Gazdaság

A pesti taxisoknál nem alapfelszerelés a baseballütő

taxi (Array)
taxi (Array)

Kedd éjjel pesti taxisok sértegettek egy Uber-sofőrt és utasait a Deák téren. Egyikük baseball ütővel fenyegette az ubereseket, másikuk a kocsihoz vágott egy félig összetört borosüveget. De hogy néz ki most a taxisok-uberesek párharc a szabályozás szintjén, és főleg, mi várható?

Bár a taxisoknak egyre több dolgot tesz kötelezővé a kormány, a baseballütő nem szerepel ezek között. A pesti taxisok nem hordanak maguknál baseballütőt – mondta a Hír24-nek Metál Zoltán, a taxisok országos szövetségének elnöke a legújabb taxisbalhéval kapcsolatban.

Szerinte nagyon sajnálatos eset történt, de hangsúlyozni kell, nem általános jelenségről van szó. „A garázdaság, önbíráskodás elfogadhatatlan. A taxisok döntő többsége nem ilyen. Ugyanakkor számítani lehetett a pesti taxisok felháborodására is, hiszen világszerte elszabadultak az indulatok az Uber ellen, így nálunk is” – mondta Metál Zoltán, aki persze óva inti a taxisokat, hogy a franciaországihoz hasonló atrocitásokba menjenek bele.

Idejössz és a mobiloddal elveszed a munkánkat

Európában a francia taxisok támadják legkeményebben az Ubert. Repterekre vezető utakat zártak le és összecsaptak a rendőrökkel, nem csak Párizsban. A francia kormány is meglepő hevességgel kezeli az ügyet. Francois Hollande államfő kijelentette: az Ubert meg kell szüntetni, mert semmilyen szociális és adótörvényt nem tart tiszteletben, tisztességtelen versenyt folytat. Ez meg is történt, az Ubert betiltották. Sőt, két napja őrizetbe vették Párizsban a közösségi utazásmegosztó szolgáltatás két európai vezetőjét. Thibauld Simphal vezérigazgatót és Pierre-Dimitri Gore Coty nyugat-európai igazgatót a bűnügyi rendőrség hallgatja ki.

Ehhez képest nálunk a kormány óvatosabban kezelte az ügyet – eddig. Bár Varga Mihály pénzügyminiszter is versenyjogi alapon közelített a kérdéshez, mint francia kollégái, a tárca soha nem akarta betiltani a szolgáltatást, szerintük elegendő a vonatkozó törvényeknek érvényt szerezni. Legutóbb miniszteri utasításra indult adóhivatali vizsgálat az Uber cég ellen, illetve a sofőröket próbavásárlással ellenőrizték az adóellenőrök. Az NGM hangsúlyozta: a tárca a vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani.

Taxisok demonstrációja az Uber ellen, Budapesten
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Ha taxizol, be kell tartanod a törvényeinket

Ezzel szemben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) néhány napja „a taxisok oldalára állt”. Július végétől rendeletben fogják megtiltani, hogy bárki a taxisoknál olcsóbban személyszállítási szolgáltatást végezhessen – értesült az Index. E szerint taxizni Budapesten csak sárga autóval, és csak hatósági árszabással (450 forintos alapdíj és 280 forintos kilométerenkénti díj) lehet majd, az ubereseknek és másoknak is. A rendelet alapján egyébként a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró taxishiénakkal szemben hatóságilag is fel lehet lépni, ez a rész is július végétől lesz érvényes.

Metál Zoltán helyesli az új alapvetést, mert szerinte az államnak védenie kell a versenyt, és ki kell szorítania az illegális versenyzőket a piacról. A taxisok korábban csak azt látták, hogy folyamatosan nőnek a terheik, szinte agyon vannak szabályozva, az ubereseknek meg vezetniük sem kell tudni. „Pedig az Uber gépkocsivezetői nincsenek bejelentve, nem rendelkeznek megfelelő képesítésekkel, taxiórával, adószámmal, szabadjelzővel” – mondta. Éppen azért tudnak olcsóak lenni (átlagosan fele annyiba kerül náluk egy fuvar, mint a taxis hatósági árszabás), mert nincsenek a szabályozás miatti plusz költségeik, és nem fizetnek adókat sem.

Világok harca

A magyar utasokat, a fogyasztókat ugyanakkor kevéssé érdekli, hogy egy szakmának milyen belső és külső kihívásokkal kell megküzdenie. Nekünk az a fontos, hogy minél olcsóbban, a lehető legrövidebb útvonalon tudjunk eljutni A-ból B-be, anélkül, hogy átvágna minket a sofőr. Az is alapelvárás, hogy a taxis legyen udvarias, és a szolgáltatás ne menjen egy bizonyos szint alá. Ne bömböljön valamelyik idióta kereskedelmi rádió alapból, ne legyen undorító szagú fenyőillatosító, ne legyen lehúzva az ablak télen, és a sofőr ne éreztesse az utassal, hogy igazából magasról szarik rá, és csak a pénzére van szüksége.

„Tök egyszerű. Az Uber azért népszerű Budapesten, mert fele annyiba kerülnek, mint a taxik, és a sofőrök sokkal jobb fejek, mint a taxisok. A budapesti taxisofőrök többsége – tisztelet a kivételnek – még az alapelvárásokat sem tudja hozni” – mondta egy Uber-rajongó kollégánk, aki szerint egy tudatosabb fogyasztói réteg szemében az Uber egyenesen a jövő előhírnöke, a szabad piac üdvözlendő példája, amely olcsóbb és jobb szolgáltatáshoz vezet, így semmilyen formában nem kellene az államnak korlátoznia. 

Persze nem árt hangsúlyozni, jelenleg az Uber illegális tevékenységnek minősül Magyarországon. Ugyanakkor egy utast, aki uberes kocsival utazik, a gyakorlatban nem lehet megbüntetni. A sofőrt viszont igen (kicsit olyan ez, mint a prosti és a kuncsaft esete, ha rajtakapják őket, csak a prostit büntetik). Az új NFM-rendelet szerint akár 600 ezer forintos közigazgatási bírsággal is lehet sújtani azt a sofőrt, akit rajtakapnak a tiltott személyszállításon. Ha adóellenőrök jönnek, akkor 200 ezer lehet az adóbírság.

Az Uber érve végtelenül egyszerű: azt mondták, ők nem taxiscég, rájuk és sofőrjeikre nem is lehet a taxisokra vonatkozó szabályokat alkalmazni. Úgy tűnik, ez éppen a napokban dőlt el, az állam már kőkemény taxiscégként tekint rájuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik