Gazdaság

Kreativitás és üzlet

admin
admin

2006. 07. 07. 00:00

Üzlet & Siker

A Hat Reklámügynökség 2004-ben elnyerte az Üzlet & Siker Legígéretesebb Stratégiájú Vállalkozása díjat a szolgáltatás ágazatban. 2005-ben pedig az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása lett. „Az elmúlt néhány évben kezdtünk el cégszerűen gondolkodni magunkról, így különösen értékes volt számunkra a külső visszajelzés” – ad magyarázatot az Üzlet & Siker-megmérettetéseken való részvételre Szászkő László.

Amikor a rendszerváltás után a kiállítás-szervezés nehéz helyzetbe került, Szászkő László és csapata úgy döntött, hogy profilt váltanak. „A feladatban gondolkodás helyett az ügyfélben való gondolkodásra tértünk át – mondja a cégvezető. – Tehát nemcsak kiállítást akartunk szervezni az ügyfélnek, hanem mellé szórólapot, kampányokat, reklámanyagokat is ajánlani.” Az indulást megkönnyítette, hogy a kiállítás-szervezés rokon a reklám világával. Adva volt a nyelvtudás, az emberismeret, a kapcsolatteremtő készség és a nemzetközi kitekintés.
A Hat Reklámügynökséget 1991. április elsején alapították. Akkoriban több mint 3000 reklámcég volt bejegyezve. A Hat rendkívül rövid idő alatt sikeressé vált. A repülőrajt okát a cégvezető, aki kezdetektől a vezető kreatívigazgató is, egyrészt a társaság jó pozícionálásában látja, másrészt a szerencsének tulajdonítja: „Az első pillanattól fogva arra törekedtünk, hogy minőségi alternatívát jelentsünk olyan ügyfelek számára, amelyek magyarországi kommunikációjukkal nem a nagy multicégeket akarják megbízni. Szerencsénk volt annyiban, hogy akkoriban a piacon alig volt angolul és »reklámul« egyszerre tudó, független ügynökség.” Szászkő László hangsúlyozza: bár a céget az ő személyével azonosítják, messze nem tartanának itt, ha nem lenne a társa, Papp Zsuzsanna. Kezdetektől fogva igazgatja az ügyfélkapcsolati területet, nagyon magas színvonalon.

Lám, lám, reklám

A Hat első megbízása a Figyelőtől jött 1991-ben. A hetilap egy előfizető-toborzó, direktmail-akciót tervezett, melynek célcsoportjai az önkormányzatok voltak. „A menedzsment egy sima levéllel akarta megkeresni a polgármestereket. Mi azzal az ötlettel álltunk elő, hogy az akkoriban még rózsaszín papírra nyomott Figyelő méretéhez igazodó, nagy újságformátumú, rendesen megírt és illusztrált hirdetéssel keressük meg őket. Ez nagyon bejött a Figyelőnek” – mondja Szászkő László. Olyannyira, hogy a Figyelő akkori gazdasági igazgatója tanácsolta, hogy induljanak el a Suzuki magyarországi reklámtenderén.

A Suzuki reklámtevékenységét a kezdetektől a Hat végzi, amelyre nagyon büszkék. Néhány éve az autógyártó pr-tevékenységében is aktív részt vállalnak, és a www.suzuki.hu, valamint és a www.ignis-suzuki.hu honlapokat is a Hat internetes divíziója készítette. A cég az eltelt 15 év alatt a Suzukihoz kapcsolódó reklámokkal számos szakmai díjat is nyert.

A Hat ügyfelei egyébként döntő többségben nagyvállalatok. „A multicégek ügyfélként nagyon felkészültek, nemegyszer túlságosan is. Kész elképzeléssel és anyagi kerettel jönnek, a reklámcégnek gyakran csak egyszerű végrehajtó szerepet szánnak” – mondja a cégvezető. A kkv-k általában rugalmasabbak, az ő esetükben inkább a célok és eszközök összhangjának megteremtése jelent kihívást az ügynökség számára: „Akár az is igaz lehet, hogy egyáltalán nincs szükségük átfogó kampányra: ha például 50 embernek akarunk eladni valamit, akkor a legegyszerűbb, ha felhívjuk őket.”

Etikai kódexük is van

Szászkő László

52 éves, első házasságában él. Dóra lánya a Westend Hiltonban saleses, Laci fia még tanul, pillanatnyilag gyakornoki idejét tölti a cég madridi partnerügynökségénél, de apja szerint „valószínűleg nem reklámos lesz belőle”. Hobbijai közül az órákat, az utazást és búvárkodást említi.

A Hat indulásakor „másfél ember” dolgozott a cégben. „Mindenki mindennel foglalkozott, minden projektet mindenki a sajátjának érzett. Később ez már nem volt tartható. Ha valaki elment, lehetetlen volt pótolni, hiszen egy személyben szövegíró és ügyfélkapcsolatos állást általában nem hirdetnek” – elemzi a megszilárdult működéshez vezető utat Szászkő László.

A siker egyik kulcsának ma is az ügynökség erős témavezetői rendszerét tartja. A témavezetők egy személyben felelnek az ügyfelükkel kapcsolatos minden ügynökségi munkáért. A struktúra megszilárdulásával természetesen szükség volt teljesítményértékelési és prémiumrendszer kidolgozására, munkaköri leírásokra, osztályrendszer bevezetésére. „Nyilván nem a szervezettségtől lesz kreatív egy reklámügynökség, de a szervezettség hiánya megölheti a legjobb produktumot is” – mondja a cégvezető.

A csapatszellem egyik fényes bizonyítéka az az etikai kódex, melyet a cég munkatársai a tulajdonosok közvetlen közreműködése nélkül készítettek. Az ügynökség bejáratánál, hatalmas üvegtáblán fogadja a látogatót. „A kódexben az a jó, hogy csupa olyan dolgot fogalmaz meg, ami kézenfekvő. Az új kollégának ugyanakkor pontos iránytűt jelent. Büszkék is vagyunk rá, nem nagyon tudok róla, hogy lenne máshol is ilyesmi” – mondja a cégvezető.

A cég rendkívül fontosnak tartja a kipróbált munkatársak megbecsülését. „Hét eltöltött év után bónuszt adunk munkavállalóinknak. Aki igényt tart rá, három hónap fizetett és három hónap fizetés nélküli szabadságot vehet igénybe”. A munkatársak elvándorlása az első hat–hét évben minimális volt, jelenleg a gárda hullámokban, időről időre kicserélődik. Ez jellemző a reklámiparra, állítja Szászkő László: „Kicsit olyan ez, mint amikor megrázzuk a fát, és felszállnak a verebek. Vagy mint a popzenekaroknál.”

Internet és marketing

A Hat elkötelezett az internet iránt. Ezért is hozták létre interaktív divíziójukat még a múlt században. A szokásos kampányok internetes kiegészítése mellett (elektronikus dm-akciók, hírlevél, bannertervezés) előfordul, hogy csak internettel kapcsolatos megbízást kapnak. Az internetes reklámtorta dinamikus növekedésnek vannak persze árnyoldalai is. „Szerintem egyre drágul egy fő elérésének költsége. Hiába nem sok egy bannerkampány másfél milliója egy óriásplakát vagy tévéreklám húszmilliójával szemben, ha csak néhány tucat klikket hoz, már kicsit sem gazdaságos.”

A cég politikai marketinget elvi okokból nem vállal. „Egyrészt házon belül – bár sosem kérdeztük – nyilván megosztottak a pártpreferenciák, és mi úgy tartjuk, hogy csak azt a terméket szabad reklámozni, amiben az ember hisz. Másrészt, jóllehet, a politikai reklámköltések évről évre növekednek, ezek profittartalma messze van a mondjuk két ciklussal korábban sokat emlegetettekétől. A harmadik ok, hogy mi azért a következő négy évben is szeretnénk munkához jutni.”

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.