Gazdaság

Spiegel: Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indít Németország ellen

Robot a Volkswagen-gyárban (Array)
Robot a Volkswagen-gyárban (Array)

A német Der Spiegel értesülései szerint az Európai Bizottság eljárást indít Németország és más EU-s országok ellen a dízelbotránnyal összefüggésben. A lap brüsszeli forrásokra hivatkozva arról ír, hogy a német szövetségi kormányban komoly félelmeket ébresztett, hogy a Európai Bizottság kötelezettsészegéso eljárást indít Németország és több, a Volkswagen-botrányban érintett uniós tagállam ellen, ráadásul a Bizottság a jelenleginél jóval szigorúbb ellenőrzéseknek vetné alá az autógyártókat.

Az eljárást két jogsértés miatt indíthatják el. Az első egy 2007-es uniós rendelkezés, amely nem csupán megtiltja a kibocsátáscsökkentők ki-bekapcsolását, amivel a Volkswagen is csalt, hanem előírja a tagállamoknak a visszaélés büntetését. Bár az erre vonatkozó határidő már 2009 januárjában lejárt, úgy tűnik, csak most, hét évvel később fogyott el a Bizottság türelme – írja a lap.

A másik vélhetően megsértett uniós jogszabály, ami az uniós tagországokat arra kötelezte, hogy ellenőrizzék, hogy más autógyártók is érintettek-e az emissziós csalásban. Az EU felhívására mindeddg csak Németország, Franciaország és Olaszország reagált.

Motorvédelem vagy csalás?

Alexander Dobrindt német szövetségi közlekedési miniszter áprilisban arról beszélt, hogy a csalásban csak a Volkswagen érintett. Szakértők szerint azonban a többi gyártó is felfedezett trükköket: vannak azonban olyan, a “motor védelmét szolgáló” beéllítások, amelyek módosíthatják a kibocsátási értékeket és az unió engedélyezte őket. Bár Dobrint beismerte, hogy a Volkswagen bűnös, a 2007 óta hatályban lévő jogszabályt nem alkalmazták és az autógyártóra nem szabtak ki bírságot, emiatt pedig meglehetősen dühös Brüsszel a cikk szerint.

Nem lelkes a Bizottság a motor védelmével takarózó magyraázat miatt sem, egy brüsszeli bürokrata szerint Brüsszel a vizsgálati adatokat akarja megszerezni és szeretné “jobban megérteni”, hogy a Volkswagenen kívül miért engedték meg az összes többi autógyártónak ezeknek a “motorvédő berendezéseknek” a használatát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik