Gazdaság

Minden ötödik európai autót a régiónkban gyártottak 2014-ben

autogyar(210x140).jpg (Array)
autogyar(210x140).jpg (Array)

A közép-kelet-európai régió vonzó célpontja lett a globális autógyártók befektetéseinek. 2014-ben 3,6 millió járművet gyártottak Kelet-Európában, ami az EU-ban gyártott összes autó 21 százalékkát jelenti. A Coface elemzésében szereplő közép-kelet-európai országokban 33 autógyár található, melyek többsége a külföldi működőtőke-befektetések (FDI) beáramlásának köszönhetően jött létre. Az elemzés jól mutatja, hogy az elmúlt időben a helyi vásárlók által generált eladások dinamikus növekedésének ellenére a közép-kelet-európai autógyárak továbbra is ki vannak szolgáltatva a külföldi keresletnek.

A közép-kelet-európai régió a beérkező külföldi működőtőke-befektetéseket a vonzó munkabér szinteknek, a Nyugat-Európához való közelségének, a képzett munkaerőnek és a jól fejlődő üzleti környezetnek köszönheti. A Coface elemzése azon kelet-közép-európai országok autóiparát vizsgálja, ahol jelentős az autógyártás mértéke: Csehország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Szlovénia. A Skoda és a Dacia két olyan rendkívül erős helyi márka a régióban, amely a külföldi tőkebefektetések magas szintjének köszönhetően versenyben maradt a globális piacon.

Régiónkban több mint 850 ezer főt foglalkoztat az autóipar

A járművek és szállítási eszközök gyártói mérhető hatással vannak Közép-Kelet-Európa gazdaságaira. A régió egyes országainak esetében, mint például Magyarország, Csehország vagy Szlovákia, a szektor a teljes termelésük 10%-át teszi ki. Ezen kívül nagy számban teremt munkahelyeket is, 2013-ban az elemzésben szereplő 6 országban több mint 850.000 fő állt a szektor alkalmazásában. „A közép-kelet európai régióban gyártott járművek száma több mint a kétszeresére nőtt az elmúlt tíz évben” – fogalmaz Póka Valentin, a Coface magyarországi kereskedelmi vezetője. „A legnagyobb sikert Csehország és Románia érte el, ahol az autógyártás szintje a háromszorosára, vagy majdnem a négyszeresére nőtt. Ugyanakkor azt is fontos kiemelni, hogy ez a dinamikus növekedés nem tart a végtelenségig, a piac előbb-utóbb telítődni fog” – figyelmeztet Póka Valentin.

Erős export-függőség

A régió külföldi kereskedelmének jelentős részét teszi ki az autóexport, Szlovákiában például az ország teljes exportjának 25%-kát. A közép-kelet-európai autógyártás rendkívüli mértékben függ a külföldi kereslettől, hiszen a járművek nagy része külföldi piacokra készül. „Jelenleg azonban azt látjuk, hogy az Eurozóna – a legfőbb exportpiac – kezd magához térni, így javulnak a kilátások a jövőre nézve. Az Eurozónában és az Európa többi országában tapasztalt pozitív trendek tehát az autók iránti kereslet növekedését mutatják. Bár az orosz kereslet csökkenése negatív hatással van a szektorra, ezt kompenzálja az egyéb export-piacok növekvő kereslete és a CEE régión belüli eladások”- összegez Gyurácz Németh Iván, az Export Kooperáció szakértője.

A belső értékesítés növekedése enyhíti az exportfüggőséget

Igaz, hogy némelyik külső piacon bizonytalan a helyzet, a belső oldalon azonban pozitív fejleményeket tapasztalhatunk. Közép-Kelet-Európa belső keresletére is jó hatással van, hogy a helyi háztartások kilátása pozitív fordulatot vesz a munkaerőpiac javuló helyzetének, a tompított inflációnak, az olajárak alacsony szintjének, a vásárlók növekvő magabiztosságának és a vonzó kamatszinteknek köszönhetően.

A költésre való nagyobb fokú hajlandóság eredményeképpen fokozódik az autóeladás mértéke a CEE régió gazdaságaiban. A vásárlókat pedig nem csak a magánszemélyek jelentik, hanem azok a vállalkozások is, akik bővíteni szeretnék személyautó- vagy haszongépjármű-flottájukat. A haszongépjárművek értékesítését az olyan javuló üzleti kilátások is felpörgetik, mint az Eurozóna GDP-jének 1,5 %-os előjelzett növekedése az idei évre.

A haszongépjárművek iránti megnövekedett keresletnek pozitív üzenete van, főleg a lengyel gyárak számára, mivel a kishaszongépjárművek jelentős része ott készül. „Ugyanakkor ez a megnövekedett belső értékesítés sem elegendő ahhoz, hogy a CEE régió autóipara függetlenné válhasson a külső kereslettől. Mivel a szektor ilyen mértékben támaszkodik az exportra, a külföldi piacok hanyatlásából adódó kockázat elkerülhetetlen, jóllehet a belső növekedési potenciál emelkedése tompíthatná azt. Oroszország csekély szerepének a régió jármű-export struktúrájában nincs jelentős hatása a szektor összteljesítményére, főképp, hogy az Eurozónában is javulnak a kilátások” – mutatnak rá az Export Kooperáció szakértői.

A profitabilitás egyelőre elmarad az elvárttól

Hiába tapasztalható növekedés a közép-kelet-európai piacon az autó-értékesítéseket tekintve, ezek a magasabb értékek nem jelentenek ugyanakkora ugrást az autógyártók nyereségében. Sokan közülük ugyanis még mindig nehézségekkel néznek szemben a többletkapacitások, az ügyfelek által elvárt magas kedvezményszintek, illetve a kereskedők által véghezvitt önregisztrációk miatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik