Gazdaság

Áfacsökkentésről szó sincs

Lapunk utánanézett, hogy a magyarországi kiskereskedelmi láncok élnek-e az úgynevezett "áfacsökkentéses" akciók lehetőségével. Valójában a fordulat csak ügyes reklámfogás.

Megkezdődött a karácsonyi bevásárlási szezon, de most a szokásos akciókon kívül néhány helyen a január elsején esedékes áfacsökkentést is előrehozták, így itt bizonyos termékekre a 25 százalékos áfakulcs helyett csak a 20 százalékos áfát kell megfizetni – legalábbis ezt kommunikálják az üzletek. Egyelőre nem sok helyen élnek az ötlettel, de több áruházlánc még mérlegeli a lehetőségeket.


Áfacsökkentéses akciók – egyesek még mérlegelnek


A MediaMarkt „nem várt januárig”, már elindította az előrehozott áfacsökkentéshez kötött reklámkampányát, és már november eleje óta kaphatók a „kedvezményes árú” termékek.

Danks Emese, a Tesco kommunikációs igazgatója a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy terveik között szerepel az áfacsökkentés előrehozatala, amire a karácsonyi akció keretein belül kerül sor. Ez elsősorban a már akciós termékeket érinti majd.

A Spar Magyarország Kft.-nél is felmerült az áfacsökkentéses akció előrehozatalának gondolata, de Laber Zsuzsa, a vállalat kommunikációs igazgatója elmondása szerint jelenleg inkább a november 5-i kereskedelem napja alkalmából rendezendő Szuper Szombat elnevezésű akciójukra koncentrálnak.


Az Auchan vezetősége a Világgazdaság információi szerint még nem értekezett a kérdésről. Gillemot Katalin, a vezérigazgatóság munkatársa lapunk kérdésére pedig annyit mondott, hogy ő – egyéb elfoglaltságai miatt – egyelőre nem értesült ilyen akció elindításáról.


A BauMaxtól azt a választ kaptuk, hogy hivatalosan nem adhatnak ki információt a kérdésről, és hasonlóan reagáltak a Cora munkatársai is.

A Praktiker Építési- és Barkácspiacok Magyarország Kft. áfacsökkentéses akciót egyelőre ugyan nem tervez, de Cs. Farkas Éva, a cég marketingkommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a Praktiker 15 hazai áruházában kiemelkedő vásárlási akciókat tervez a karácsony előtti időszakban, melyek mértéke jelentősen meghaladja majd az 5 százalékos áfamérséklést.


Ügyes reklámfogás


Az egyes kereskedelmi láncoknál meghirdetett áfacsökkentéses akció igazából nem más, mint ügyes reklámfogás – hangsúlyozta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Itt elsősorban engedményről van szó, mely előrevetíti a jövő évi árcsökkentést. Vámos szerint ez egy olyan pozitív üzenetet, ígéretet hordoz az üzletek részéről, mely a vásárlók felé azt kommunikálja, hogy most is leviszi az árait és ezt az üzletlánc jövőre is megteszi. Erre pedig azért van szükség, mert a jövő évi áfacsökkentés esetében nem egységes árcsökkentésről lesz szó. A termelői árak változása miatt ugyanis nem lehet előre tudni, hogy egy termék ára hogyan változik.


Vámos György megjegyezte: ezeket az akciókat – mint mindig – most is inkább a nagyok lovagolhatják meg. A kicsik nehezebb helyzetben vannak, hiszen ők kevésbé tudják finanszírozni az akciókat; ki vannak szolgáltatva a nagykereskedőknek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik