Gazdaság

A lakosság többsége nem írna ki újabb MÁV-tendert

A megkérdezettek több mint fele tud arról, hogy a MÁV új vonatokat vásárolna, és a többség nem írna ki új pályázatot.

A MÁV Rt.  megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 1000 fős reprezentatív mintán azt vizsgálta, hogy milyen hatást vált ki a lassan féléve húzódó, 100 milliárd forint feletti értékű motorvonattender a lakosság körében.


A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 51 százaléka tud arról, hogy a MÁV Rt. motorvonatokat akar beszerezni. Egy gazdasági pályázat esetében ez kiugróan magas aránynak tekinthető, de ez nyilván az eljárás körüli problémáknak, a tender megismétlésének és annak tudható be, hogy a pályázók erősen lobbiznak a médiában.

A megállapítások közül fontosnak tekinthető, hogy a megkérdezettek számára a motorvonatokkal szembeni három legfontosabb kritérium: 1. azok korszerűsége, 2. az olcsóság, 3. időben érkezzenek meg.

A megkérdezettek több mint fele azzal is tisztában van, hogy a pályázók ajánlataikban csökkentették áraikat. A Medián megállapította, hogy a megkérdezettek „többsége úgy gondolja, ebben a kiírásban kellene győztest hirdetni, mert félő hogy az új pályázat eredménye a mainál kedvezőtlenebb lenne”.

Régóta húzódik

Immár ötödik hónapja húzódik a 30 plusz 30 elővárosi motorvonat beszerzésére és hosszú távú karbantartására kiírt közbeszerzési eljárás. A MÁV Rt. augusztus közepén aláírta a vonattenderen immár harmadjára győztesnek kihirdetett Stadlerrel a szerződést, ám a gazdasági miniszter kérésére egy fék került a szerződésbe, miszerint csak akkor léphet hatályba a szerződés, “ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) folyamatban lévő eljárásaiban nem minősíti jogsértőnek a MÁV Rt. közbeszerzési eljárását és az azt lezáró döntést”.


A Bombardier nem tekintette lezártnak a tendert ennek ellenére sem, sőt azóta is annak a reményének ad hangot, hogy a KDb valamilyen szabálytalanságot fog felfedezni a pályázat lefolytatásában, és érvényteleníti a szerződést. A MÁV motorvonattenderén vesztes Bombardier három jogorvoslati kérelmére indított eljárásban a Közbeszerzési Döntőbizottság szeptember 13-ig hoz döntést.

A megismételt eljárások során mindkét pályázó jócskán engedett áraiból. A tender első és utolsó árajánlata között 32 milliárd forint a különbség, ennyit tehát megtakarít az adófizetők pénzéből az állami tulajdonban lévő vasúttársaság.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik