Gazdaság

Alkoholos sört iszik a magyar

Tavaly 2003-hoz képest mintegy 50 százalékkal több szénsavmentes ásványvizet fogyasztottak Magyarországon – írja a GfK Piackutató Intézet frissen megjelent tanulmánya. Sörökből az alkoholmenteseknek nem megy túl jól.

2003-hoz képest itthon egyértelműen több ásványvizet fogyasztottak, bár ennek a növekedésnek a mértéke elmaradt a 2002-2003 közötti időszakban mérttől – derült ki a GfK Piackutató Intézet tanulmányából. Az üzletek bevételeiben ugyanakkor némi csökkenést hozott 2004. A bevételek várakozásoktól való elmaradását az okozta, hogy a fogyasztói árak 2003 és 2004 között csökkentek. A gyártói és a kereskedelmi márkák fejlődését elemezve szembeötlő a saját márkás ásványvizek piaci részesedésének közel 50 százalékos növekedése. A táplálkozási szakértők által egészségesebbnek mondott szénsavmentes és szénsavval enyhén dúsított vizekből 2004-ben megközelítően kétszer annyit fogyott, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben a szénsavas vizekből mindössze mintegy 8 százalékkal fogyott több, mint 2003-ban.


Rostos a nyerő


A gyümölcslevek terén egyértelműen megkezdődött a magasabb gyümölcstartalmú italok térhódítása. Gyümölcslevekből 2003-hoz képest mintegy 2 százalékkal kevesebb fogyott, a 100 százalékos, prémium gyümölcslevekből azonban 8 százalékkal vásároltak többet 2004-ben, mint az előző évben. A legalacsonyabb, 30 százalékos gyümölcstartalmat sem elérő italokból pedig mintegy 3 százalékkal adtak el kevesebbet az üzletek 2004-ben az előző évhez képest. A fogyasztói árak növekedésének köszönhetően a bevételek a vizsgált terméktípusok esetében emelkedtek.


A szénsavas üdítőitalok piaca a gyümölcslevekéhez hasonló képet mutat. 2004-ben nem egészen 3 százalékkal kevesebbet adtak el az üzletek, ám bevételüket így is sikerült egy százalékkal növelniük. A kisbolt láncoknak sikerült a legtöbbet fejlődniük ezen a téren – az előző éves értékesítési számaikat 2004-ben mintegy 3 százalékkal sikerült túlszárnyalniuk.


Az alkoholos az igazi


Sörből 2004-ben közel 9 százalékkal fogyott több, mint 2003-ban, így a 2004-es növekedési ütem nem marad el az előző évitől. Ez elsősorban az alkoholos sörök növekvő népszerűségének köszönhető – 2004-ben közel 10 százalékkal fogyott több az alkoholtartalmú sörökből, mint egy évvel korábban. Az alkoholmentes sörök ezzel szemben némileg veszítettek népszerűségükből. Az adatok tanúsága szerint a fogyasztás a meleg nyári hónapokban és a családi eseményekben bővelkedő decemberi hónapban mutat magasabb értéket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik