Gazdaság

Online pénztárgép – akiknek másodszor sem jött össze

Hiába fizettek az eredeti megállapodás szerint, jó páran nem kapták meg a gépeket határidőre. A forgalmazó pénzt kért még, a teljesítésekkel pedig van akinek továbbra is adósok.

Gondban van, aki MICRO JOTA M pénztárgépet rendelt – kezdi bejegyzését az Adófórum.hu-n Ruszin Zsolt adószakértő. Több egymástól független, valós eset alapján arra akarta felhívni a figyelmet, hogy az Alt Cash Kft „károsultjai” közül úgy tűnik sokan másodszorra is jól beválasztották a forgalmazót.

Gyorsan kellett váltani

Az Alt Cash volt az a cég, amely elsők között kapott engedélyt az online pénztárgépek forgalmazására, jó árai is voltak, meg ismerték is a céget a piacon, a kormány is támogatta őket, ezért rengetegen rendeltek tőlük.

Aztán, mint ismert, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MEKH) tavaly novembertől visszavonta az engedélyüket. Akik pedig vásároltak náluk, azokat arra kötelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy nagyon rövid határidőn belül mutassák be irataikat és rendeljenek másik pénztárgépet.

Sokan a MICRO JOTA M gépet választották. Ruszin szerint bár ne tették volna…

Nem tudták tartani a határidőt

A tömeges megrendelés persze milliárdos bevétellel kecsegetett, így a lengyel-spanyol tulajdonú cég belehúzott. Azonban számos esetben nem volt képes teljesíteni a megrendeléseket. Abban reménykedhettek, hogy a minisztérium meghosszabbítja a határidőt. Amikor azonban tapasztalták, hogy ez nem fog bekövetkezni, merész húzásra szánták el magukat – fogalmazott az adószakértő.

Ez azt jelentette, hogy a megrendelés teljesíthetőségét erősen kétségessé tevő időpontban (április közepén) kiküldtek egy díjbekérőt a pénztárgép vételár-különbözetéről. Ez az az összeg volt, amit az államtól még nem kaptak meg. Ráadásul igen rövid (korábban ki nem kötött) 5 napos fizetési határidővel. Ez éppen húsvét előtt történt, ami miatt sokan nem is kapták meg időben az értesítést, ill. nem tudtak határidőre fizetni.

Rákérdeztünk az ügyet ismerő adószakértőtől, hogy egyébként jogos volt-e a forgalmazótól, hogy a vételár-különbözetet kérte. Azt a választ kaptuk, hogy a teljes vételár kiegyenlítéséről korábban nem volt szó, erről nem állapodtak meg az ügyfelekkel.

Hiába utaltak, csak nem jött a gép

Aztán az utalás ellenére is hiába várták a megrendelők a gépet, a forgalmazó meg se kísérelte az első határidőig, vagyis április 30-ig leszállítani. Pedig pontosan tudta, hogy a támogatásra vonatkozó szabályok szerint az üzembe helyezés a támogatás igényléséhez nem lehet ennél későbbi.

Ruszin az érintettek elmondása alapján azt is leírta, hogy aki nem tudta betartani az 5 napos fizetési határidőt, annak a forgalmazó azt a tájékoztatást adta, hogy már nem jogosult az 50 ezer forintos állami támogatásra. És hogy nekik a gépet csak akkor tudják biztosítani, ha ezt az összeget befizetik.

Elegük lett

Az érintett megrendelők erre kifogásolták, hogy már több mint egy negyed éve használja a pénztárgép-forgalmazó a pénzüket, miközben újabb feltételeket szab a teljesítésre. Ezért rendre felmondták a megrendelésüket és követelték vissza a pénzüket. Ami nem egyszerű.

A Micra-Metripond Kft. ugyanis „telefonvonalai túlterheltsége” miatt csak korlátozottan elérhető. Legalábbis ezt írják a honlapjukon. Meg azt, hogy aki már megfizette a teljes vételárat, annak elvileg augusztus 15-ig, illetve a hónap végéig , vagyis az NGM átal megszabott utolsó határidőig szállítanak.

Aki viszont ilyen előzmények után visszalépne, attól nyilatkozatot kell kitöltését kérik, a támogatás visszaigényléséről. Az összegek visszautalását egyébként a honlapjukra kitett levélben megígérik.

Viszont mintha nem lenne elég, hogy már hónapok óta használják a megrendelők pénzét, a visszalépőket még egy kicsit megfejik: közlik, hogy „adminisztrációs költség” címén 2 ezer forintot leszámláznak nekik.

No komment…

Azt nem tudjuk, hogy a telefonvonalaik mennyire túlterheltek, de tény, hogy amikor kerestük a céget, kicsengett a megadott szám, azonban senki nem vette fel. Cikkünk megjelenéséig e-mailünkre sem válaszoltak.

Pedig kíváncsiak lettünk volna, hogy hány megrendelést kaptak online pénztárgépre és ebből hányat szállítottak már le? Azt is tudakoltuk, hányan, miért mondták náluk vissza a megrendelést és követelik vissza a pénzüket? Választ vártunk volna arra is, hogy képesek-e minden még ki nem elégített megrendelést teljesíteni úgy, hogy legkésőbb augusztus 31-éig (az NGM által kiszabott legutolsó határidőig) használatba kerüljenek a náluk megrendelt pénztárgépek.

Cikkünk megjelenése után érkezett a válasz

Novák Zoltán cégvezető többek között azt írta, hogy közel állnak az előzetes célok eléréséhez: több mint 35 ezer Micra típusú pénztárgép már működik az országban. Ezen kívül mintegy 1500 pénztárgépre van befizetésük, és ígérte garantáltan határidőig kiszállítják a gépeket.

Azt is közölte, hogy ügyfeleik kb. 1,5 százaléka nyilatkozott csak úgy eddig, hogy nem kívánja tőlük átvenni a gépet. Novák szerint általában azok mondják le a megrendelést, akik időközben bezárták a vállalkozásukat, vagy máshonnan vásároltak pénztárgépet. (Az dószakértőnél jelentkezett panaszosok nem ebbe a ketagóriába tartoztak.)

Megerősítette még, hogy akik határidőben befizették a pénztárgép árát, azoknak mindenképpen szállítanak augusztus 31-ig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik