Gazdaság

Teaterápia

admin
admin

2005. 07. 14. 08:00

A nyolcvanas évek közepén egy éven át munkanélküli volt Kovács Zombai Leonóra. Ma férjével, Soproni Tamással már milliárdos forgalmú cég tulajdonosa.





Húsz évvel ezelőtt Kovács Zombai Leonóra a gyermekeivel éppen gyesen volt, s akkor 2 esztendős kislánya súlyos beteg lett. „Bekerült az egészségügy mechanizmusába, és majdnem meghalt. Ezért különféle alternatív gyógymódokat kerestem és találtam, amelyeket integráltam az életünkbe. Anyaként pedig a gyógynövények elkötelezett híve lettem” – beszél a Herbária Rt. jelenlegi fő tulajdonosa arról, hogyan fordult az egészségmegőrzés természetes eszköztárához.

A nyolcvanas évek közepén, élelmiszer-ipari mérnök lévén, még a Reál-Market Gmk nevű cég tagjaként, kidolgozott egy új technológiát gabonapehely előállítására. A gmk kiadta a kiskereskedelmét egy vállalkozó cégnek, amelynek azonban a szektor egy másik, nagyobb tagja rövidebb határidővel és 1 forinttal többet tudott fizetni.






Kovács Zombai Leonóra
• 49 éves, élelmiszer-ipari mérnök, higiénikus. Az Agárdi Mezőgazdasági Kombinátnál, majd a Fejér Megyei Gabonaipari Vállalatnál dolgozott, ezt követően pedig a Reál-Market Gmk-hoz csatlakozott tagnak.
• 1990-ben munkanélküli volt; 1991-ben megalapította az SP Oktatási Bt.-t. 1993 óta a Herbária Rt. tulajdonosa, jelenleg egyúttal pr vezetője, a vagyonkezelő Stúdium-Herbária Invest Kft. ügyvezetője.
• Minden reggel jógázik, szabad idejében pedig szívesen tarokkozik.
• Férje Soproni Tamás; gyermekeik a 24 esztendős Márton és a 22 éves Luca. Előbbi közgazdász, és a család egyéb vállalkozásait vezeti. Utóbbi két éve ment férjhez, s felsőfokú tanulmányai mellett újságíróként dolgozik.

Soproni Tamás
• 52 éves, villamosmérnök. A KFKI-nál majd a Videotonnál dolgozott; onnan került a Szabadegyházi Izocukor és Szeszgyárba, ahonnan vezérigazgatóként távozott.
• 1993-ban feleségével együtt a Herbária Rt. tulajdonosa lett; jelenleg a cég elnöke. Az állami tulajdonú Rehab Rt. -korábban Gyógyászati Segéd­eszközök Gyára-vezér-igazgatója.
Rendszeresen teniszezik és gyakran tarokkozik.

A következő szállítmányt így a cég már annak a termékeivel teljesítette, a Reál-Marketet pedig egyik napról a másikra be kellett zárni. Kovács Zombai Leonóra munkanélküli lett, ám a következő egy esztendő sem telt hiábavalóan, mert intenzív angolnyelv-tanfolyamra járt. Ezután megalakította saját vállalkozását, a még ma is működő SP Oktatási Bt.-t, amely eleinte különféle cégek termékeit próbálta bolthálózatokban értékesíteni, később az adójogszabályok változásairól szervezett tanfolyamokat, jelenleg pedig marketing-tanácsadással foglalkozik.

Időközben férje, Soproni Tamás – aki villamosmérnöki végzettséggel a Szabadegyházi Izocukor és Szeszgyárban dolgozott – ráakadt egy magyar találmányra, amelynek alapja a gingko biloba nevű gyógynövény volt. Az élvezeti alkoholos-gyógynövényes kivonathoz szükség volt gyógynövény tinktúrára. Ily módon kerültek üzleti kapcsolatba a Herbária Országos Gyógynövényforgalmi Közös Vállalattal.

BARÁTI SEGÍTSÉGGEL. A 42 állami termelőszövetkezet és állami gazdaság által tulajdonolt cég 1992-ben alakult át részvénytársasággá, és azonnali tőkeinjekcióra volt szüksége. Azt sejteni lehetett, hogy a tulajdonosok nem fognak sok mindenben egyetérteni, kivéve azt, hogy nem akarnak olyan külföldi befektetőt, aki kimazsolázza az ingatlanokat, illetve megvásárolja a hazai piacot, majd megszünteti a termelést. A házaspár a családi, baráti, ismerősi kapcsolataira építve létrehozott egy befektetési alapot. „Nekünk 8 millió forintunk volt erre a célra. Kérésünkre, szavunk hitelére viszont sokan nekünk adták megspórolt pénzüket, összesen 62 millió forintot” – beszél Kovács Zombai Leonóra arról az időszakról. Az 1993. május elsején bejegyzett Stúdium-Herbária Invest Kft. a Herbária Rt. augusztus 4-én tartott közgyűlésén emelte meg a cég alaptőkéjét, s az rt. felét szerezte meg, a másik fele szövetkezeti közös tulajdonban maradt. A kölcsönt nyújtók tulajdonrészt kaptak a Herbáriában. Ma már a házaspár a cég részvényeinek 94 százalékával rendelkezik. Néhány éven át – miközben folyamatosan emelték a részesedésüket – ugyanannyi szavazatuk volt, mint a szövetkezeti közös tulajdonosoknak. Nem volt nézeteltérésük, hiszen tulajdonostársaik is pontosan látták a Herbária erős és gyenge pontjait.

Az operatív vezetésben 1997-ig részt vevő Soproni Tamás irányításával elsőként a termelést csoportosították át. Így már tevékenységük első esztendejében 15-ről 4-re csökkent az üzemek száma. A korábbi, 720 fős alkalmazotti gárdát az üzemek bezárásával párhuzamosan folyamatosan apasztották. A végkielégítéseknek forrásigényük volt, meg kellett újítani a termékportfóliót, az üzletek korszerűsítésre vártak, s így újabb tőkére volt szükség. Ezért banki hitelfelvételre kényszerültek. „Aki a korabeli, rendkívül magas kamatterhek ellenére is képes volt talpon maradni, az meg tudott erősödni” – szögezi le Kovács Zombai Leonóra. Szerencséjük is volt, az egészséges életmód terjedésével párhuzamosan a kilencvenes évek közepétől gyógynövény alapú termékeik, amelyeket magasra pozícionált a piac, egyre keresettebbek lettek.





Az rt. 1997 és 2000 között két vezetőt is elfogyasztott. Ezt követően Pálmai Zoltánt, a Spar Magyarország Kft. korábbi vezérigazgató-helyettesét kérték fel vezérigazgatónak, aki azóta reorganizálta a céget. Bankot kellett váltani, mert a korábbival nem tudtak megállapodni a hitelfeltételekről. Az új pedig csak úgy fogadta be a vállalatot, ha középtávú reorganizációs tervet kap tőle. Ez meg is történt, és 2003 vége óta a Herbária Rt. a bank kiemelt ügyfelei közé tartozik.

Az üzleti működés javítását szolgálja a franchise rendszer, amelynek kialakítása a Herbária Rt.-nél ugyancsak Pálmai Zoltán nevéhez köthető. A társaság számára különösen nagy kihívásnak bizonyult, hogy modernizálnia kellett a 20 saját boltból álló kiskereskedelmi hálózatát. Ezt 2001-ben a szaküzletek franchise rendszerbe való szervezésével kívánták megoldani. A folyamat napjainkban is zajlik, a vállalat jelenleg 74 üzletet működtet, és összesen 100-120 egységből álló hálózat kialakítását tervezi. A cég saját maga végzi az export-import tevékenységet. Termékei kedveltek Németországban és Japánban, továbbá Szlovákiában is, ahol 2003-ban leányvállalatot alapítottak.

TISZTESSÉGESEN. A vállalat jelenleg két üzemében – a balmazújvárosiban és a székkutasiban – állítja elő mintegy 200-féle termékét. A legfontosabb csoport a gyógyteák, a második a kozmetikumok, amelyeket az élelmiszerek követnek. Csak olyan alapanyagokat használnak fel a teáikhoz, amelyek rendelkeznek a Gyógynövény Kutató Intézet (GYNKI), illetve az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) engedélyével. A Herbária jelenleg két olyan versenytársi magatartással is küzd, amelyet nem tart tisztességesnek. Egyrészt egyes kisebb magyar cégek megpróbálják kijátszani a minőségi követelményeket, nem tartják be azokat a gyártási előírásokat, amelyekre a Herbáriánál sokat költenek. Így a gyógynövényt tartalmazó csomagolásaikon természetesen nem szerepel a GYNKI, illetve az OGYI engedélye. Másrészt néhány nagy külföldi gyártó importált termékein olyan jelölések, feliratok vannak, amelyek azt sugallják a magyar vásárlónak, hogy például az adott élelmiszer gyógyhatással rendelkezik. A termék tehát sokkal többet állít magáról, mint amit valójában nyújt, és a törvény engedélyez.

Ugyanakkor nem konkurensnek, hanem partnernek tartják a Herbáriánál azokat a nagy hazai cégeket – például a Béres Rt.-t, a Hungaropharma Rt.-t, a Phoenix Pharma Rt.-t -, amelyek hozzájuk hasonlóan különféle egészséges termékeket kínálnak. Franchise-partnereik ugyanis kizárólag a Herbária termékeiből nem élnének meg, az üzletekben helyük van azoknak a készítményeknek is, amelyeket mások gyártanak.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.