Gazdaság

Négyen vinnék a Malévot

A péntek déli határidőig négy befektető adta be ajánlatát a Malév Zrt. privatizációs pályázatára. Az orosz és ír pályázók részvétele lényegében borítékolható volt, a litván befektetői csoport feltűnése viszont meglepetés.

Négy befektető kíván részt venni a Malév Zrt. állami részvénycsomagjára meghirdetett, nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárásában – adta hírül a magyar nemzeti légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját meghirdető Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. Ezek szerint az orosz-magyar AirBridge Magyarország Zrt., a litván LAL investiciju valdymas, a magyar és ír befektetőket képviselő Ofer Hava magánszemély, valamint a Maléves pilóták által jegyzett Sky Alliance Zrt. adott be ajánlatot a péntek déli határidőig.


Az oroszok a spájzba készülnek


A négy ajánlatot tevő közül a legismertebb az orosz-magyar AirBridge Magyarország Zrt., mivel tavaly augusztus végén hajszál híján már megszerezte a Malév tulajdonjogát, de a hangos ellenzéki és szakszervezeti nyomásnak engedve az ÁPV meghátrált, igaz a hivatalos közleményükben arra hivatkoztak, hogy “A lehető legsokoldalúbb mérlegelés után az ÁPV úgy ítélte meg, hogy a mostani eljárásban kapott ajánlatok bármelyikének elfogadása nem szolgálja teljes körűen az összetett privatizációs célkitűzések megvalósulását. Ezért az igazgatóság úgy döntött, hogy eladásról szóló döntés nélkül lezárja a Malév Rt. részvényeire kiírt tárgyalásos eljárást”.

Az AirBridge múlt évi ajánlatában az egymilliárd forintos vételár mellett négymilliárd forint készpénzes tőkeemelést és 80 százalékos foglalkoztatási garanciát vállalt. A cég akkor úgy ítélte meg, hogy két év alatt a Malév nyereséget termelhet; ehhez azonban új piacokat kell szereznie, amit zömében az Oroszországból érkező átszálló utasokkal kívántak biztosítani, kezdetben 200 ezer, később évi 400-500 ezer fővel növelve a Malév utaslétszámát.

Az AirBridge-ben felerészben tulajdonos az a Borisz Abramovics, aki részben vagy egészben tulajdonolja az AirUnion Szövetség hat orosz légitársaságát, többek között a KrasAirt. Az orosz ajánlat részbeni pikantériája, hogy az AirUnion tulajdonosai júniusban egyeztek bele, hogy az orosz állam ellenőrző hányaddal rendelkezzen szövetségükben.

Írek a fedélzeten


Egy ír-magyar befektetői csoport nevében Ofer Hava, a Home-Center Zrt., a magyarországi ingatlanfejlesztő és -beruházó piac egyik szereplőjének tulajdonosa és vezérigazgatója adott be pályázatot. A csoport szakmai irányítását ugyanakkor az a Tom Mulcahy látja el, aki korábban az ír légitársaság, az Aer Lingust vezette, később pedig az Allied Irish Bank vezérigazgatója volt.

Az írek közleményükben úgy fogalmaztak, hogy „az Ofer Hava üzletember által vezetett befektetői csoport, valamint a mögöttük álló szakértői csapat határozott elképzelésekkel rendelkezik a Malév megmentésére, tapasztalatuk, szakmai tudásuk, pénzügyi hátterük alapján biztosíthatják, hogy a Malév sikeres nemzeti légitársaságként, a oneworld légiszövetség tagjaként komoly és sikeres szereplőjévé válhat a közép- és dél-európai légiközlekedési piacnak.”

Kakukktojás litvánok


Valószínű, hogy a legnagyobb meglepetést a litvánok feltűnése jelenti a Malév privatizációjára kiírt pályázaton. Az előzetes latolgatások során ugyanis nem számolt velük különösebben senki, persze nem is biztos, hogy érdemben bele tudnak majd szólni az orosz-ír vetélkedésbe. A LAL investiciju valdymas-ról annyit lehet tudni, hogy litván társaságok által létrehozott konzorcium, s többek között 100 százalékban tulajdonolják az 1991-ben alapított litván nemzeti légitársaságot, a flyLAL-t.


Magyar pilóták is pályáznak


A Malév részvényeinek megszerzésére ajánlatot adott be a Sky Alliance Zrt. is. Korábban a társaságot azzal jellemezték, hogy a Malév magánosítási pályázatának dokumentációit leginkább azért veszik meg, hogy tisztában legyenek a magyar nemzeti légitársaság valós pénzügyi, gazdálkodási helyzetével. Úgy tűnik azonban, hogy ennél többet is vállalnának.

A Sky Allience-t 2004-ben hozták létre a részvények többségét birtokló közforgalmú repüléssel foglalkozó – zömében Malév – pilóták. A Sky Alliance Rt.-nek 200 részvényese van, a jegyzett tőkéje pedig 40 millió forint. A társaság repülőgép üzembentartói, JAR-145 karbantartói és oktatási tevékenységi engedélyekkel is rendelkezik, 3 fős igazgatótanács vezeti, a működését 3 fős felügyelőbizottság, valamint könyvvizsgáló ellenőrzi – tudható meg a cég honlapjáról.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik