Gazdaság

Évi 100 milliárd felett a kereskedelmi márkák forgalma

Az ACNielsen piackutató vállalat legfrissebb felmérése szerint a kereskedelmi márkák forgalma a kiskereskedelemben már meghaladja az évi 100 milliárd forintot.

Az utóbbi években a sport- és energiaital, a hajkondicionáló, az eldobható borotva, a levespor, a cereália és müzliszelet termékkategóriákban több mint duplájára nőtt a kereskedelmi márkás termékek értékesítése. Csökkenést regisztráltak azonban a sör, az ivójoghurt és a whisky esetében.


A 13 százalékos átlagot leginkább a kutyaeledel kereskedelmi márkái haladják meg, melyet 43 százalékos piaci részesedéssel a konyhai papírtörlő (42), majd a papír zsebkendő (41) és a toalettpapír (39) követ.


Árelőny


A vizsgált 38 országban a kereskedelmi márkás termékek átlagára összességében 31 százalékkal alacsonyabb, mint a gyártói márkák átlagára ugyanabban a kategóriában. Magyarországon ennél nagyobb a kereskedelmi márkák árelőnye: átlagos fogyasztói áruk ugyanis 43 százalékkal alacsonyabb, mint a gyártói márkáké. Például a kereskedelmi márkás sörök literenként átlagosan 24 százalékkal olcsóbbak, mint a kategória átlaga. Még nagyobb az eltérés a szénsavas üdítőitaloknál, ahol a kereskedelmi márkák átlagosan a felénél is kevesebbe kerülnek, mint a termékcsoport átlaga.

A magyar trend lényegében hasonlít a globális fejlődés fő irányához, ugyanis a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése továbbra is növekszik – hangsúlyozta Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen igazgatója.


A felmérés rámutat arra is, hogy a modern boltláncok a kereskedelmi márkák minőségének fejlesztése mellett már az egészséges életmódra való törekvés fogyasztói igényének is megfelelnek, ahogyan a kényelmi termékek növekedési trendjéhez is alkalmazkodnak.

A vizsgált országokban a kiskereskedelmi értékesítésből a kereskedelmi márkás termékek részaránya átlagosan 17 százalék volt a 2004. áprilistól 2005. márciusig terjedő időszakban, szemben a két évvel korábbi, hasonló időszak 15 százalékával.

Európa dominál az értékesítésben


Hagyományosan Európa dominál a kereskedelmi márkák értékesítésében, amelyek piaci részesedése átlagosan 23 százalék, a növekedés mértéke pedig átlagosan 4 százalék, két év alatt.

Az országok toplistáját a kereskedelmi márkák forgalmi részaránya alapján öt európai ország vezeti: Svájc 45, Németország 30, Nagy-Britannia 28, Spanyolország 25, Belgium pedig 25 százalékkal. Magyarország 13 százalékos mutatójával a 13. helyet foglalja el.

Magyarország a tizedik


A legnagyobb növekedési ütemet elérő országok toplistáját Horvátország vezeti 77 százalékos fejlődéssel, de a kereskedelmi márkák részaránya még így is csak mindössze 2 százalék. A második Görögország, 24 százalékos növekedési mutatóval, majd Thaiföld, Argentína, Dél-Korea, Finnország, Spanyolország, Szingapúr és Kolumbia következik. Magyarország a 15 százalékos növekedési ütemmel a tizedik helyen áll.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik