Gazdaság

Vadiúj mindenes: Skoda Roomster

Igazán bevállalósan építették meg a Skoda Roomstert. Amikor még tanulmányautóként mutogatták, arra lehetett számítani, hogy szériaérettként megszelídül. Hát nem szelídült meg. Valódi dizájnszörnyeteg ez az autó, egy épkézláb részlet sincs rajta. Ez viszont nem otrombává, hanem szerethetően bájossá teszi.

Erre azért van szükség, mert a Roomsternek barátságos családi autó szerepkört kell betöltenie. Ezt technikai szempontból úgy oldották meg, hogy még az Octavia kombinál is hatalmasabb tengelytávra építették fel a dobozos kasztnit, így az elhízásnak indult, öttagú família teljes kényelemben, kétheti hideg élelemmel indulhat neki a világnak.

Nehéz pontosan kategorizálni a Roomstert, mivel gyökerei félig-meddig kisautósak, az alkatrészek egy része a Fabiától származik. Viszont az Octavia szerelőszalagjáról is lopkodtak műanyag berendezéseket, ezért arra is erősen emlékeztet a fura jármű.

Tér és fény

Benne ülve az érzés éppen ugyanolyan, mint bármely más Volkswagen-konszern-termékben: sötét műanyagok vesznek körbe, melyek katonás rendet követve működnek. Izgalomba egyáltalán nem hoznak, az egyetlen izgató részlet, hogy hely bármire van.

Meg fény, de még tér is, bőségesen. Már csak az erő hiányzik. Az ülőlapok ugyan rövidek, sőt kicsit a háttámla is alacsony, de a fej- és lábtér bárkinek elegendő. Az ülések sínen tologathatóak előre-hátra, és még oldalra is, ha a középső részt néhány mozdulattal kihajítjuk a kocsiból.

A tágas utastér ellenére a csomagtér sem fogyott el, minimum 450 literes, és akár 530-at is tud ötszemélyes állapotban. Két személlyel maximum 1780 literig lehet feltornázni a teret kiszedett ülésekkel, ha tetőig suvasztjuk a cuccokat, de elfér 3 bringa is leszedett első kerékkel.

Hátra a hagyományos ajtók helyett el tudnánk képzelni tolóajtókat is, úgy még kényelmesebb lehetne a pakolás vagy a gyerekülés beszerelése. Az viszont még mikrobuszoknál sem szokványos, hogy egy 190 centiméter magas ember elférjen a kinyitott csomagtérajtó alatt – a Roomster pedig ezt is tudja.

Hol az erő?

A Skoda szerint a Roomster egy nappali kényelmét ötvözi a dinamizmussal. Ebből az előbbit sokkal inkább sikerült teljesíteni, az utóbbit szinte egyáltalán nem.

Háromféle dízel- és szintén három benzinmotor közül lehet szemezgetni, de a hatból 4 motor próba nélkül sem a száguldásról szól. Mindkét fajtából 3 hengeres a belépőmodell, a maga jellegzetesen kerepelő hangjával, a dízelben 80, a benzinesben 64 lóerővel. 17 másodperc kell 100-ig, ami azért a száguldás komoly kicsúfolása.

Az 1,2-es benzinessel egyszerűen alig sikerült elérni a 140-et, a dízel ennél valamivel jobban muzsikált. Az 1,9-es TDI és a jó öreg 1,6-os benzines nyomokban mutathat némi dinamizmust, de sajnos éppen ezeket nem lehetett kipróbálni.
Persze a dinamizmus nem csak a motorerőről szól. Nehéz elhinni, hogy ez az autó magasabb és buszosabb mezei társainál. Annyira pontos futóművet sikerült alá hegeszteni, hogy a kormány mögött a legnyugodtabb családapa is képes teljesen megbolondulni és péppé nyúzni a szerencsétlen háromhengeres benzinmotort.

Alaphelyzetben ötsebességes kézi váltót kell markolászni – pontos, könnyen jár, így kell működnie. Később felár ellenében lehet majd hatfokozatú automatával is kérni, de csak az erősebb motorokhoz.

Jó árat terveznek

Magyarországon augusztusban indul az értékesítés, a szalonból szeptemberben lehet majd először elhozni Skoda Roomstert. Pontos ár még nincs, de az ígéret szerint az 1,2-es benzines 3 milliótól fog indulni, az 1,4-es dízel pedig 3,5 millió köré lesz belőve.
Ez a kissé alulmotorizált változatoknál sem rossz ár a versenytársak ismeretében. Különösen, ha fontosnak tartjuk, hogy a Roomster hátsó része a kisautók között messze a legtágasabb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik