Gazdaság

Az ajtók záródnak

Május végén derülhet fény arra, hogy a hitelező 11 bank felszámolásba viszi-e a NABI-t, vagy átveszi a hatalmat, s újabb egy év haladékod ad a buszgyár talpra állásához.

Mára ahhoz a viccbeli kereskedőhöz vált hasonlatossá a NABI cégcsoport, különösen annak magyar gyára, aki nyereséges napnak könyvelhette el a szombatot, amikor is zárva tartott. A folyamatosan növekvő veszteségek okán a múlt év végére már saját tőkéjének nagyobb részét is elvesztette a NABI-csoport. Ugyanakkor piacát sikeresen meg tudta tartani, sőt bevételét is növelte némileg. A gond „csupán” az, hogy minél több a bevétel, annál nagyobb a veszteség is. Az adatok a múlt év végére minden létező várakozást felülmúltak: csoportszinten 57 millió dolláros üzemi veszteséget sikerült összehozni, így a 62,3 milliós saját tőke 86 százaléka egy év alatt semmivé lett.


Az ajtók záródnak 1

VIHAROS KÖZGYŰLÉS ELŐTT. Ebben a fonák helyzetben kérdéses, a tulajdonosok meg tudják-e ismét győzni a hitelező bankokat arról, hogy mégis helyreállítható a nyereséges működés és érdemes újabb egy év haladékot adni a cégnek. A baljós jelek egyre sűrűsödnek, a cég már tavaly is nagyon rossz helyzetben volt, ám 2004 áprilisának végére, a rendes közgyűlésig sikerült tető alá hozni a hitelek átütemezéséről szóló egyezséget a bankokkal. A szerződés fontos pontja volt, hogy szeptember végére csökkenjen a veszteség. „E helyett éppenséggel tovább halmozódtak a gondok” – hívja fel a figyelmet Tabányi Mónika, a ConCorde elemzője. A beígért válságkezelési stratégia (Figyelő, 2004/39. szám) eredményeinek pedig egyelőre nyoma sincs (a részvénypiaci kilátásokról lásd keretes írásunkat).

Mint Bodor András, a NABI társasági igazgatója elmondta, a probléma nem a kölcsönök visszafizetésével van, hiszen az egy évvel ezelőtti hitel-átütemezési megállapodásban foglalt fizetési kötelezettségeit eddig is teljesítette, és még ma is folyamatosan teljesíti a NABI. A gond az, hogy a tavaly áprilisban vállalt gazdaságossági és nyereségességi mutatók nem teljesültek. Öröm az ürömben, hogy a termelés stabil, a cégnek egy évre előre biztos megrendelése van.

Tizedelnek

Mivel a cég saját tőkéje a jegyzett tőke kétharmada alá csökkent 2004 végén, a közgyűlési meghívóban az alaptőke csökkentése is szerepel. Ennek következtében az ezer forintos részvények új névértéke 112 forint lesz. Tabányi Mónika, a ConCorde Rt. elemzője úgy véli: ez a lépés nem lesz közvetlen hatással az amúgy is szinte semmivé foszlott részvényárfolyamra. A közgyűlési meghívóban szereplő tőkeemelési lehetőséggel pedig nem feltétlenül élnek majd a bankok. A részvény a következő hetekben legfeljebb az igazán merész spekulánsok fantáziáját mozgathatja meg, és a sűrűsödő események esetén akár hektikussá is válhat az ára. Ugyanakkor elemzői, fundamentális szempontból a papír nem értékelhető, valós értéke (a cégértékével megegyező nagyságrendű hitelállomány miatt) nulla forint körüli. Az elmúlt hetekben 200 forint közelébe zuhanó árfolyam híven tükrözi, hogy a papírt legfeljebb annak reményében vásárolhatják, hogy a cég sorsa egyszer majd jobbra fordul. Az elemző mindenesetre eladásra javasolja a NABI-t, amelynek részvényeiből további nagyobb csomagok kerülhetnek piacra, mivel az 54 százalékot birtokló főtulajdonos Első Magyar Alap január elsejével „kifutott”, és elképzelhető, hogy befektetői közt szétosztják a NABI-papírokat. A ConCorde szakértője egyébként kiemeli: a cég zászlóshajójának szánt, üvegszál karosszériás Compobusok történetének végére, úgy tűnik, pont került, s az is kérdéses, van-e létjogosultsága a magyarországi gyártásnak. Igaz, az amerikai és az angol cégek értéke – a főleg az olcsó dollár miatt veszteségesen működő magyar egységtől megszabadulva – megemelkedhet.

Előfordulhat, hogy a NABI budapesti gyárára az új kaposvári üzem sorsa, a lassú bezárás vár. Most mégis valamivel nagyobb a cég megmenekülésének a valószínűsége, hiszen a hitelezők közül egyelőre senki nem kért felszámolást a csoport ellen. A jelenlegi tulajdonosok és a pénzintézetek közti „meccs” mégsem lesz könnyű: 11 hitelező bankkal egyeztetnek immár hónapok óta. A gyártó azonban annyira eladósodott, hogy az utolsó szó mindenképpen a bankoké lesz, már csak azért is, mert a cég megszegte a velük kötött egyezséget, s 105,8 millió dollárra rúgó tartozásai rövid lejáratúakká váltak. (A cégcsoport mai piaci értéke a pesszimista becslések szerint a tartozás összegét sem éri el.

Az utóbbi napokban furcsa „állóháború” alakult ki a tárgyalásokon. Eredetileg március 31-i dátummal kellett volna megszületnie a megállapodásnak a buszgyártó és a hitelezők között, de feltehetően csak a május végére halasztott közgyűlés idején lesz válasz arról, kap e újabb egy évet működése rendbetételére a NABI.

HITELEZŐI DILEMMA. A bankok eddigi kitartása a cég mellett érthető: egy esetlegesen felszámolásba vitt csoport eszközeinek kényszereladása legfeljebb a követelések töredékét fedezné, szakmai befektetőt a jelenlegi piaci klímában és a cég siralmas állapotában aligha találnak. Igaz viszont az is, hogy a további veszteségek termelése még jobban apasztja a cég eszközeinek értékét.

Újabb válságjel, hogy úgy tűnik, a kulcspozíciójú igazgatósági tagok közül sem mindenki bízik töretlenül a NABI hosszú távú túlélésében, és biztos, ami biztos, szép summát vesz fel a válságkezelésért. A példásan őszinte gyorsjelentés tanúsága szerint a csoport átstrukturálásával kapcsolatban a NABI tanácsadói szerződést kötött két igazgatósági taggal, akik ennek alapján 223 ezer dollárt (42,5 millió forintot) számláztak ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik