Gazdaság

“Beindult a baconsütés” – ilyen a startup szektor most Magyarországon

Az NNG egyik alapítója és egykori vezérigazgatója még tavaly nyáron szállt ki és hamar valami újba fogott. A Baconsult már vagy 100 projekttel ült le és 7 startupba be is fektetett - vagyis amiről beszél, az él és mozog. Átfogó helyzetkép a magyar startupokról Balogh Péterrel.

Balogh Péter a 10 év alatt sikert és nagyfokú bővülést elért navigációs vállalat, az NNG egyik alapítója és vezérigazgatója volt. 2015 nyarán döntött úgy, hogy feláll a cégtől. Hamar új pályára állt.

Ahogy felálltam a CEO székből, ott találtam magam az angyal-befektető-startup tanácsadó-bátorító-cheerleader pozícióban. Nagyon hamar megtaláltak a startupok és nagyon hamar indult be az egész „baconsütés”

– mondja most már a Baconsult Kft. ügyvezetőjeként.

A Baconsult vezetője szoftveres vállalkozó-programozó-stratéga-dreamer-technológus jelzőkkel tekint magára, és hamar felpörgött az élet körülöttük. Az építkezés mögött szilárd meggyőződés, filozófia hallatszik a szakember érvelésen keresztül:

Egy egész országot az tud előre vinni, hogy ha minél több jó cége van, ha azok minél több piacképes, globálisan is sikeres terméket tudnak csinálni. Megfogalmazódott bennem, egy ilyen elképzelés, hogy mi lenne, hogy ha 10 év múlva lenne 10 ilyen, összesen 10 ezer főt foglalkoztató tech cég, amihez valamilyen közöm volt: segítettem elindulni, vagy segítettem egy stratégiaváltásban, építkezésben, akár befektetőként, akár tanácsadóként. Arra jöttem rá, hogy ez a gondolat nagyon foglalkoztat engem. Az első fel évben, amikor elkezdtem ebben a témában mozogni, több mint 100 csapat talált meg. Ezzel a 100 csapattal, szinte mindegyikkel sikerült legalább egyszer személyesen is leülni. Van kb. 20 projekt, akikkel többször is sikerült leülnünk és kicsit elmélyültebb a kapcsolatunk. Van 7 startup, akikbe vagy befektettünk, vagy formálisan tanácsadói szerepeben váltunk a sztori részévé

– meséli Balogh Péter a GazdaságTV.hu kamerájának.

Balogh Péter elmondása szerint rengeteg a lelkes fiatal. Rengeteg csapat van, rengeteg ötlet körül pörögnek. Nagyon sok olyan csapat van, akinek ez az első munkahelye, az első próbája a világban.

Ezeknek egy kicsit nehezebb lesz, náluk azt érezzük, hogy nekik majd még fel kell nőni. Először meg kell tanulni sétálni, mielőtt megtanulnak majd futni. De biztos, hogy nagyon hasznos tapasztalatokat tudnak már rögtön az elejétől szerezni. Alapvetően én bátorítom is őket, hogy ne ijedjenek meg ettől, nem kell, hogy elsőre sikerüljön. Van még elég év előttük. De vannak olyan nagyon fiatal csapatok is, akik friss csapatként is nagyon jó eredményeket hoznak. Akik minket megtaláltak, főleg szoftver- és technológiai startupok voltak, egy-két üdítő kivétellel. Viszont a technél az látszik, hogy eltolódott a fókusza mindenkinek abba az irányba, hogy valamilyen módon egy szoftveres szolgáltatást, tehát pl. valamilyen online, cloud alapú service-t nyújtson, ez most nagyon menő téma

– meséli tapasztalatait az interjú során.

Ami nekik jobban tetszik, vagy amiben könnyebben látnak több fantáziát, az általában az, hogy egy csapat egy B2B (business to business) üzleti modellben gondolnak, tehát egy másik cégnek akarnak eladni valamilyen szolgáltatást, vagy terméket. Sok cég próbál valaminek a Facebook-ja, Uber-je, vagy Airbnb-je lenni. Ezeknél azért nagyobbak a rizikók.

A teljes interjút a videóban lehet meghallgatni. Balogh Péter beszélt arról, hogy a magyar oktatási rendszer mennyire készíti fel a fiatal magyar startup-okat a valós kihívásokra, megvan-e az alapvető üzleti gondolkodás a csapatokban és felismerik-e azt a helyzetet, hogy a tapasztalat bevonása mekkora lendületet adhat a projektjüknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik