Gazdaság

Vonat helyett perek jönnek a MÁV-hoz

A MÁV motorvoanttenderén háromszor is vesztesnek nyilvánított Bombardier Transportation GmbH a Fővárosi Bírósághoz fordult.

A cég azt kérte a bírói testülettől, hogy függessze fel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) szeptember 13-án hozott határozatának végrehajtását. Keresetében a német-kanadai járműgyártó cég arra hivatkozik, hogy a KDb határozata jogsértő volt.

A Bombardier szerint a közbeszerzési törvény (kbt) 91. paragrafusának 5. bekezdése alapján a jogsértő volt a KDB szeptember 13-án hozott határozata, mivel a MÁV, mint ajánlatkérő megsértette a kbt azon rendelkezéseit, melyeket a Bombardier jogorvoslati kérelmében a KDb-nál korábban előterjesztett – áll a Bombardier közleményében.

Keresetében a Bombardier arra is felhívja a figyelmet, hogy a határozat végrehajtása esetén nagyobb sérelem érné az adófizetőket, mint amekkora veszteség – elméletileg – érheti a MÁV-ot a szerződés teljesítésének késedelméből – érvel a cég. A Bombardier mindezek mellett úgy véli, hogy a KDb határozata helytelen irányban alakítja a közbeszerzési gyakorlatot.


Hosszú menetrend


Mint arról korábban már beszámoltunk, a tender kiírásakor szakértők mintegy 130 milliárd forintra becsülték az ügylet értékét, amelyben a MÁV 30 plusz 30 darab motorvonatot akar beszerezni az elővárosi közlekedés korszerűsítésére. A pályázaton a svájci Stadler és a kanadai Bombardier indult. A vasúttársaság kétszer a Stadlert hirdette ki győztesnek, ám a Bombardier mindkétszer megtámadta az eredményt (sőt, a kanadaiak korábban azt is jelezték: amennyiben nem számukra kedvező döntés születik, a legvégsőkig, akár Brüsszelig is elmennek igazukért). A vesztes a KDb-hez fordult, és az ismételten érvénytelenítette az eredményt. Másodjára a MÁV azért zárta ki a Bombardier-t, mert az férőhelyenként és évenként mindössze egy eurocentért, azaz két forint ötven fillérért vállalta a motorvonatok takarítását és karbantartását, amit irreálisan alacsony, már-már nevetséges árnak minősítettek.


A Közbeszerzési Döntőbizottság nem fogadta el a MÁV döntését (szerintük a régi közbeszerzési törvényt kell alkalmazni, az pedig nem szabályozza a kirívóan alacsony ár kérdését), és július 4-én kelt határozatában arra kötelezte a MÁV-ot, hogy a Bombardier számára tegye lehetővé újabb ajánlat beadását. A bizottság ugyanakkor azt is jelezte: a Bombardier alacsony ára miatt nem biztosítható az ajánlatok jogszerű, esélyegyenlőséget biztosító értékelése, és azt kérte a cégtől, hogy értelmezhető költséget adjon meg új ajánlatában.


Esélyegyenlőség?


A MÁV ezt követően úgy döntött, hogy az esélyegyenlőség biztosítása érdekében nemcsak a kanadaiaknak, hanem mindkét pályázónak lehetővé teszi az ajánlattételt, és a cégek be is nyújtották az új ajánlatokat.


A harmadszor nyertesnek kihirdetett Stadler közel egy éves procedúra után írhatta alá a szerződést. Az utolsó tendereztetés alkalmával a MÁV állítása szerint a nem valós árelemek változatlan megadásával a Bombardier – a KDb határozatában foglaltak szerint – jogsértő helyzetet idézett elő, így ajánlata értékelése jogszerűen nem volt megvalósítható. A MÁV szerint a Bombardier a kísérő levelében elismerte, hogy várható költségei meghaladják az általa ajánlott karbantartási árat, ezért igénybe kell vennie anyavállalatának támogatását.


Ezzel a cég elismerte, hogy a megadott összkarbantartási díj nem nyújt fedezetet a karbantartási költségekre. Így bebizonyosodott, hogy a Bombardier ajánlata nem csupán részelemeiben, de összkarbantartási díj tekintetében sem nyújt fedezetet a műszaki tartalom megvalósítására és költségeire – állította a vasúttársaság. A Bombardier ugyanakkor kitartott amellett, hogy ajánlatuk volt a jobb, és az általuk kínált Talent jármű kiválóan teljesíti a MÁV tenderén megfogalmazott igényeket.


Az augusztus közepén aláírt szerződésbe azonban gazdasági miniszter kérésére egy fék is került. Ennek értelmében csak akkor léphetett hatályba a szerződés, “ha a KDb folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti jogsértőnek a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntést”. Elvileg ennek az eljárásnak került szeptember 13-án pont a végére. A Bombardier azonban most a Fővárosi Bíróságon probál érvényt szerezni vélt igazának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik