Gazdaság

Üvegkalmár: átlátszó sikerek

Hetvenezer forintért vett egy Barkast Boros Tibor, amikor 1995-ben édesanyjával úgy döntöttek, hogy saját üvegkereskedő vállalkozást indítanak. A kocsi jól szolgált, bár a győri megrendelőhöz vezető utak általában két részből álltak: az M1-es első nagyobb emelkedőjén rendszeresen felforrt a hűtővíz, így csak kiadós kényszerpihenő után folytathatta útját az üzletember, aki mindig izgult, felér-e a Barkasszal a dombtetőre.


A keletnémet autóhoz hasonlóan első telephelyük is meglehetősen fapados volt: egy üres placc, rajta egy konténer-irodával és minimális árukészlettel. Édesanyja, Paróczay Béláné, már harminc éve dolgozott az orosházi üveggyár kereskedelmi részlegén, amikor a gyárat több részre választva privatizálták. A feldolgozott üvegeket gyártó részleghez került, amelynek tulajdonosa létrehozott egy budapesti telephelyet, és őt bízta meg a kereskedelem vezetésével.

Baráti kölcsönnel

„Egy év után édesanyám munkaviszonya közös megegyezéssel megszűnt, ekkor döntöttünk úgy, hogy megpróbáljuk önállóan” – emlékszik vissza Boros Tibor, aki iskolái mellett korábban foglalkozott életbiztosításokkal, italforgalmazással, a Mol kinnlevőségeinek behajtásával és kaszinó-felügyelettel is. Mint mondja, részben a kényszer szülte az elhatározást, hiszen szinte mindenük hiányzott, amire a vállalkozáshoz szükség lett volna. Végül is az indulást baráti kölcsönök segítették, és sikerült egy megfelelő telephelyet is bérelni Újpesten. „A mutatvány kezdetben egyszerű volt: egy láda üveggel indultunk, én fuvaroztam a Barkasszal, édesanyám pedig az irodában írta a számlákat, fogadta a vásárlókat” – idézi a kezdeteket Boros.


Rutin és az évek


Az indulást megkönnyítette, hogy a területen korábban is üvegkereskedés működött, de csak alap-üvegfajtákhoz lehetett hozzájutni. Az Üvegkalmár Kft. névre keresztelt cég viszont választékot bővített, így egyre több vásárló jött, mert mindent egy helyen be tudtak szerezni. Hasznosak bizonyultak Paróczay Béláné beszállítói kapcsolatai, piacismerete, illetve évtizedes kereskedelmi rutinja is. Mindennek köszönhetően az 1995 júliusában indult Üvegkalmár forgalma havi 1 millió forintról egy év alatt havi 35 millióra nőtt. Így felvehették első alkalmazottjukat, a járműpark pedig először egy Zsukkal, majd új autókkal bővült.


Szolgáltatások bővítése

Az első megpróbáltatás akkor jött, amikor a telephely tulajdonosa – látva a sikeres működést – 40 ezerről 1,5 millió forintra akarta emelni a havi bérleti díjat. A cégnek jogi lépésekkel sikerült addig halogatni a kényszerű költözést, amíg 1997-ben találtak egy másik megfelelő telephelyet, szintén Újpesten, a Fóti úton. Az új helyen megháromszorozták az addigi forgalmukat, és a kereskedelem mellett belekezdtek az üvegcsiszolásba, üvegfeldolgozásba, amit az 1996-ban alapított Poliglass Kft. végez. Ez marketingszempontból meghúzódik az Üvegkalmár árnyékában, ugyanúgy családi tulajdonban van, de jogilag önálló.

Boros Tibor

39 éves, az Államigazgatási Főiskolán és a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerzett diplomát, majd elvégzett egy MBA-kurzust is. Tanulás közben és közvetlenül utána változatos területeken tevékenykedett (biztosítás, italforgalmazás, kaszinófelügyelet).
1995 óta a családi cégekben dolgozik: az Üvegkalmár Kft., a Poliglass Kft. és a Glassbuilder Kft. ügyvezetője.
Elvált, egy 11 éves fia van. Szabadidejében sportol; a paletta széles: konditerem, foci, tenisz, squash, lovaglás, búvárkodás, vitorlázás.

A feldolgozáshoz egymás után épültek a csarnokok, ezzel azonban egy idő után kivívták az önkormányzat nemtetszését, amely elrendelte az egyik épület lebontását. A helyzet 2002-ben fordult komolyra, így Borosék gyorsan elkezdtek építkezni az Újpesti Ipari Parkban, a korábban befektetési céllal vásárolt egyhektáros területen. „Az ütemre jellemző, hogy februárban még üres volt a placc, de augusztus 20-án már megtarthattuk a megnyitót” – mutat egy fényképet Boros Tibor, amelyen menyasszonyával februárban még a nagy üresség, augusztusban pedig a kész épület előtt látható. Az új csarnokot az üvegfeldolgozásra optimalizálva alakították ki. „Ekkor már látszott, hogy a kereskedelem volumenét szinten tartani sem lehet, a jövő egyértelműen a feldolgozásé, a szigetelőüvegek gyártásáé” – indokol az ügyvezető.


Átvilágítás

A növekedés közben, külső tanácsadót alkalmazva, átvilágíttatták a cégcsoportot. „Ez a jóval nagyobb szervezet teljesen másképpen működik, mint a kezdetekben; a tanácsadás azért volt hasznos, hogy a cég ne csak nőjön, mint a répa, hanem az egésznek legyen struktúrája is” – hangsúlyozza az ügyvezető. Jelenleg ő már csak a stratégiai ügyekkel foglalkozik, édesanyja pedig a kontrollingban vesz részt. A fejlődés az új helyen is töretlen maradt, a Poliglass 2002-ben 8 ezer, 2004-ben 75 ezer négyzetméter hőszigetelő üveget gyártott, erre az évre pedig már 200 ezret terveznek. A cég termékei láthatók például a Nyugati pályaudvar főüveg-homlokzatán, de ők szállították az üveget többek között a Nemzeti Színház, a Gresham Palota és a New York Palota építésén-felújításán dolgozó cégek számára is. Ezenkívül még számos bevásárlóközpont, autószalon és fitneszterem kialakításához biztosították a különböző üvegfajtákat.

Hangsúlyváltások


Az Üvegkalmár Kft. által végzett feldolgozás nélküli kereskedelem továbbra is folyamatosan visszaszorul, részben éppen az olyan cégek miatt, mint a Poliglass Kft., amely jóval nagyobb hatékonysággal szolgálja ki az ablakgyártókat, mint a kisiparosok. Ezt igazolhatja a Piróth ablakgyártó üzem tulajdonosa is, aki a vállalkozás egyik legrégebbi vevője. „Annak idején a kedvező benyomás nyomán választottam őket, és a döntés bevált: korábban három beszállítónk is volt, most már egyedül velük állunk kapcsolatban, mert képesek megbízhatóan és magas minőségben teljesíteni” – mondja Piróth Mihály. Boros Tibort korrekt partnernek ismerte meg, aki nemcsak kikéri a véleményét, de javaslatait fel is használja a munkaszervezésben. „Ez egyfajta szakmai együttgondolkodás” – teszi hozzá.


Üvegkalmár: átlátszó sikerek 1

A feldolgozó kapacitás növelése érdekében a tulajdonosok egy új épületszárnyat is építettek, amely 2005 elejére készült el. A feldolgozott üvegek értékesítésében viszont komoly kihívás az egyre élesebb verseny, amelynek hatására összezsugorodtak az árrések. Így fordulhat elő, hogy hiába állított elő tavaly a Poliglass mintegy 80 százalékkal több szigetelőüveget, mint 2004-ben, a nyereség kevésbé nőtt.

Erre a fejleményre válaszolva aktivizálták Borosék a családi cégcsoport harmadik tagját, a 2002-ben alapított Glassbuilder Kft.-t, amely az üvegek helyszíni beépítésével, szerelésével foglalkozik. A háromszoros ügyvezető szerint ezen a területen jelenleg kisebb a verseny, és mind a lakosságnak, mind az építőipari cégeknek végzett munkák területén sok lehetőség kínálkozik. Ezt felismerve ebben az ágazatban is beindítanák az aktív piacszerzési tevékenységet. A tervek másik részében egy új, biztonsági üvegeket gyártó üzem létrehozása szerepel, ha sikerül pályázati pénzeket szerezni az elképzeléshez. E téren sem kezdők, hiszen már több gépbeszerzési- és humánerőforrás-fejlesztési pályázaton is sikerrel szerepeltek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik