Gazdaság

A konzolok támadása

Az idei karácsony áttörést hozhat a játékkonzolok hazai frontján. A vezető cégek számos újdonsággal jelentkeznek, s immár a felnőttek örömét is keresik.






A konzolok támadása 1

A konzolok támadása 2
Nintendo Dual Screen.
A konzolpiac vezérének újdonsága.
A konzolok támadása 3

Hosszú sorok kígyóztak március 23-án este számos amerikai játékbolt előtt. Az ok: éjféltől kezdték árusítani Észak-Amerikában a Sony új, PlayStation Portable (PSP) nevű kézi játékkonzolját. Ez is mutatja, hogy a megrögzött játékosok – gamerek – vevők az újdonságokra, a gyártók pedig szinte „elkényeztetik” őket. A kézi konzolok terén a Nintendo új, dupla képernyős újdonsága, a Nintendo Dual Screen (DS) tavaly novemberben Amerikában vett repülőrajtot, míg a hazánkba hivatalosan csak szeptemberben érkező PSP decemberben Japánban debütált.

A kézi konzolok terén – ahol eddig a Nintendo volt az egyeduralkodó – Szenograczky Ádám, a Nintendót itthon forgalmazó Stadlbauer Kft. területi vezetője azt várja, hogy a Sony új terméke csak a piac kisebbik hányadát tudja megszerezni. „A DS mellett a kedvezőbb ár és a Nintendo kézi konzolok terén szerzett tapasztalata szól, míg a PSP sokoldalúbb, s valószínűleg erős marketingkampány kíséri” – mérlegel Szenograczky, aki szerint a Gameboy Advance megjelenése óta összesen mintegy 30 ezer kézi konzolt adtak el hazánkban.







A konzolok támadása 1

A konzolok támadása 2
Sony PSP.
Itthon szeptemberig
várat magára.
A konzolok támadása 3

E piacon hatalmas változást vár Sándor Csaba, a Sony Hungária Kft. PlayStation termékmenedzsere. Mint mondja, eddig túlnyomórészt gyerekek játszottak ezekkel az eszközökkel, ám a PSP által kínált fénykép- és filmnézés, zenehallgatás vélhetőleg még több fogyasztót fog csábítani. A cégnél arra számítanak, hogy elsősorban a fiatal felnőttek körében lesz népszerű az új modell. A termékmenedzser becslése szerint a magyar háztartások 5 százalékában van valamilyen konzol, ebből pedig 85 százalékra teszi a PlayStation részesedését. Ezzel szinkronban áll Szenograczky becslése, aki úgy véli: az eladott, nem hordozható játékgépek közül minden tizedik valamilyen Nintendo konzol.

Kránitz József, a Microsoft hazai, csehországi és szlovákiai értékesítési menedzsere 5,0-5,5 milliárd forintosra becsüli a hazai konzolpiacot. Ebből néhány százalék lehet a Microsoft részesedése, mivel a szoftvercég hazai leányvállalata hivatalosan egyelőre még nem foglalkozik az XBox termékvonallal. Kránitz azt jósolja, hogy az itthoni piac nagy robbanás előtt áll. Az elmúlt év végi hiány, illetve a legtöbb kiskereskedelmi üzletben mesterségesen magasan tartott árak miatt várhatóan az idén karácsonykor történnek meg azok a tömeges hardvervásárlások, amelyek a tavalyi szezont jellemezték a nyugat-európai országokban.

A magyar géptulajdonosok nagy része fiatal felnőtt; egyelőre a férfiak dominálnak, de a nemzetközi trendeknek megfelelően egyre több lány is játszik a konzolokon. „Kínálatunkban van olyan modell is, amelyik a lányok ízlésének jobban megfelel: a tavaly megjelent SingStar például a karaokéhoz hasonlít: a játékosnak énekelnie kell, a gép pedig pontozza az énektudását” – mondja Sándor. Szintén vélhetőleg a fiatal nőket célozza meg az EyeToy Kinetic nevű játék, ahol a „személyi tréner” USB kamerán keresztül figyeli, megfelelően végzi-e a fitneszgyakorlatokat a játékos.







A konzolok támadása 1

A konzolok támadása 2
Játékprogram PS2-re.
A nőkre is gondolnak.
A konzolok támadása 3

A Nintendo is nyitott, elsősorban a 18 éven felüliek felé. „A Gameboy Advance SP megjelenésétől a komolyabb közönséget is megcéloztunk, de természetesen változatlanul ki akarjuk elégíteni a fiatalabb korosztály igényeit is” – részletezi a stratégiát Szenograczky. A Microsoft is minden korosztály számára egyaránt kikapcsolódást kíván nyújtani. „Alapvetően a szimulátor és stratégiai játékok fejlesztését folytatjuk továbbra is, s ezeknél szeretnénk javítani, valósághűvé tenni a játékélményt” – avat be az elképzelésekbe Kránitz József. (A hazai számítógépes játékfejlesztőkről lásd cikkünket az 54-55. oldalon.)

A „hagyományos” konzolok piacán szintén az újdonságok áradata várható: a Microsoft az idén karácsonyra időzíti az XBox újabb verzióját, míg jövőre a Sony a PlayStation 3-mal, a Nintendo pedig a Revolution-nel rukkol elő. Az új masinák igazi erőgépek lesznek: míg az XBox 360 nevű modell három darab PowerPC csippel rendelkezik majd, addig a PlayStation 3 hét darab, az IBM és a Toshiba által kifejlesztett, szintén 3,2 gigahertzes Cell processzorral üzemel. Ezek a gépek jóval szélesebb körű kikapcsolódást kínálnak, mint elődeik: hálózati lehetőségeik és multimédiás képességeik alapján igazi otthoni szórakoztatóközpontok lehetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik