Gazdaság

A beszélő cipő

admin
admin

2006. 07. 07. 00:00

Csúcskategóriás árak


Vass László üzletében egy pár kézzel varrott, kész női cipő 69 ezer, kész férficipő 95 ezer, míg egy pár méretre készített férficipő 140 ezer forintba kerül.
A Kukor & Réti Manufaktúrának dolgozó cipészek keze közül kikerülő férficipőért 75 és 130 ezer forint közötti összeget kell fizetni, a kaptafa újabb 18 ezer forint (de természetesen csak egyetlen alkalommal). A női cipők ára egységesen 48 ezer forint, a kaptafáért ugyanannyit kell fizetni, mint az uraknak.
A La Boutique üzletekben a divatmárkák tulajdonosai által megadottnál legfeljebb 5 százalékkal többet vagy kevesebbet jeleznek az árcédulák. A női cipőket átlagosan 40–100 ezer, a férficipőket 60–150 ezer forint közötti összegért kínálják.
A Chantal Boutique-ban kapható női cipők közül a Gina márka 114–170 ezer, a Rodo 90–114 ezer, az Essera 89–115 ezer forint.

A cipőt elkészítési módja, kidolgozottsága, formája, funkciója, alapanyaga, színe és tradíciója határozza meg. Schiffer Miklós stílustanácsadó szerint a tehetős magyarok közül egyesek a lábbelijük kiválasztásánál naprakészen követik a világmárkák által diktált divatot, mások kizárólag kézzel varrott modelleket viselnek.

A felsorolásból nem hagyja ki „a kényelmes cipőt szeretem!”-típusba tartozókat, akik általában kissé széles, bumfordi lábbelit hordanak. „Holott a jó felépítésű, a láb formáját követő cipő akkor is kényelmes, ha keskeny vonalvezetésű, és ezért kényelmetlennek látszik” – jegyzi meg.

Ruházattal és alkalommal

A cipő stílusa, márkája, ápoltsága a fejlett országokban mindent elárul viselőjéről. Nálunk a legalább 15–20 pár cipőt is birtokló magyar üzletasszonyoknál ez így van, de az általában három–négy pár cipőt váltogató uraknál nem. A kifogástalanul elegáns öltönyt viselők közül is kevesen hordanak a ruházatukhoz, az alkalomhoz és az évszakhoz illő cipőt. „Nálunk gyakran látni, hogy öltönyhöz esőben és napsütésben, nappal és este ugyanazt a cipőt viselik” – bosszankodik Schiffer.

Andrija Dragojlovic, a feleségével közösen két La Boutique cipőüzletet fenntartó vállalkozó hozzáteszi, hogy kevesen ismerik fel a jó minőséget és a divatmárkák stílusjegyeit. Tizenegy világmárka hazai disztribútoraként kizárólag a saját üzleteikben forgalmazzák többek között Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, Armani, Salvatore Ferragamo és mások modelljeit. Előfordult, hogy egy vevő azzal fordult ki tőlük, hogy a közeli üzletben 10 százalékkal olcsóbban látott Gucci-terméket. „Hamisítvány volt – mondja Andrija Dragojlovic. – Nálunk kevesen gondolnak arra, hogy egy elegáns üzletben is pórul járhatnak.”

Klasszikus hagyományok

Vass László, aki 1978 óta a Budapest Belvárosának szívében található üzletében kínálja míves munkáit, azt mondja, hogy az elegancia a cipőnél, pontosabban a kézzel készített cipőnél kezdődik. A gyengébb nem tagjainak csak három–négy modellt kínál. A hölgyek cipőinek esetében ugyanis a divat felgyorsult változása dominál, az urak viszont akár egy-két évtizedig is szívesen hordják egyedi, a klasszikus hagyományok jegyében kézzel készített lábravalójukat.

Vass László üzletében kész cipőkből is van választék, de ha a vevő méretes cipőt rendel, elkészítik a kaptafáját, amit természetesen megőriznek. A Vass-cipőüzletben 15–20-féle modell látható, a legújabb katalógusban mintegy 100 típus, de a mester leginkább a XX. század elején megszületett, úgynevezett Budapest cipőtípus tökéletesítésén munkálkodik már több mint 35 éve.
Vannak frissebb törekvések is. Kukor Imre és Réti Gábor a legújabb olasz divatirányzatok alapján készített, kézzel varrott lábbeliket szeretett volna vásárolni. Budapesten nem találtak, ezért bő egy évvel ezelőtt tradicionális manufakturát alapítottak, ahol öt cipészmester munkáit kínálják, természetesen klasszikusnak számító darabokat is.

Oxford és derbi

A női lábbelik négy, egymástól jól elválasztható típusba sorolhatók: cipők, szandálok, papucsok és csizmák. Valkai Katalin, a Chantal Boutique tulajdonosa szerint az üzletasszonyok az uraknál többet költenek lábbelikre. Többek között az angol Gina márka modelljei is kaphatók nála. A márkát előállító gyár tulajdonosa Gina Lollobrigidának gyémántokkal ékesített, érdekes formájú papucsot ajándékozott. Az egyedi darab 220 ezer eurót kóstált. Swarowski-kristállyal díszített, még mindig divatos változata a magyar üzletben most is kapható.

Az urak körében a legelterjedtebb klasszikus cipőtípus a fűzős modell. A zártabb az oxford, amely elegánsnak és ünnepélyesebbnek hat, mint a derbi, amelybe viszont a nyitott fűzés miatt könnyebb belebújni. „A derbi díszítései elfedik robusztusabb jellegét, az úgynevezett Goiser-varrás és a dupla talp viszont markánsabbá teszi a formát” – magyarázza Vass László.

Hat óra után kezdődő eseményen már nem illik mintázott felületű cipőt viselni. A csatos cipő igazi városi darab. Fűző nélküli, bebújós lábbeli a papucscipő. Olasz mesterek készítik a Tod’s nevű papucscipőket, ezek szabad időben viselhető, leheletkönnyű darabok, Schiffer szerint hosszas városnézéshez kiválóak. Meleg napokon ajánlatosak a vékony vagy fonott bőr felsőrésszel készült klasszikus cipők, kötetlen időtöltéshez a szandálok. Hűvös, hideg napokon a bokacipő vagy a magas szárú cipő nyújt védelmet a lábnak. A téli cipők dupla talppal készülnek.

A cipő színe az egész öltözet színeivel való kapcsolatában érvényesül. Frakkhoz vagy szmokinghoz például selyem térdharisnyát és fekete, csillogó lakkcipőt kell viselni. Kék, úgynevezett super 130 alapanyagból készült blézer és drapp lennadrág konyakszínű cipővel mutat jól, a kék kasmírzakó és a szürke flanelnadrág párosítás sötétbordó zoknival és barna cipővel ideális, míg például tropikálból készült bézs öltönyt sötétszürke zoknival és barna cipővel párosítva ajánlatos hordani. Ha az urak ezeket a szabályokat tiszteletben tartják, jó ízlésről tesznek tanúbizonyságot.

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.