publikált kutatási eredményei szerint Magyarországon évente több mint 4 milliárd digitális fotó készül. Ezzel egyidejűleg azonban az újonnan eladott digitális fényképezőgépek piaca évek óta leszálló ágban van.

A jelenség egy világszintű trend következménye: a lakosság egyre növekvő része manapság már mobiltelefonjával fényképez, így a telefonok kezdik kiszorítani a klasszikus fényképezőgépeket a digitális fényképkészítés piacáról – írja a GfK kutatásában.

A fényképezőgép-piac átalakulása az okostelefonok és az egyes fényképezőgép-típusok piaci részesedésének változása fényében, 2012-2016

Az elmúlt évekre visszatekintve kijelenthető, hogy az újonnan értékesített kompakt fényképezőgépek piaca lényegében eltűnt, helyüket egyre inkább az okostelefonok vették át. Gyártói oldalról is megfigyelhető az átalakulás: egyre kevesebb fényképezőgép-gyártó van jelen az olcsó, belépő szintű kompakt fényképezőgép osztályban.

Pár évvel ezelőtt még csak belépő szinten történt meg ez a váltás, viszont az elmúlt egy-két évben képrögzítés-technológiailag már annyit fejlődtek az okostelefonok, hogy a középső tudástartományban (bridge kompaktok) is beleharaptak a digitális fényképezési piacba. A fenti ábrán látható, hogy a fényképezőgép-piac miként lett a mobiltelefon-forradalom áldozata.

Nehéz a váltás a cserélhető lencsés és a tükörreflexes kategóriák között

Sokáig úgy tűnt, hogy a cserélhető lencsés kompaktok (MILC) leválthatják a digitális tükörreflexes (DLSR) fényképezőgépeket, ám az idő bizonyította, hogy jól megférnek egymás mellett. Ugyanis nem könnyű a váltás egyik kategóriáról a másikra, mert jelentős beruházást igényel, másrészt a MILC fényképezőgép-kategóriának is vannak korlátai. Mivel a MILC- és DSLRkategóriás gépeknek az eladási átlagára jelentősen magasabb (95.000 Ft) mint a fix kompaktoké (51.000 Ft), darabszámban e két kategória nem összemérhető a 2016-ban még mindig több eladást produkáló klasszikus kompakttal.

2017 első negyedévében a trend folytatódni látszik: az okostelefonok már az értékesítési összforgalom 97 százalékát adják, a fényképezőgépeknek mindössze 3 százaléknyi tér maradt.

Valamennyi megapixel-tartományt uralják az okostelefonok

A fényképezés végeredményét nagyban befolyásolja a használt készülékek tudása. Érdekességképp érdemes megvizsgálni, hogy az egyes készülékek képérzékelő-szenzorának felbontóképessége szempontjából hogyan tagozódik a készülékpiac. Az okostelefonok 2016-ban valamennyi megapixel-tartományt egyértelműen uralják. A cserélhető lencsés készülékek használata 12 megapixelen és afölött jellemző.

Mindazonáltal a belépő szintű kompaktok a 12-14 megapixeles szenzortartományban fel tudják venni a versenyt az okostelefonokkal, ezen a téren tehát még az okostelefonoknak kell fejlődniük.

Mi a GfK-nál úgy gondoljuk, hogy a fotópiac a jövőben tovább fog csökkenni, bár a visszaesés üteme éves szinten 25-30 százalékra fog mérséklődni – állítja Sztupár Andrea, Product Head POS, GfK. Ugyanakkor az okostelefonok piaca – köszönhetően a középső és felső ártartományban kínált telefonoknak – még mindig az enyhe növekedési fázisban van, ami szintén azt vetíti előre, hogy a fényképezők súlya a digitális képek piacán tovább fog csökkenni – véli a szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik