Gazdaság

Az év végén 6500 tonna szaloncukrot veszünk

A magyar édesipari cégek évente mintegy nyolcezer tonna csokifigurát gyártanak, amelyből ötezer tonnányit decemberben adnak el – mondta Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke. Ezen felül mintegy 6500 tonna szaloncukor is gazdásra talál az év végén.

Magyarországon európai viszonylatban is magas a fogyasztói kereslet a szezonális csokifigurák iránt, és a magyarok hagyományosan nagy mennyiségben vásárolnak szaloncukrot is. A magyar édesipari vállalatok a legyártott csokifiguráik nagy részét az év második felében értékesítik. A legyártott figurák nagy része még mindig tejbevonóból, azaz kakós masszából készül, de folyamatosan növekszik a valódi, tiszta csokoládéból gyártott figurák iránti kereslet is. Halbritter Mátyás szerint a csokifiguráknak mindössze 30-35 százaléka készül valódi csokoládéból.


A vásárlásnál azonban legtöbbször az ár játssza a főszerepet. Az olcsó, tejbevonóból készült termékek a piacvezető pozíciójukat elsősorban ennek a vásárlói magatartásnak köszönhetik, hiszen ezeket a minőségi csokoládékhoz képest akár fele áron is meg lehet vásárolni – jegyezte meg az Édességgyártók Szövetségének elnöke.


Halbritter Mátyás tájékoztatása szerint a magyar édesipar ezen felül mintegy 6500 tonna szaloncukrot is értékesít karácsony táján.
A csokoládétermékek minőségét az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) is tesztelte a legjelentősebb édesipari vállalatok termékei között. Tapasztalatuk szerint a forgalomba kerülő ismert márkák termékei magas minőséget képviseltek. Dömölki Lívia, az OFE civilszervezet élelmiszer-szakértője éppen ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy ha minőségi terméket szeretnénk vásárolni, az ár mellett érdemes megnézni a termékek címkéjén szereplő összetételt is, hogy miből készül az adott termék.


Kérdésére válaszolva az elnök elmondta, hogy a magyar édesipar átlagos évi termelése jelenleg 70 ezer tonna körül mozog. Ebből a mennyiségből 15-17 százalék kerül az ország határain túlra, a többi édességet belföldön fogyasztják el.


A magyar fogyasztásban az utóbbi időben azonban emelkedett a külföldről behozott édességek aránya is; ez jelenleg az összfogyasztáson belül 24-25 százalékot tesz ki – mondta el Halbritter Mátyás. Öt éve a magyar édesipar még több árut vitt ki az országból, mint amennyit a külföldi gyártók Magyarországra behoztak – jegyezte meg.


Az elnök tájékoztatása szerint Magyarországon az ágazat árbevétele éves szinten mintegy 135 milliárd forint, ami évente 2-3 százalékkal emelkedik. Az édesipar jellegénél fogva sokat költ marketingre, ez – a gyógyszer- és söriparhoz hasonlóan – az árbevétel mintegy 7-8 százalékát teszi ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik