Budapest, 2015. november 14.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter áll egy elektromos autó mellett a következő héten megrendezendő Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban című konferencia és családi nap felvezetéseként megrendezett elektromosautó-felvonuláson a fővárosi Felvonulási téren 2015. november 14-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Gazdaság

Lenullázhatja Magyarországot az autóipari forradalom

24.hu
24.hu

2016. 12. 08. 12:11

Korábban a témában:

Ha tömegesen elterjed a világban az elektromos autózás, az feleslegessé teheti a hazai autóipari kapacitásokat, amelyhez egyre jobban odaköti magát a magyar ipar. És ez akár padlóra is küldheti a teljes magyar gazdaságot – írta a Portfolió.

A hazai e-autó piacon zajló változásokról bővebben ebben a cikkünkben is olvashat.

Arról van szó, hogy a hazai motor- és autógyárak teljes mértékben, míg a beszállítói hálózat jelentős része belsőégésű járműveket gyárt, illetve azokhoz állít elő alkatrészeket (sebességváltók, tengelykapcsolók, hűtők, kipufogók, hangtompítók, üzemanyagtartályok, stb). Az elektromos autózás viszont műszakilag teljesen más alapokra épül és egyre gyorsabban terjed.

A lap számításai szerint az elektromos autózás térhódítása esetén a magyar exportkivitel 22 százalékára nem lenne kereslet a mai formájában.

Természetesen az elektromos autók térhódítása nem egyik pillanatról a másikra fog bekövetkezni, és már ma is több jelét látjuk annak, hogy a magyarországi járműipar, a hazai nagy gyártók a kiváltságosok között lehetnek. Ugyanakkor éppen akkor futna fel az e-autózás, amikor a digitalizáció hatására a kormányzat számításai szerint amúgy is 300-400 ezer munkahely szűnhet meg Magyarországon.

Vannak pozitív jelek, de oktatás nélkül nem fog menni

Az iparágban végbemenő változásokat természetesen a kormány is látja, és tesz lépéseket is. Egyre több olyan beruházást támogattak, illetve egyre több olyan kormányzati intézkedés született, amelyek az elektromos autózás, az automatizált vezetés és a digitalizáció területén erősíthetik a pozícióinkat.

A kormány így támogatja az e-autózást:

  • az e-autók (beleértve a hibrid meghajtásúakat is) zöld rendszámot kaptak, így ingyen parkolhatnak egyre több magyar városban, ingyen lehet őket árammal tölteni az utcai töltőkön (bár ez hamarosan fizetőssé válik), és  2018-tól várhatóan nem lesz rájuk érvényes a dugódíj
  • az e-autókat nem terheli regisztrációs adó, nem kell utánuk cégautóadót fizetni, vissza lehet igényelni az áfát a céges villanyszámlából a töltés után, illetve lízingeléssel cégautónak vásárolva a villanyautó áfája is visszaigényelhető
  • az e-autók vásárlására 1,5 millió forint igényelhető (friss)
  • az e-töltők telepítését megkönnyítették, bármely cég telepíthet ilyet, korábban csak áramkereskedők (friss)
  • az e-töltők telepítésére az önkormányzatok állami támogatást kaphatnak (friss)
  • plusz uniós szinten is folyamatban van az elavult e-autó szabályozás frissítése, amelybe a kormány is jelentősen beszáll a saját javaslataival (friss)

Forrás: Jedlik Ányos terv

Néhány fontos beruházás: hamarosan jön a ThyssenGroup önvezető autóinak kutatás-fejlesztése Budapestre, a kínai BYD elektromos buszgyára Komáromba. De említhetnénk a már meglévő ABB e-töltő gyártósorát Vácon, ahonnan a világpiacot látják el villámtöltőkkel.

2010-től hátraarcot vett a közoktatás

A cikk egyik fő állítása, hogy az e-autókra történő beszállítói átállás Magyarországon nagyon komoly oktatási, munkaerő-piaci felkészültséget igényel.

Az oktatásban, a tudásalapú társadalom kialakításában viszont jelenleg nagyon rosszul állunk, ami akár meg is akadályozhatja a kormány terveit.

Elég csak ránézni a PISA-felmérés lesújtó eredményeire. Soha nem teljesített még ilyen rosszul a magyar oktatási rendszer, mint az utóbbi hat évben.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.