Gazdaság

Termékcsere – a kereskedő nem mondhat nemet három napon belül

Műszaki cikk (műszaki cikkek, Saturn, tévé, hitel, áruhite)
Műszaki cikk (műszaki cikkek, Saturn, tévé, hitel, áruhite)

A Kúria megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóság korábbi jogalkalmazási gyakorlatát a tartós használatra rendelt, kötelező jótállás alá eső termékek esetében, a 3 munkanapon belüli cserekötelezettség ügyében – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

A tájékoztatás szerint, ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól, üzembe helyezéstől számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyv alapján aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A Kúria a panasszal érintett konkrét ügyben elmarasztalta a kereskedőt, mivel a vállalkozás elutasította a kötelező jótállás alá eső termék 3 munkanapon belüli azonnali cseréjét, a meghibásodást a fogyasztó közrehatásának tudta be, a terméket csak javításra volt hajlandó átvenni.

Az ítélet értelmében a kormányrendelet rendelkezése a kellékszavatossági szabályoktól eltérő szabályt tartalmaz arra az esetre, ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesíti csereigényét olyan hiba miatt, amely a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A Kúria azt is közölte, a kereskedő ilyen esetben sem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a hibás árut előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicserélni.

Amennyiben a vállalkozás számára gyanús a hiba eredete, és a csereigény érvényesítését követően utólag kiderül, hogy az eredeti termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, akkor a vállalkozás polgári peres eljárásban érvényesíthet igényt a fogyasztóval szemben – írták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik