Gazdaság

Eljárások a körbetartozás felszámolására

Az Opten rendszere

A körbetartozások miatt számos érdekképviselet és szakmai szövetség kénytelen volt saját kezébe venni a probléma megoldását. Ebből született meg például az ÉVOSZ-Opten szolgáltatási csomagja, mely már jelenleg is működik és az ÉVOSZ, illetve a szövetség tagjai vehetik igénybe, közölte megkeresésünkre Tóth Tamás, az Opten Kft. ügyvezető igazgatója.

A késedelmesen fizetők listájának összegyűjtése nem kis feladat. Annak érdekében, hogy a jó hírnév megsértése miatti pereket el lehessen kerülni, a szolgáltatás a bírói szakaszban lévő ügyeket tartalmazza. Az Opten rendszere először fizetési meghagyásokkal és értesítéssel próbálja felhívni az adós cég figyelmét. Tehát csak úgy, bemondás alapján, rosszindulatúan nem lehet egy másik vállalkozást a listára felvetetni, közölte Tóth.

A kormányrendelet és a törvénymódosítás tervezet még nem került bevezetésre, tette hozzá Tóth. Az állami szférában jelentős a fizetéselmaradás, az állam számos cégnek tartozik az elvégzett munkájáért. Az Opten fejlesztette ki az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége számára az Építőipari Követelés-nyilvántartó Rendszert. A kormány az ÉVOSZ kezdeményeire is épített a közbeszerzési szabályok módosításának javaslatakor.

Az Opten Kft. rendszere a 687 ezer magyar cég adatait tartalmazó adatbázisára épül. Induláskor csak az elismert, vagy bírósági határozatban rögzített követeléseket felhalmozó cégek adata szerepel a listán, ám nár ez is 15 ezer ilyet tüntet fel.

A rivális Eyewatch módszer

„Az EU-ban és Magyarországon is egyedinek számító rendszerünk más mint az Optené – közölte megkeresésünkre Kiss Imre, az Eyewatch Kft. ügyvezetője. – Két vállalkozás közötti szerződés üzleti titoknak minősül, ám ha a vevő nem fizet a szolgáltatásért, akkor az egyoldalú szerződésszegés, tehát a továbbiakban nem számít üzleti titoknak a tartozás fennállása” – fűzte hozzá Kiss.

„A sértett cég megkeres bennünket, mi kiértesítjük a nem fizető vállalkozást, 15 napja van a tartozás rendezésére. Ha ezt nem teszi meg, akkor bekerül a rendszerünkbe. A rendszer az ombudsman véleményét kikérve született meg, ezért teljesen legálisan szolgáltat adatokat az érintett cégekről”.

Kiss kifejtette, hogy a közbeszerzés megváltoztatására irányuló lépések akkor lesznek relevánsak, ha ez vagy egy hasonló rendszer alapján lehet eldönteni, hogy melyik cég vehet részt a pályázatokon üzletileg etikus magatartásának köszönhetően. A közbeszerzések felszámolására irányuló koncepció jó, azonban rossz szemszögből közelíti meg a problémát.

A Hitelgarancia Zrt. bevonásával megvalósuló garanciavállalás csak a szállítóra vonatkozik, míg a vevőt (aki fizeti a számlát) egyáltalán nem érinti – ecsetelte tovűbb Kiss. Mert ez nem motiválja a vevőt a szolgáltatás díjának kiegyenlítésére, míg a bank számára rizikómentes ügyletet jelent, hiszen az állam kezességet vállal bizonyos összegig. Az Eyewatch Kft. által kidolgozott rendszer előnye, hogy kizárólag a vevőket tartja számon, mely nagyban hozzásegít a fizetési fegyelem betartásához.

Fontos megemlíteni a közbeszerzési szerződések tervezett kiterjesztését az alvállalkozókra is, hiszen a generálkivitelező és a fővállalkozó között átlagosan 30 nap a fizetési határidő, addig a fővállalkozó és alvállalkozója között akár 90 napra is nyúlhat a kifizetés.

A kormány programja a tartozások megszüntetésére

Az iparágak közötti körbetartozás értéke 2000 és 2005 között évi 100-140 milliárd forintra rúgott, elsősorban az építőiparra jellemző, de a fuvarozói ágazatban, a feldolgozó- és textiliparban is jelen van. A kereskedelemben pedig a szállítói és vevői állomány közötti – évi 200 milliárd forintot meghaladó – különbség okoz jelentős problémát a mikro-, kis- és középvállalatoknak. A kormány úgy látja, a csomaggal éves szinten 100-150 milliárd forintnyi körbetartozást tüntethet el. A kintlevőségekre faktorálási garanciát vállalna mintegy 50 milliárd forint erejéig a Hitelgarancia Zrt.

Egy további intézkedés a nyilvánosság erejét használná ki a körbetartozások problémájának mérséklésére. A százmillió forint feletti közbeszerzéssel elnyert állami kifizetések esetén az ajánlatkérő vagy a Magyar Államkincstár honlapján tervezik közzétenni a kedvezményezetteket és a kifizetés időpontját.

A Fidesz normalizálná a közbeszerzést

A Fidesz a körbetartozást, az üzleti bizalmat aláásó, a fizetési fegyelem és a gazdasági környezet megingását kiváltó tényezőnek tekinti. Ez a legrosszabb helyzetbe a kis- és középvállalkozásokat taszítja, melyek számára elkerülhetetlen az elvégzett munkát követő időben történő fizetés.

A Fidesz a következő ciklusban közbeszerzési fordulattal segítené a hazai vállalkozásokat. A közbeszerzések mindössze egyharmadát nyerik el magyar cégek, a nagyobb rész külföldi vállalkozásoknak jut. A párt új közbeszerzési törvényt alkotna, annak érdekében, hogy 2007-től a közbeszerzéses beruházások minél nagyobb hányada jusson a hazai vállalkozásoknak. A párt programjában szerepel az áfabefizetés szabályának módosítása, csak a kifizetett számla után kell áfát fizetni.

Ezen kívül törvényi garanciát vezetnének be az állam áfa-visszatérítési kötelezettségeire, a késedelmes állami fizetés felszámolására és az uniós támogatások kifizetésének felgyorsítására. A probléma hosszú távú kezelésére közbeszerzési normák bevezetését, minősített alvállalkozói láncok kialakítását, illetve a kisvállalkozások számára kedvezményesen elérhető piaci alapú kockázatkezelő eszközök megteremtését tervezik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik