Gazdaság

Szájhagyomány

Nálunk is hódít az ingyenes internetes telefonálás, amilyet például a most felvásárolt Skype is nyújt.

Népi reklám útján bővül itthon is a „Skype-olók” köre, hiszen ha szélessávú internettel, fejhallgatóval és mikrofonnal rendelkezünk, akkor csak az ingyenes szoftvert kell letöltenünk a Skype honlapjáról, és máris bekapcsolódtunk a „klubba”. Megkereshetjük bejelentkezett ismerőseinket, elküldhetjük nekik névjegyünket, és ha éppen barátaink is a számítógép előtt ülnek – merthogy ezt is látjuk -, már rájuk is klikkelhetünk: ez ugyanis a tárcsázás virtuális megfelelője. Külső szám hívásáért már fizetni kell, igaz, nem sokat: a honlap tarifatáblázata szerint ugyanis hazai, belföldi hívásokat 7 forintos percdíjért bonyolíthatunk le. Érdekesség, hogy egy hongkongi mobilos ismerőssel csevegni még ennél is olcsóbb: percenként 2 forinttal kevesebbe kerül.

Az ingyentelefonban sok pénz van, legalábbis az internetgazdaság egyik sikercégének, az online piacteret működtető eBay-nek dollármilliárdokat is megért a Skype, hogy ezentúl ezt is kínálhassa a vevőknek és az eladóknak (lásd cikkünket a 80-81. oldalon). Meg Whitman vezérigazgató nemcsak abban bízik, hogy e lehetőség fellendíti a forgalmát, de abban is, hogy az oldal hirdetői alkalmanként 2-12 dollárt is hajlandóak lesznek fizetni, amennyiben egy érdeklődő az ő reklámjuk alapján kezdeményez beszélgetést.


Szájhagyomány 1

NEM INGYEN, DE OLCSÓN. A cég üzleti modellje a hangátviteli protokoll, a VoIP (Voice over Internet Protocol) technológián alapul, vagyis a digitalizált hangot csomagokban, tömörített módon indítják útnak az interneten keresztül. A Skype a peer-to-peer (P2P) technológia segítségével tudott jobb minőségű lenni a Google Talk, a Yahoo, vagy a Microsoft hasonló szolgáltatásainál; ez azt jelenti, hogy a hívások központi szerver közbeiktatása nélkül, a felhasználók számítógépeire építve bonyolódnak le. Gyakorlatilag megspórolták az infrastrukturális költségeket, így lehetnek ingyenesek.

„Magyarországon a korábbi hírközlési törvény védte a helyi koncessziós szolgáltatókat, ezért csak néhány éve, az új törvény megszületése óta nyújthatnak megfelelő hangminőségű szolgáltatást az alternatív telefontársaságok. Előtte szándékosan rontani kellett a hangminőséget” – emlékezik a honi internetes telefónia kezdeteire Nemes Dániel, a Filtermax Informatikai Kft. stratégiai igazgatója. Manapság viszont a kimondottan erre specializálódott cégek egy tengerentúli hívás esetén egyszámjegyű percdíjaikkal tudják megfogni a külföldre sokat telefonálókat.

A Covysoft Networks magyar alternatív telefonszolgáltatónál tavaly október óta nyílt lehetőség VoIP alapú telefonálásra. Mindössze szélessávú internetelérésre és egy speciális telefonkészülékre van szükség, amelyen azonban analóg hívásokat is fogadhatunk. A szolgáltatás elsősorban cégek körében népszerű, ezen belül is a külföldi tulajdonú kis- és középvállalkozások az elsődleges felhasználók, magánszemélyek közül inkább csak a hazánkban élő külföldiek érdeklődnek a szolgáltatás iránt. A külföldi hívások egyébként azért olcsóak, mert egy külhoni internetszolgáltató – a Covysoft esetében partnere, az amerikai Net2Phone – továbbítja a jeleket helyi tarifáért. Mocsai Norbert, a cég kereskedelmi és marketingigazgatója szerint érdekes jelenség, hogy a Skype kínálatának bővülésével rengeteg cég mondta le náluk a VoIP szolgáltatást, s tért át a szoftver használatára, bizonyítva a magyar piac árérzékenységét.

KÁBELEN. Internetes digitális jel azonban kiépült kábelhálózaton át is közlekedhet. Itthon például a UPC immár 20 ezer előfizető által használt telefonszolgáltatása esetében tehát csak a hangátvitel módja épül a VoIP technológiára. Annál is inkább, mert VoIP-pal csak a telefonközpontig történik a hangátvitel, onnan már a hagyományos úton bonyolódik le a hangforgalom, a világ összes létező telefonszolgáltatása felé. A bevezetés óta eltelt egy év alatt csaknem 4 százalékra ugrott a kábeltelefonálás penetrációja az összes kábeles előfizetőik számához viszonyítva. Ilyen látványos előrehaladást annak idején még a szélessávú internetszolgáltatás sem tudott produkálni. „A mi szolgáltatásunkhoz nem kell sem számítógép, sem internet-előfizetés, sem különleges IP-telefon készülék, hanem a hagyományos telefonnal használható” – emel ki párat a szolgáltatás előnyei közül Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója. A szolgáltatás sikerét bizonyítja az is, hogy a T-Kábelnél – ahol több százmilliót költöttek a „kábeltelefonnal” kapcsolatos fejlesztésekre – az ügyfelek száma már az első hónapban meghaladta az 5 ezret, noha az előbbiek nem ingyenes szolgáltatások.

A Skype terjedését az is segíti, hogy mostanában jelennek meg a hozzá is használható telefonkészülékek. „Következő lépésként már mobilról is tudunk majd VoIP hívást kezdeményezni az interneten keresztül” – ad kitekintést Deák Zoltán, az Electool Hungary üzletfejlesztési igazgatója. Az elektronikus beszerzési tanácsadással, köztük telekom-szolgáltatás beszerzéssel foglalkozó cég egyébként külföldi üzletfeleit szinte kizárólag a Skype szoftverének segítségével hívja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik