Gazdaság

Enélkül nem fog tudni felszállni a buszra

Működésképtelen BKV-jegygép (BKV, vonaljegy, automata)
Működésképtelen BKV-jegygép (BKV, vonaljegy, automata)

Olyan lesz Budapesten közlekedni, mint Londonban.

Az e-jegyrendszerrel a tömegközlekedési eszközöket gyorsabban lehet majd igénybe venni, javul a díjszedés költséghatékonysága, ráadásul a bliccelőket is hatékonyabban szűrheti ki a Budapesti Közlekedési Központ – írja a rendszert ismertető cikkében a Portfolio.hu.

Sci-fi a buszokon

Várhatóan jövőre, fokozatosan vezetik be az elektronikus jegyrendszert Budapesten, s olyan lesz, mint egy sci-fi: fényképes, névre szóló chipes kártyákkal váltják fel a papíralapú bérleteket és jegyeket, a vonaljegyek helyett pedig időalapú jegyek lesznek. A ritkábban utazók érintésmentes fizetésre képes bankkártyákat is használhatnak a jegyek megváltásához.

A forrást a BKK az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) szerezheti meg, amely egy évig tartó tárgyalásokat követően jelezte, hogy 54,2 millió euró értékben hajlandó finanszírozni a projektet.

Személyi bérlet

Az elektronikus jegyrendszer a tervek szerint a NEK-kel (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) is kompatibilis lesz, tehát a két kártyarendszert műszakilag és szabályozásban is összehangolják. A NEK létrehozásáról 2010-ben döntött a kormány azzal a céllal, hogy egységesítsék az állam által kibocsátott kártyákat, okmányokat és igazolványokat. Ennek eredményeképpen csökkenteni kívánják a kártyák és okmányok számát, illetve azokat több helyen is felhasználhatóvá akarják tenni.

Gyakorlati kérdések

A kártyák feltöltését online fizetéssel vagy telefonos ügyfélszolgálat és kihelyezett automaták segítségével is meg lehet majd tenni, illetve a hagyományos módon, jegypénztáraknál is. A felhasznált jegyek vagy a napijegy árát az utazások másnapján vonják le a bankszámlákról.

Lesz sima jegy is: egy egyedi azonosítóval ellátott papírdarab. Az eddig megszokott vonaljegyeket időalapú jegy váltja fel, amely az érvényességi idején belül korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Egyelőre még nem dőlt el, hogy az időalapú jegyek milyen hosszú időszakra szólnak majd, a tervek szerint 30 vagy 60 perces jegyekre lehet számítani.

Bliccelés ellen

A jegyek és bérletek érvényességének ellenőrzését hordozható készülékek segítségével végzik majd el az ellenőrök, illetve a metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik