Gazdaság

Jön a teljes megőrülés, mindenki most fog vásárolni

Tóth Richi
Tóth Richi

Na, ugye. 2016. 12. 17. 06:58

A karácsony előtti hét az év legerősebb időszaka az üzletekben, az arany hétvégén és a következő napokban a kereskedők az eddiginél is nagyobb forgalomra számíthatnak az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint.

Vámos György, a szervezet főtitkára elmondta: decemberben a teljes kiskereskedelmi forgalom 5 százalékkal nőhet a tavaly decemberihez képest, de nem zárható ki nagyobb emelkedés sem.

A decemberi bolti költés 50 milliárd forinttal túllépheti az előző évit, és így meghaladhatja az 1000 milliárd forintot.

Az OKSZ előrejelzése szerint a legnagyobb arányban, 8 százalékkal az iparcikkek forgalma bővül majd.

Az előzetes becslések szerint az ünnepi asztalra valókra, valamint az ajándékokra egyaránt 90-90 milliárd  forintot költenek majd a vásárlók, az év végi ünnepekre így összesen legalább 180 milliárd forintot fordítanak.

Az ajándékok köre lényegesen nem változik, a leggyakrabban továbbra is különböző játékokat, könyveket, műszaki cikkeket, számítástechnikai és elektronikai termékeket, ruhaféléket, illatszereket, illetve háztartási felszereléseket vesznek ajándékba a hazai vásárlók. Egy-egy árucsoporton belül az ünnepekre időzített újdonságokból ugrik meg leginkább az ajándékvásárlás.

  • A Tesco-Global Áruházak Rt. közölte: a karácsonyi időszakban szinte minden termékkategória iránt jelentősen megnő a kereslet, beleértve a nem-élelmiszer jellegű termékeket is. Vannak napok, amikor egy átlagos időszakhoz képest akár kétszer akkora a forgalom, különösen igaz ez a karácsony előtti utolsó napokra.
    A Tesco november közepétől fokozatosan emelkedő forgalmat tapasztal, amely várakozásaik szerint a karácsonyig hátralévő napokban tovább erősödik. Úgy látják, hogy folytatódik az a trend, amely szerint egyre többen hagyják a vásárlásaik egy részét az utolsó napokra.
    A társaság tájékoztatása szerint a Tesco belföldi értékesítésének nettó árbevétele a 2014-15-ös pénzügyi évben (2014.03.01.- 2015.02.28. között) 605,8 milliárd forint, a 2015/16-os pénzügyi évben (2015.03.01 – 2016.02.29. között) 607,7 milliárd forint volt. A Tesco 207 magyarországi áruházában hetente átlagosan 3 millió vásárlót szolgál ki.
  • A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. szintén azt tapasztalja, hogy sokan az utolsó napokig halasztják a vásárlásokat. Általában a december, ezen belül pedig az ünnepet megelőző egy-két hét a vásárlási csúcsidőszak.
    A társaság novemberben és decemberben is a forgalom növekedésére számít, de ennek arányáról pontos prognózist előre nehéz adni.
    A vállalat 2014-ben 473,7, míg 2015-ben 488,2 milliárd forint forgalmat realizált. Magyarországon 32 Interspar hipermarket, 345 Spar szupermarket és 116 franchise üzlet működik a Spar logója alatt.
  • Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. szerint is az év utolsó két hónapjában jellemzően magasabb a forgalom, mint az év korábbi hónapjaiban, a november-decemberi időszak az éves forgalom csaknem ötödét teszi ki. A december önmagában az éves forgalom mintegy 10 százalékát adja, az ünnepi időszakban általában nagyságrendileg 20 százalékkal magasabb a forgalom, mint a korábbi hónapokban.
    A társaság várakozásai szerint az idén novemberről decemberre a forgalombővülés néhány százalékponttal magasabb lesz a tavalyi év hasonló időszakának növekedési üteménél.
    Az Aldi azt közölte: 2014-es forgalma 89 milliárd forint volt, egy évvel később, 2015-ben ez az érték csaknem 20 százalékkal volt magasabb és elérte a 107 milliárd forintot. Az idei, 2016-os évre az áruházlánc a tavalyihoz hasonló mértékű növekedéssel számol.
  • Az Auchan Magyarország Kft. szintén azt emelte ki, hogy november-decemberben erősödik a forgalom, és megnő a vásárlások értéke is. Sok, kifejezetten az ünnepekhez köthető nem-élelmiszer terméket is vásárolnak ilyenkor a vevők. A játék és kis háztartási gépek forgalmában egyértelműen december a legfontosabb hónap. A játékok éves forgalmának felét novemberben és decemberben bonyolítja az Auchan, a kis háztartási gépeknél az éves forgalom negyedét ekkor realizálják.

*

Kiemelt kép: Fortepan, 1976, Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház

Fontos megjegyzés: a szerző még alig vett karácsonyi ajándékokat :(((((((

(MTI körkép)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.