Gazdaság

Gazdagmami: több kismamából lehetne sikeres vállalkozó

Ember Zoltán
Ember Zoltán

újságíró. 2016. 03. 28. 15:00

Vida Ági másfél év alatt vált munkanélküli édesanyából sikeres vállalkozóvá. Az egykori pszichológus karrierútja jó példa arra, minként lehet szülés után az internet adta lehetőségeket megragadni és vállalkozást indtíani.

A Gazdagmami sokkal több mint egy vállalkozási tanácsadó blog kismamáknak. Az „ötletanyu” Vida Ági az évek során komoly közösséget épített az oldal köré. Napi 12 ezer látogatója van, a Facebookon 112 ezren követik, a hírleveleit 120 ezren olvassák. Az erős közösségiség nem véletlen: a vállalkozás ötlete is a fórumozó édesanyák és álláskeresési nehézségeik nyomán született.

Bevételeiket nem az internetes megjelenésből, hanem vállalkozásra felkészítő tréningekből és könyvekből szerzik, amelyeket főként nők vásárolnak. Bár a Gazdagmami elődje már hat éve létezik, csak néhány éve érezték először azt, hogy ebből meg is tudnak élni. Ma már Ági férje is főállásban dolgozik a Gazdagmamin. Jelenleg 5 alkalmazottjuk és 5 állandó alvállalkozójuk van. Tanácsadó szolgáltatásukat 3600 forintból indították, a Kft-jük tavaly már 120 milliós árbevételt ért el.

Árazás

A Gazdagmami árazását jellemzően úgy alakítottuk ki, hogy megfizethetők legyenek a kismamáknak, szemben például egy nagyvállalati dolgozói tréninggel, mondja Vida Ági. A legdrágább, négyhónapos, napi szintű elfoglaltsággal járó, intenzív vállalkozásfejlesztői tréningjük 49 ezer forintba kerül. A többi kurzus 10-20 ezer forintba kerül, a könyvek 3 ezerbe.

A történet úgy kezdődött, hogy Ági a második fia születése után úgy látta, csak nehezen tudna visszamenni a munkahelyére. Kismamaként otthon végezhető munkát keresett volna magának, de nem igazán talált ilyen lehetőségeket. Ekkor indította el online vállalkozását, a Kismamablogot pszichológusként, majd ebből nőtte ki magát a Gazdagmami mai formája. Azt mondja, azért, mert az anyukák más témákban is kezdték őt kérdezni, például az otthoni időbeosztásról, vállalkozási ötletekről, pénzügyi-jogi kérdésekről.

25-30 éves és 40 feletti nők a bázis

Arra a kérdésre, hogy kik érdeklődnek a nők közül a szolgáltatása iránt, azt mondja, két meghatározó réteget emelne ki.

Általában a magasan képzett, diplomás, 40. életévüket betöltött vagy ezt már túl is lépő, a fővárosban vagy nagyvárosban élő, többgyermekes anyukák a legbátrabbak. Illetve azok a huszonéves nők, akik tudatosan vállalkozni akarnak, hogy mire megszületik a babájuk, már legyen biztos bevételük.

A Gazdagmami számos hazai és nemzetközi díj birtokosa. Ági legnagyobb meglepetése az volt, hogy miután elnyerte az Európai Vállalkozásösztönzési Verseny nemzeti díját, továbbjutott az Európai Bizottság versenyének európai fordulójára, ahonnan elvitte a nagydíjat. Legutóbb Iránban adott elő egy konferencián, amely a nők vállalkozóvá válásával foglalkozott. Azt mondja, nagyon jó emlékekkel gondol vissza a perzsa országra, ahol egyre több civil és állami kezdeményezés indul a nők munkaerőpiaci helyzetének javítására és a női vállalkozások támogatására.

Mi a siker titka?

A siker titkát Ági három tényezőben látja: pozícionálás, közösség, személyes elérhetőség. Azaz korán felismert egy addig csak bújtatott módon jelenlévő igényt, problémát a kismamák körében, ami köré jelentős méretű közösséget épített, és a felmerülő kérdéseket azonnal és hitelesen megválaszolja, így fejlesztve közösségét.

Ági szerint a közösségi média már simán kitermeli azt az ismertséget egy vállalkozónak, amit korábban a hagyományos médiával lehetett elérni. Neki nagyon sokat segített az ismertség elérésében, a megfelelő szemlélet elsajátításában az, hogy rendszeresen képzi magát, külföldi oktatóanyagokból és konferenciákon, emellett pedig Wolf Gábor, a kisvállalkozói marketing hazai pápájának rendezvényein és anyagaiból is szívesen tanul.

Magyarország lemaradt

Vida Ági úgy véli: itthon nincs olyan szabály, amely a távmunka, részmunka ellen dolgozna, de nem is támogatja kiemelten az állam. Holott nagyon fontos lenne a terület fejlesztése, hiszen felmérések bizonyítják, hogy az otthoni munkavállaló sokkal hatékonyabban dolgozik, mint egy benti dolgozó. A távmunkás nem veszít rengeteg időt az utazással, akár négy óra alatt elvégzi azt a munkát, amit a benti kolléga nyolc óra alatt. Mindezt gyakran magasabb minőségben is, hiszen a távmunkások fókuszáltabban képesek dolgozni, mint egy munkahelyen, ahol túl sok a zavaró tényező.

Ági szerint ugyanakkor a távmunka egyfajta lelki alkatot igényel, van, aki jobban stresszel otthon, mint a munkahelyén, vagy éppen teljesen elúszik a teendőivel, mert nem tudja beosztani az idejét. Bár ezek éppen, hogy tanulhatók, a Gazdagmami többek között az időmenedzsmentben is segíti a kismamákat, gyakorlati ismeretekkel.

Ági úgy látja, ma Magyarországon nagyon kicsi az esélye annak, hogy ma egy nő a szülés után részmunkában, távmunkában tudjon visszamenni a munkahelyére. Szemben például Nyugat-Európával, ahol ez egyre általánosabb. Nálunk a távmunkát egyes multicégek fontosnak tartják, más multik nem, a szervezeti kultúrájuktól függően. Az állami szférában viszont ez teljesen kizárt, itt a gyakorlatban semmilyen lehetőségük nincs a kismamáknak részmunkában vagy távmunkában dolgozni, mondja.

Sőt, van olyan minisztérium, amely „büszkén” hirdeti, náluk mindenkinek napi 10-12 órára emelkedett a rendes munkaidő, és ez nagyon szomorú

-mondja Vida Ági.

 

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.