Gazdaság

Bázis-boom

Folyamatosan bővülnek, fejlődnek a számuk szerint is egyre szaporodó logisztikai központok.

Némi túlzással Magyarország lassan egy gigantikus raktárbázishoz kezd hasonlítani, annyi logisztikai központ épült az utóbbi években. Jelenleg 30 meghatározó jelentőségű működik az országban. Közülük a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) Közép- és Kelet-Európa legnagyobb efféle bázisa. Létrejötte és fejlődése jól példázza a lehetőségeket, hiszen a Soroksáron eddig átadott raktárak minden négyzetmétere elkelt. Pedig a bérlőknek havonta és négyzetméterenként 3,7-4,5 eurót kell fizetniük.

„Több cég is kopogtat nálunk, de hiába épülnek folyamatosan a raktárépületek, már egyikben sincs kiadó hely” – közölte Marján Miklós vezérigazgató, aki persze nem szomorkodik emiatt, hiszen ez arra sarkalja a befektetőket, hogy a 10-12 éves megtérülés ellenére is folytassák a beruházásokat. Várhatóan 2007-ig tovább bővül a mintegy 100 hektáros területen fekvő raktár és elosztó centrum, több mint ezer embernek adva munkát a délpesti régióban.


Bázis-boom 1

A soroksári központ. Közép- és Kelet-Európa legnagyobb logisztikai bázisa.

ÚT A MINISZTÉRIUMTÓL. A BILK valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitútvonal kereszteződéséhez közel áll, beruházási munkálatai 2002 elején kezdődtek. Első 20 ezer négyzetméteres raktáriroda komplexumát néhány hónap alatt felépítették és üzembe helyezték. Ezt követően átadták a hozzá tartozó vasútállomást, valamint az úgynevezett kombiterminált is, amelynek révén gördülékennyé vált a vasúti fuvarozásban a konténeres árukezelés. A több mint 40 milliárd forintra becsült beruházási projektből a logisztikai központ 25 milliárdból épült fel, a kombiterminál 5 milliárdba, a vasútállomás 11 milliárdba kerül. Hamarosan megtörténik a BILK-et az M0-ás körgyűrűvel összekötő út átadása is, amelynek a költségeit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium állta.

A cég tulajdonosai, a MÁV Rt. és a Waberer’s-csoport ebben az évben 4,5 milliárd forint értékű beruházást valósítanak meg. Az év végére a bázis területe meghaladja a 100 ezer négyzetmétert. A napokban fejezték be a legújabb 15 ezer négyzetméteres csarnok felépítését. Marján Miklós elmondta: már megkezdték egy újabb 9 ezer négyzetméteres, 1 milliárd forintos beruházással készülő raktár építését, amelyet várhatóan július közepén adnak át. Május elején további 15 ezer négyzetméter alapterületű gyűjtő-elosztó bázis kivitelezése kezdődött meg, amelyet ősszel egy ugyanakkora fejlesztés követ majd.


Bázis-boom 2
Bázis-boom 3

AZ ÉPÜLŐ M6 MELLETT. A Harbor Park alapkőletétele 2001-ben történt, ám a fejlesztés még korántsem fejeződött be. „A logisztikai bázist 140 ezer négyzetméterre terveztük, eddig több mint 85 ezer négyzetméternyi raktár- és irodaterületet építettünk fel” – tájékoztat Wachsler Tamás, a Harbor Parkot fejlesztő H.I.D. Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság tulajdonosai – a Heitman International, a Lehman Brothers, a Crow Holdings International és a Wallis Ingatlan Rt. – összességében 20 milliárd forintot szánnak a létesítmény teljes kiépítésére. Nyáron egy újabb 16 ezer négyzetméteres dupla csarnokot adnak át majd a bérlőiknek.

„A Harbor Parkot az elhelyezkedése mellett – az épülő M6 mellett található – minőségi szolgáltatásai miatt választják az ide települő cégek” – állítja az ügyvezető igazgató. Wachsler Tamás szerint a nagytétényi bázis jelentőségét az is adja, hogy iparvágány van a területén, amelynek révén közvetlenül is csatlakozik a nemzetközi vasúthálózathoz és vámudvarként is üzemel. S nem mondtak még le arról az elképzelésükről sem, hogy egyszer a központ mellett egy új dunai kikötő épüljön.

LEVELES LOGISZTIKA. Bő egy éve adták át a Magyar Posta új, budaörsi Országos Logisztikai Központját (OLK). A 9,5 milliárd forintból megvalósult beruházásra azért volt szükség, mert – mint Horváth Sándor, a Posta logisztikai üzletágának vezetője fogalmazott – az állami tulajdonú társaság csak megfelelő gazdasági és technológiai feltételek mellett tud versenyképes szolgáltatásokat nyújtani. A létesítmény számottevően növelte a feldolgozó kapacitást, s minimálisra csökkentette a levél kézhezvételéig szükséges közreműködők számát. A korábbi 9-10 emberi érintés helyett, jelenleg csupán 3-5 kézen fut át egy küldemény. Az OLK azonban csak része annak a 15 milliárdos projektnek, amelynek révén bővült a vállalat logisztikai hálózata. Az ország területén több mint egy tucat kisebb bázist alakított ki a társaság. Megszüntették a postavonatokat is, ma már a szállítások kizárólag a közúton történnek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik