Gazdaság

Nyolcszázmilliót veszített a MÁV a motorvonattenderen

A vasúttársaság negyvenmilliárd forinttal olcsóbban jutott motorvonatokhoz az elhúzódó tender eredményeképp, de számításaik szerint a késlekedés miatt mintegy 800 millió forintot veszítettek az elmaradt energiamegtakarításon.

A Közbeszerzési Döntőbizottság tegnapi döntésének eredményeként életbe léphet az az augusztusban megkötött szerződés, amelynek értelmében a MÁV a svájci Stadler cégtől rendeli meg a 30+30 villamos motorvonat beszerzését és karbantartását. A döntés eredményeként teljesült a szerződések azon hatályba léptető feltétele, amely a vasúttársaság eljárásának jogszerűségét követelte meg. Ezt a klauzulát kifejezetten Kóka János gazdasági miniszter kérésére írták bele a szerződésbe.

Mint emlékezetes, a Bombardier a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt támadta meg a MÁV által meghozott pályázati eredményt, három pontban vitatva a vasúttársaság eljárásának törvényességét. A most meghozott határozatával a KDb mind a három pontban elutasította a Bombardier beadványát. A döntőbizottság határozata szerint a Bombardier mindhárom észrevétele tekintetében a MÁV-nak sikerült meggyőzően bizonyítania, hogy valamennyi eljárási elem során törvényesen járt el a motorvonat pályázat során.

A KDb megállapította, hogy az általa biztosított lehetőség ellenére a Bombardier nem orvosolta az általa előidézett jogsértő helyzetet és ezzel megsértette a verseny tisztaságának alapelvét, és nem tett eleget a KDb korábbi döntésének – áll a MÁV által kiadott közleményben.

A szállítás – a közbeszerzési pályázat többszöri megtámadása miatt keletkezett – több hónapos csúszása a vasúttársaságnak eddig közel nyolcszázmillió forintos veszteséget okozott, csak az energiaköltségek tekintetében.

Mint ismeretes, augusztus 15-én a MÁV aláírta a szerződést a versenytársánál összességében mintegy 13 milliárd forinttal olcsóbb és korszerűbb motorvonatokra ajánlatot tevő Stadler Bussnang részvénytársasággal. A szerződés hatálybalépését követően az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkezhetnek Magyarországra.

A karbantartási szerződés számos feltételt tartalmaz a motorvonatok üzemeltetését illetően. Harminc éven keresztül a 30 motorvonatból 28-nak állandóan üzemkészen rendelkezésre kell állnia. Az üzemképes járműveknek legalább 400 ezer kilométert kell meghibásodás nélkül teljesíteniük. A szerződés értelmében a három kijelölt vasútvonalon minden új motorvonatnak naponta mintegy 600 kilométert, évente pedig 200 ezer kell megtennie a közforgalomban.

A járműflotta a Déli pályaudvarról induló három elővárosi vonalon közlekedik majd Pusztaszabolcs, Székesfehérvár és Tatabánya irányába. Ezekkel a motorvonatokkal évente mintegy 3 millió ember utazhat tiszta körülmények között. A vasúton való eljutás gyorsabb és megbízhatóbb lesz a környezetbarát, energiatakarékos motorvonatokon. Az esélyegyenlőségi törvény előírásainak megfelelően a járművek akadálymentesen megközelíthetőek: a mozgássérültek könnyen szállhatnak fel, illetve le a járművekről – ígéri a MÁV. A minden utazási igényt kielégítő motorvonatokkal az utazóközönség még ebben az évben járműbemutató keretében ismerkedhet meg.

A Stadler a vonatok karbantartására és tisztítására Pusztaszabolcson fenntartó bázist hoz létre a MÁV használaton kívüli teherkocsi-javító műhely területének és infrastruktúrájának megvásárlásával és fejlesztésével. Itt a Stadler összességében 2250 új munkahelyet ígér, amely tartalmazza a hazai alkatrész beszállításának, valamint a motorvonatok összeszerelésének hazai lehetőségét is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik