Gazdaság

Béremelés: a dolgozók megfélemlítésével trükközhet egy debreceni közlekedési cég

A kormányrendelet szabotálásával, a dolgozók megfélemlítésével, a kollektív szerződések felrúgásával spórolnák meg egyes városi közlekedési társaságoknál a béremelést: a műszakpótlékok „béresítésével” csupán papíron emelik a béreket, miközben a munkavállalók fizetése egyetlen fillérrel sem emelkedik – írta meg csütörtöki közleményében a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ).

Együtt tiltakoznak a nagyvárosi közlekedési társaságoknál működő szakszervezetek egy furcsa és egyben ijesztő jelenség ellen, amellyel a debreceni közlekedési cég megpróbálja kikerülni a béremelési kormányrendeletet és ezzel megspórolni a magasabb bérekkel járó pluszkiadást.

Csak papíron van több pénz, a számlán nem

Az önkormányzati tulajdonú társaságnál úgy döntött a munkáltató, hogy a Munka törvénykönyve (Mt.) lehetőségeit kihasználva, ezúttal a pótlékok beépítésével növeli a munkavállalók órabérét, s ezzel akár két évre előre letudja a kormányrendeletbe foglalt kötelezettségét – hangzott el a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége tegnapi ülésén. A VKSZSZ tagjai – Szeged, Debrecen, Miskolc, Pécs, Budapest közlekedési cégeinek a szakszervezeti vezetői –

felháborítónak tartják az eljárást, hiszen ez mindössze a pénzek átcsoportosítása, vagyis csak papíron tűnik béremelésnek a változás, miközben a dolgozó egyetlen fillérrel sem visz haza többet

– nyilatkozta Nemes Gábor a szervezet elnöke. Ráadásul a műszakpótlékokról és egyéb pluszjuttatásokról a legtöbb helyen kollektív szerződés rendelkezik, amelyet nem lehet következmények nélkül felrúgni, mert az pedig a Munka törvénykönyvével ellentétes. De a pótlékok mértékét is az Mt. szabályozza, annak beépítése ezért is aggályos, miközben az Mt. valóban lehetőséget ad a munkáltatónak az alapbér és a pótlék összevonására. Arra viszont nem ad jogosítványt, hogy ezt a módszert akár a kollektív szerződések felrúgása és a munkavállalók megfélemlítése árán is megtegye – közölte a VKSZSZ.

A szakszervezetek attól tartanak, hogy a debreceni kuriózumból általános gyakorlat lesz és a többi nagyvárosi közlekedési céget üzemeltető önkormányzat is ilyen megoldást próbál majd „letolni” a munkavállalók torkán.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik