Gazdaság

Súlyos milliárdokkal költöttünk többet kütyükre

A digitális átállás és a karácsonyi szezon további növekedést hozott a tartós fogyasztási cikkek forgalmában. Főleg szórakoztató elektronikai berendezésekből és háztartási gépekből vásároltunk többet.

2013 negyedik negyedévében a tartós műszaki cikkek értékesítése 13,2 százalékos növekedést ért el 2012 azonos időszakához viszonyítva – derül ki a GfK piackutató kutatásából. A teljes értékesítési összforgalom 157 milliárd forintot tett ki. Az irodatechnikai szektor kivételével mindegyik műszaki cikknél érzékelhető volt, de a telekommunikációs szektor továbbra is a legnagyobb forgalmat generáló szegmens.

Szórakoztatóelektronika: kiemelkedő növekedés

2013 negyedik negyedéve a hazai szórakoztatóelektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 31,2 százalékkal nőtt. A növekedés fő mozgatórugója egyrészt a 40” feletti képernyőátmérő méretű LCD kijelzős lapos tévék iránti kereslet, másrészt a korábbi évek forgalmának többszörösét hozó digitális beltéri egységek adták.

A piacfejlődés hátterében az analóg földfelszíni televíziósugárzás 2013-as leállítása állhatott, de a karácsony is szerepet játszott az eredmények alakulásában. A hagyományos audió és videó termékcsoportoknál viszont (otthoni audió és házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, videokamera, hordozható MP3/MP4 lejátszók) hasonlóan a tavalyi évhez továbbra is visszaesés történt.

Háztartási kisgépek: sikeres évzárás

A háztartási kisgépszektor 12,7 milliárd forintos bevételével figyelemreméltó, 29,7százalékos, növekedést ért el 2013 negyedik negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A nagy növekedés elsősorban a konyhai szegmensnek köszönhető: az év végi promóciók miatt jelentősen megnőtt a kapszulás kávéfőzők és az étel-előkészítő kisgépek – tumixgépek, botmixerek, kézimixerek, konyhai robotgépek – forgalma.

Néhány kisebb kategória – olajsütő, ételpároló, kenyérsütő – kivételével minden árucsoport két számjegyű növekedést produkált.

Információs technológia: erős növekedés, még mindig sláger a tablet

A szektor erős, 16,7 százalékos értékalapú növekedést mutatott 2013 negyedik negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A pozitív eredményhez leginkább a tabletek forgalma járult hozzá, de erősödést mutatott a notebookok, billentyűzetek és e-könyv olvasók termékcsoportja is.

A tabletek kimagasló teljesítményéhez hozzájárult, hogy 2013 karácsonyán is slágerterméknek számítottak. A magas eladási számot leginkább az olcsó, belépő szintű modellek generálják, amelyek egyre kedvezőbb árral csalogatják a vevőket.

Háztartási nagygépek: a mosógépek húzzák a piacot

Összességében a háztartási nagygépszektor 8,4 százalékos növekedést ért el a negyedik negyedévben az előző év utolsó negyedévéhez képest. Ez azt jelenti, hogy főleg a decemberi forgalom miatt nagyon jól zárult az év.

A húzókategóriák elsősorban a mikrohullámú sütők, mosogatógépek és a mosógépek voltak. Valamennyi mosógép-alkategória nőtt: az elöltöltős, a felültöltős és a mosó-szárító modellek is. Mindezek ellenére a trendek azt mutatják, hogy az elöltöltős, magasabb kapacitású (6 kg+) és magasabb energiaosztályú modellek a legnépszerűbbek. A szárítógépek is népszerűek voltak, de mivel ez a legkisebb kategória, súlya alig befolyásolja a teljes szektor növekedését. A hűtők, sütők és a főzőlapok „csak” egy számjegyű növekedést értek el, a fagyasztók stagnáltak, míg a páraelszívók kategóriája csökkent a negyedik negyedévben.

Telekommunikáció: megbízható növekedés

A telekommunikációs szektor – az elmúlt negyedévekhez hasonlóan – 2013 utolsó negyedévében is pozitív eredményt ért el, vagyis a teljes eladási érték 2 százalékkal növekedett a tavalyi év azonos időszakához képest. Ezt az adatot torzítja a hagyományos (ún. feature) telefonok forgalmának visszaesése, amely erősen rontotta az összképet.

A szektor gerincét már nem ezek a termékek adják, hanem az okostelefonok, amelyek egyre inkább részévé válnak mindennapi életünknek és amelyek eladása értékben számítva közel 20 százalékkal gyarapodott 2012. negyedik negyedévéhez képest.

Fotós termékek: enyhe forgalomemelkedés

A fotószektor 1 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2013. negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Elsősorban a digitális tükörreflexes készülékszegmens (D-SLR) hajtotta a növekedést, de a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) is hozzájárultak ehhez, mivel ez utóbbi piac egyelőre gyerekcipőben jár.

A fix lencsés kompakt gépek viszont leszálló pályára kerültek: alapvetően az év második fele volt gyengébb az előző évi bázisnál.

Irodatechnika: kismértékű visszaesés

2013 negyedik negyedévében az irodatechnikai hardverek és kellékanyagok piacán kismértékű visszaesést regisztráltak: az értékesítési összforgalom 1,7 százalékkal volt kevesebb az előző év azonos időszakához képest. Az egyes termékcsoportok vegyes teljesítményt nyújtottak, míg a multifunkciós berendezések és a tintasugaras berendezésekhez való tintapatronok forgalma csökkent, addig a nyomtatóké és lézertonereké emelkedett 2012-höz mérve.

A szektor tehát mondhatni kezd magára találni, hiszen a tartós fogyasztási cikkek piaca a gazdasági válság éveiben mért összforgalmat már felülmúlta. A 2008-as válság előtti bevételi szintet viszont még nem érte el. A 2013. negyedik negyedév sikere a karácsonyi forgalmon múlott: ez még a 2008-as eredményt is túlszárnyalta. Főleg amiatt, hogy az IT-termékek és a háztartási kisgépek iránti kereslet megnőtt – foglalta össze az eredményeket a GfK Country Managere, Sztupár Andrea.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik