Gazdaság

Rengeteg vegyszer van a ruhákban – még a boltok levegője is szennyezett

ruha (Array)
ruha (Array)

A Greenpeace szerdán tette közzé az outdoor márkák üzleteiben végzett levegőtesztek eredményét. Öt európai országban és Taiwanon vizsgálták például a Mammut, a The North Face és két skandináv márka üzleteinek levegőjét.

A vizsgálat kimutatta, hogy a boltokban az illékony PFC koncentrációja hatvanszorosa a zárt szobában mért átlagértéknek, és ezerszer magasabb, mint a szabadban. A legmagasabb PFC-koncentrációt a Mammut németországi boltjaiban mérték. A Greenpeace az outdoor gyártók mellett a divatmárkákat is nyomon követi. Erről nemrég látott napvilágot egy értékelés, amelyből kiderül, hogy a Nike sereghajtó, de a H&M és a Zarát tulajdonló Inditex már sokat tett a gyártási lánca méregtelenítéséért.

Az outdoor márkák szellemiségéhez hozzátartozna a környezettudatosság

A cégek kommunikációjukban előszeretettel hangsúlyozzák is a természet szeretetét, a valóságban azonban olyan nagy márkák, mint a North Face vagy a Mammut csak üres szólamokat puffogtatnak. Úgy tűnik, valójában nem fontos nekik, hogy ne szennyezék maradandóan a környezetet mérgező vegyi anyagokkal – állapítja meg a zöldszervezet.

A túraruhaboltok levegőjében kimutatott PFC-k vízhatlanná és szennytaszítóvá teszik a ruhaneműket. Ezen vegyszerek viszont nemcsak a környezetet, hanem az emberi egészséget is károsítják. A véráramba kerülve rákkeltő anyagokká alakulnak, gyengítik az immunrendszert és a szaporodási képességet, sőt akár veserákot vagy hererákot is okozhatnak.Pedig létezne alternatíva

A svájci Rotauf már kiiktatta a PFC-ket a gyártásból, a nálunk is kapható német Vaude pedig 2018-ig tervezi ezt elérni. Mindkét cég elkötelezte magát amellett, hogy 2020-ig nullára csökkenti a veszélyes vegyianyag-kibocsátást.

Igéret: 2020-ig

Az outdoor boltok tesztelése mellett a Greenpeace a divatipar termékeit is rendszeresen vizsgálja. A környezetvédő szervezet a napokban tette közzé a legfrissebb jelentését arról, hogy melyik divatmárka miként halad a vállalásával, miszerint 2020-ig teljes egészében kivonja a mérgező vegyi anyagokat a gyártási folyamatából.

Az utolsó helyen kullog például a Nike és az Esprit. Ezek a cégek egyelőre nem tettek semmit azért, hogy kivonják a vegyszereket a ruháikból. Élen jár viszont a méregtelenítésben a nálunk is népszerű H&M, a Zarát tulajdonló Inditex és a Benetton.

A középmezőnyben vannak olyan cégek, mint az Adidas, a Levi’s, a Burberry vagy a Puma. Ők már tettek gyakorlati lépéseket, de még nem vonták ki a kellő mennyiségű veszélyes vegyszert a gyártásból, ráadásul a kivonandó anyagokat egy olyan lista alapján határozzák meg, amelyen nem szerepelnek például a PFC-k és egyes veszélyes oldószerek.

Újra felszólítjuk a divatcégeket és az outdoor márkák gyártóit, hogy ne mérgezzék tovább a környezetet, a dolgozóikat és a termékeik vásárlóit. Kötelezzék el magukat a zéró vegyianyag-kibocsátás mellett és valósítsák is meg a méregtelenítést 2020-ig. Mivel vannak, akik ezt már megtették, tudjuk, hogy nem lehetetlen a veszélyes vegyi anyagok kivonása a ruhaiparból – jelentette ki a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője, mondta Simon Gergely.

A Greenpeace továbbra is nyomon követi a ruhák méregtelenítéséért indított kampányához csatlakozó divatipari cégek és outdoor ruhagyártók teljesítését. A Detox-Catwalk és a Detox-outdoor.org oldalakon mindenki figyelemmel kísérheti, hogyan teljesít kedvenc márkája a méregtelenítésben, milyen mértékben követik igazi tettek a cégek vállalásait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik