Gazdaság

Pontgyűjtés – mi vásárlók alig nyerünk vele

vásárlói klubkártya (tesco, shell, klubkártya)
vásárlói klubkártya (tesco, shell, klubkártya)

Egyre népszerűbbek a különböző pontgyűjtő kártyák, és mi vásárlók hajlamosak vagyunk elhinni, hogy tényleg sokat nyerünk velük. Pedig igaziból a kereskedők nyernek, nem mi.

Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz – írta a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

Csúnyán kibillen a mérleg, ha sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a vásárló – teszik hozzá felmérésük alapján. A levásárolható kártyáknál – ilyen pl. a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. Azonban azt a vásárló nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében arra is ráveszi a vásárlót, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte – jelentik ki.


Fotó: kummer János

Felmérésükből kiderül például, hogy a ClubSmartnál (Shell benzinkutak és McDonald’s) mindössze a költésünk 0,2-0,3 százalékát kapjuk vissza. Vagyis például 100 ezer forintos költés mellett 200-300 forintot. A Tescóban ugyanennyi költés mellett 500, az Auchanban 1100-1400, a Brendon babaáruházakban pedig 2000 forintot juttatnak vissza nekünk.

Az ajándékokra beváltható hűségpontok esetében annyiban bonyolultabb a helyzet, hogy ott az is kétséges, hogy pontosan mit is kap a törzsvásárló a hűségéért cserébe.

A cégnek viszont (a hűségkártyák logisztikai rendszerének bevezetési és üzemeltetési költségeit nem számolva) gyakorlatilag fillérekbe kerül a hűségprogram. És így az az információ is, amit a hűségkártyások vásárlásai alapján szereznek be. Mert ezen információk segítségével még pontosabban tudják belőni, mikor, hol és mivel „kínáljanak meg” minket ahhoz, hogy még többet költsünk. Bővebben itt olvashat a témáról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik