Gazdaság

Ez ellen kampányol a NAV

Az adóhatóság médiakampányban plakátok, rádióreklámok, újságcikkek útján hívják fel a figyelmet az illegális dohánykereskedelem káros hatásaira.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) valamint a hazai dohányipar szereplői országos kampányt indítottak a dohány feketekereskedelme ellen – jelentették be hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten.

TESZTELJEN ÉS NYERJEN!

Szabó Károly, a NAV vám- és pénzügyőri szakmai főigazgatója emlékeztetett arra: az adóhivatalnak kiemelt feladata a dohánytermékkel kapcsolatos illegális tevékenység kiszorítása, és elsősorban arra törekednek, hogy az illegális termékek be se jussanak az országba. Az idén szeptember végéig 85 millió szál cigarettát foglaltak le 3,4 milliárd forint értékben, ami meghaladja a tavalyi egész évit – tette hozzá.

Dezső Lóránt, a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ) elnöke elmondta: a kampányban plakátok, rádióreklámok, újságcikkek útján hívják fel a figyelmet az illegális dohánykereskedelem káros hatásaira.

A GfK kutatása szerint az illegális cigaretta forgalom Magyarországon 2012-ben 5,8 százalék volt, a tavalyi év végére 11,8 százalékra ugrott, az idén pedig 12,1 százalékot ér el – ismertette Dörnyei Otília ügyfélkapcsolati igazgató.

A NAV adatai szerint az illegális cigaretta nemcsak Magyarországon, hanem az EU más tagországaiban is problémát jelent. Az Európai Unióban 2013-ban 10 elszívott cigarettából egy illegális termék volt, és a csempészett és hamisított cigaretta aránya összességében 10,5 százalékra tehető. A teljes fogyasztásból számított csempész- és hamis cigarettafogyasztási részesedés tekintetében Magyarország a középmezőnyben van többek között Ausztriával, Olaszországgal, Belgiummal és Spanyolországgal együtt.

Kérdésre Dezső Lóránt elmondta, hogy a kormány a szakmával nem konzultált sem a dohány nagykereskedelem központosítása, sem a dohányiparra kivetendő egészségügyi hozzájárulás témájában, meglepetésként érték a szakmát a tervezett intézkedések, álláspontjukat később alakítják ki, jelenleg vizsgálják a lehetőségeket.

Németh Ferenc, a Philip Morris Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója elmondta, hogy cégüket érzékenyen érintenék az intézkedések, úgy látják, az idei és a következő évek nyereségeit vinné el, ez pedig kihatna a jövőbeni fejlesztésekre, foglalkoztatásra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik