Space Transportation System Number 6, Orbiter Challenger, lifts off from Pad 39A carrying astronauts Paul J. Weitz, Koral J. Bobko, Donald H. Peterson and 
Dr. Story Musgrave.
Gazdaság

30 éve robbant fel a Challenger

Kaufmann Balázs
Kaufmann Balázs

vándorvideográfus. 2016. 01. 28. 14:30

Korábban a témában:

1986. január 28-án jó időre megtorpant az Egyesült Államok űrkutatásának egyik legfontosabb, az űrrepülőgéppel végrehajtott küldetések programja. A Challenger nevű űrrepülő – vagy Space Shuttle – fedélzetén hét asztronauta halt meg, amikor a még hordozórakétákkal együtt haladó jármű 73 másodperccel az indítás után darabokra szakadt. A katasztrófa képei az akkor már a nyugat felé is egyre nyitottabb magyarok emlékezetébe is bevésődtek.

Az űrrepülőgépek fejlesztése és használata 1986-ra biztonságosnak számított. Az STS kódjelű Space Shuttle küldetésekből ez lett volna a 25., és maga a Challenger is sikerrel teljesített már kilenc küldetést 1983 óta. A január közepére tervezett startot különböző időjárási viszontagságok miatt kétszer is elhalasztották, mire január 28-án 11:38-kor elindult végzetes útjára az űrrepülő.

“Az anyját, hogy megy! Woohoo”

– így konstatálta Michael J. Smith másodpilóta a Challenger meggyőző telejsítményét, amikor pontosan egy perccel az indítás után már 10 000 méter felett és a hangsebesség másfélszeresével haladtak az űr felé. Ekkor még sem ő, sem a legénység többi tagja és a földi irányítás sem tudhatott arról a kis lángcsóváról, ami ugyanebben a pillanatban jelent meg a jobboldali gyorsítórakéta alján. Mint ahogy az ezt követő 13 másodpercben sem észlelték a hibát, amit egy a rakétába épített tömítés okozott. Mire a műszereken a másodpilóta észrevehette a nyomáscsökkenést a két oldalon lévő rakétákban, már késő volt. Ugyanabban a másodpercben felrobbant az egész szerkezet. A legénység tagjai valószínűleg nem a robbanástól haltak meg, hanem a kabinban fellépő nyomáskülönbségtől.

Nem számoltak a hideggel

A hónapokig tartó vizsgálat kiderítette, hogy az ominózus tömítés azért veszített a hatékonyságából, mert túl hideg volt január végén az indítás helyszínén, Floridában. A tragédia előtt egy évvel fordult elő addig egyetlen alkalommal, hogy 10 fok alatti hőmérsékletben startolt el egy űrrepülőgép, és a rosszul működő tömítésre már akkor utaltak jelek. A kongresszusi vizsgálat szerint a küldetés vezetőinek számításba kellett volna venniük ezt az információt.

A Challenger és legénységének elvesztése után két évig leállították a Space Shuttle programot a NASA-ban, míg a Columbia 2003-as tragédiája az utolsó szöget is beverte az űrrepülők koporsójába. 2011-ben az Atlantis landolásával végleg lezárult a NASA űrrepülő programja.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Az oroszoknak sikerült kicsit drágítani az olajon
könyvelő (könyvelő)A könyvelők tiltakoznak amiatt, hogy új hatóságot ültetnének a nyakukba