Gazdaság

Az égből jönnek a német turisták

Már a vidéki repterek is bekapcsolódnak a nemzetközi turizmusba: a Lufthansa és a Hamburg Airways is több ezer turistát hoz Debrecenbe és a Balaton környékére.

Két vidéki nemzetközi reptéren is az elmúlt héten indult meg a nyári forgalom: Debrecenben és Sármellékre is német turisták érkeztek a charterjáratokkal (azaz nem menetrend szerinti, hanem bérelt repülőkkel). A dunántúli légikikötőbe a hévízi, sárvári, zalakarosi és balatoni szállodákba hozott vendégeket a Lufthansa, a cívisvárosba érkező Hamburg Airways fedélzetén lévő utasok debreceni és hajdúszoboszlói gyógyszállodákba mentek.

Nem marad repülő nélkül a Balaton

A Hévíz-Balaton Airporton (a sármelléki reptéren) bővültek a korábbi charter járatok, és a Berlinből és Hamburgból is hetente jönnek gépek a korábbi kétheti járat helyett – mondta az FN24-nek Papp Gábor, Hévíz polgármestere. A város vette át a reptér üzemeltetését miután a Fly Balaton, a korábbi üzemeltető visszaadta a koncesszióját.

A hévízi Mutsch Ungarn ReisenKft. ügyvezetője, Josef Mutsch az első repülőgép leszállásakor azt vázolta a távirati irodának: az idei németországi charterekkel ide érkező vendégek összesen mintegy 120 ezer éjszakát tölthetnek majd el a nyugat-magyarországi régióban. Az utazási iroda a Lufthansa szerződött partnereként szervez utakat Magyarországra, és charterjáratokkal hozza a turistákat. Az úti célok között Frankfurt, Düsseldorf, Berlin, Hamburg, Drezda, Lipcse, Erfurt található meg.

A sármelléki légi kikötőt üzemeltető hévízi önkormányzat újabb járatok indítását, további légitársaságok megkeresését is tervezi. „Dolgozunk rajta, de a repülésben fél évvel előre dőlnek el menetrendek, így az idei évre komoly változás már nem várható” – mondta a polgármester.

Elszálltak a fehérvári álmok
Néhány évvel ezelőtt a sajtóhírek arról szóltak, hogy a Székesfehérvár melletti Börgöndön újabb nemzetközi repülőtér épül. Az Alba Airport bevallottan arra törekedett, hogy „ideális alternatívát jelentsen a ferihegyi repülőtérhez képest”. A beruházás megindult, ám a Népszabadság riportja szerint olyan nem várt akadályokba ütköztek, mint például az ürgék kitelepítése a leendő kifutópályáról.
Idén április elején a reptér közgyűlésén az Alba Airport igazgatója, Tóth Ferenc elmondta: a gazdasági helyzet miatt a beruházás folytatása pár évig biztosan nem lesz aktuális – írta a Fejér Megyei Hírlap. Az FN24 is megkereste a vállalkozást, ám nem kívántak nyilatkozni.

 

Három kontinensre repülnek Debrecenből

Az Airport Debrecen már 2004 óta nemzetközi, Schengen-képes reptér – mondta Meleghegyi Tamás József, Airport Debrecen Kft. ügyvezetője. Az új londoni Wizzair-járat mellett indulnak Bulgáriába, Németországba, Törökországba és Észak-Afrikába is charterjáratok. Tárgyalnak újabb desztinációkkal, társaságokkal is, ám erről még nem kívánt nyilatkozni.

Eddig csak nyáron indultak gépek Debrecenből. Ez változni fog a jövőben, egész évben szeretnénk hetente ingázó repülőgépeket indítani – tette hozzá az ügyvezető. A charterjáratok mellett még több, menetrend szerinti járat indítását is tervezik. Ám a járatszámnak van egy korlátja: „Regionális reptér vagyunk, nem is szeretnénk Feriheggyel versenyezni” – mondta.

Volt, hogy repültünk itthon is
Már az előző század negyvenes éveiben is létezett Magyarországon belföldi, menetrend szerinti repülő-közlekedés. Ezek körjáratok voltak, tehát több helyen is leszálltak, felvettek utasokat, majd továbbrepültek. Jelenleg ilyen járat Magyarországon belül nincs.
Meleghegyi Tamás József szerint ennek az oka pont Ferihegy elhelyezkedésében keresendő, ugyanis hiába jutnánk el Debrecenből 20 perc alatt a fővárosba, a Ferihegyről a belvárosba vezető kétsávos gyorsforgalmi út, illetve a kettes terminálnál a vasútközlekedés hiánya miatt igencsak körülményes és hosszadalmas lenne összességében az utazás. A budaörsi reptér alkalmasabb lenne erre a célra, ám ott ehhez fejlesztésekre lenne szükség, mondta.
Ausztriában és Svájcban naponta több belföldi repülőjárat közlekedik, pedig az országok területe kisebb, mint hazánké. Meleghegyi Tamás József víziója az, hogy egyszer a repülőgép olyan megszokott közlekedési eszköz lesz majd, mint a HÉV.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik