Gazdaság

Tőzsdére megy az autópályakezelő

2008 első félévében bevezetik az értéktőzsdére az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. részvényeit. Az ÁAK teljes egészében megvásárolja az M5-ös üzemeltetőjét.

Az ÁAK opciós jogával élve, 40 százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékát is – tájékoztatta Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára, szerdán az MTI-t.

Hozzátette: mivel a 60 százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, így nagyságrendileg mintegy 80 millió euróba (20 milliárd forintba) kerül. Tekintettel arra, hogy az AKA alacsony saját tőkével és magas banki kölcsönnel működött, így a döntésről az ÁAK-nak tájékoztatnia kellett a mintegy 900 millió euró hitelt nyújtó bankokat, és jóváhagyásukat kellett kérnie, amelyre a pénzintézetek március 12-ig válaszolnak.

Felsmann Balázs kiemelte, hogy bár a bankok határozhatnak a hitelszerződés felbontásáról is, ám véleménye szerint jóváhagyásuknak nem lehet akadálya, mert a pénzintézetek az államot jó adósnak tekintik. Azután várhatóan március közepén a GKM, mint alapító utasítja az ÁAK-t, hogy hivatalosan is kezdeményezze az AKÁ-nál a részvényopció lehívását. Az értesítés elküldését követően 60 nappal, legfeljebb 120 nappal lezáródhat a részvény opció lehívásának folyamata, és az ÁAK birtokába kerülhet az AKA. Felsmann Balázs szerint optimális esetben így május közepén megtörténhet a társaság részvényeinek átvétele és a 80 millió euró kifizetése.

Csepi Lajos, az ÁAK Zrt. igazgatóságának elnöke üdvözölte a GKM döntését, mivel a 40 százalékos kisebbségi tulajdonrészükkel kevésbé tudták érvényesíteni üzleti céljaikat. Az állami tulajdonos döntött arról, hogy amint az ÁAK 100 százalékos birtokába került, az AKÁ-t nyílt pályázat útján értékesíteni fogják, annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, hiszen a verseny hoz jobb szolgáltatást a sztrádákat használók számára.

Csepi Lajos kiemelte, hogy az ÁAK az idén 2-2,5 milliárd forintos adózás utáni nyereséget tervez, míg előirányzott saját árbevétele 19,2 milliárd forint, amely kiegészül egyéb átfolyó bevételekkel is. A saját árbevétel már értelemszerűen nem tartalmazza a mintegy 35 milliárd forintos autópályadíj-bevételt, ami 2006 január 1-je óta, ugyan az ÁAK-n keresztül, de az Útpénztárba folyik be. Az ÁAK elnöke elmondta azt is, hogy az ÁAK-t – a pénzpiaci folyamatoktól függően – várhatóan 2008 első félévében bevezetik az értéktőzsdére.

Felsmann Balázs közölte, hogy az ÁAK-ra komoly kihívások várnak a következő években, mivel a cégnek szerepe lehet az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzési funkcióinak ellátása és a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése kapcsán is. Megemlítette, hogy a már teljesen ÁAK-tulajdonban lévő AKA megvásárlására pályázhatnak az AKA jelenlegi külföldi tulajdonosai, az osztrák Strabag és a francia Bouygues is.

“Az opció lehívása lehetővé teszi az új tulajdonos transzparens kiválasztását és a piaci szereplők körének bővülését, valódi versenyhelyzet kialakulását” – tette hozzá Felsmann.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik