Gazdaság

A menün nem, de az ajándékokon spórolunk

A magyarok kétharmadának romlott az anyagi helyzete. Idén karácsonykor minden negyedik ember lemond az ajándékozásról. Az ünnepi menün viszont nem spórolunk.

Idén ismét elvégezte szokásos, reprezentatív karácsonyi felmérését az Ipsos Zrt, az Olcsóbbat.hu árösszehasonlító oldal megbízásából. A legdrámaibb adat: az idei évben négyből csak három karácsonyfa alatt lesz ajándék, vagyis tényleg nehéz évet zárunk. Az Olcsóbbat.hu már 2007 óta minden évben megvizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait, és az adott évre vonatkozó terveit. A portál által megkérdezett 1000 fő nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.

A leginkább szembetűnő az, hogy idén a lakosságnak csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza.

Inkább praktikus ajándékot választunk

Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben idén a fehérnemű és a konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén egy megkérdezett átlagosan 5 embert ajándékozna meg.

Karácsonyi vásár (MTI)

Az ötleteknek is híján vagyunk: a nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának.

Még mindig az utolsó héten vásárolunk

A többség december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményivel. A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, hogy folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. A szakember szerint fontos, hogy már minden második ember az interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az árösszehasonlító oldalakon. Egyharmaduk így spórol.

A megkérdezettek kétharmadának 30 ezer forint alatt van az idei ünnepi költségvetése. Valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni, mint tavaly – derül ki a felmérésből.

Hitelt csak végszükség esetén

A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. 100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.

A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete a karácsonyi felmérés alapján.

A megkérdezettek közül senki nem monda biztosra, hogy az ünnepi kiadások fedezésére hitelt venne fel, azaz mindenki megpróbálja önerőből kigazdálkodni a karácsonyi vásárlásokat, és csupán végső esetben fordulnak a kölcsönhöz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik