Gazdaság

Csökkenthető a benzin ára

Csökkentheti a kormány az üzemanyagok árát, ha akarja – legalábbis az uniós szabályozás nem áll útjába. A jövedéki adó áfával adóztatását az unió ugyan előírja, de a benzin magyar jövedéki adója a kötelező uniós minimum fölött van, így azt csökkenteni lehetne.

A benzin magyar jövedéki adója több mint 20 forinttal magasabb a kötelező uniós minimumnál, amennyiben a kormány úgy dönt, lehetséges az adó csökkentése – mondta el az fn.hu kérdésére Kovács László, hazánk egykori adóügyi uniós biztosa. A gázolajnál már kisebb a játéktér, mintegy 8 forintos – tette hozzá.

Matolcsy György az fn.hu-nak adott interjújában azt mondta: a szuperbruttósítás egy adó megadóztatása – a munkaadói járulék egy adó –, ezért meg kell szüntetni. Lapunk ennek kapcsán vetette föl, hogy például az üzemanyagok végső ára is az adó adóztatásával – nevezetesen a jövedéki adó áfával adóztatásával – történik. Ha ez kikerülne az adórendszerből, a 95-ös benzin például 30 forinttal lenne olcsóbb – írtuk. Cikkünkre reagálva a Népszava által megszólaltatott szakértők figyelmeztettek arra, hogy a jövedéki adó áfával adóztatása uniós előírás.

Az Európai Unióban előírják, hogy jövedéki adóval megnövelt termék árára kell fölszámítani az áfát – erősítette meg az információt lapunk kérdésére Kovács László. Az egykori biztos kérdésünkre azt is elmondta: előírják a jövedéki adó kötelező minimumát is, amelytől az uniós tagállam csak fölfele térhet el. A benzin magyar jövedéki adója több mint 20 forinttal magasabb ennél, a dízelé mintegy 8 forinttal, így a kormánynak van mozgástere a csökkentésre. (Az uniós kötelező minimumra csökkentés a 95-ös benzin nagyjából 25, a dízelnél 10 forintos csökkenést hozhatna a fogyasztói árban.)

A volt adóügyi biztos megjegyezte: az EU-ban ismerik és alkalmazzák a kereskedelmi dízel fogalmát, amely alacsonyabb összegű adóval terhelt, mint a magáncélra felhasznált. A magasabb adójú magáncélra fölhasznált dízel adója ellensúlyozhatja az alacsonyabb adójú kereskedelmi dízel okozta bevételkiesést – tette hozzá.

Az uniós korlátoknál is erősebbeknek bizonyulhatnak a költségvetési korlátok. Valószínűbb tehát, hogy piaci okokból fog változni az üzemanyagok ára. A görög válság okozta befektetői hangulatváltás nyomán ugyan csökkent az olaj ára, ám sajnos ez együtt járt a forint gyengülésével és a dollár erősödésével, ami fölfelé tolja a hazai árakat. A versenyhatósági vizsgálat végeztével pedig az is kiderül majd, hogy vajon maga a Mol oka lehet-e a magas áraknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik