Gazdaság

Statisztaszerep jut az ingatlanügynököknek

Míg Európa nyugati részén az ingatlanügyletek több mint 70 százaléka ügynökségen keresztül bonyolódik, addig hazánkban mindössze a piac 20 százalékra becsült szeletét fedik le. A cégeket mellőzők többsége úgy véli, nincs szüksége segítségre.

A szakma hazánkénál jobb megítélését jelzi a fenti arányszámok mellett, hogy a közvetítők Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a magyar átlagnál magasabb, jellemzően 5 és 10 százalék közötti jutalékért dolgoznak. Nyugaton – tőlünk eltérően, ahol csak az eladó fizet jutalékot, – gyakran a vevőnek is megéri anyagilag ösztönözni az ügynököt.

Az Otthon Centrum a fővárosi aktív korú népességre reprezentatív, 800 fős mintán közvélemény-kutatást végeztetett a GfK Hungária Piackutató Intézettel az ingatlanvásárlás körülményeiről, valamint az ingatlanügynökségek ismertségéről és megítéléséről.

A felmérés szerint az elmúlt két évben a válaszadók 11 százaléka adott el és 8 százaléka vásárolt lakóingatlant. Ugyanakkor egy éven belül ingatan eladását, illetve vásárlását a megkérdezettek 15-15 százaléka tervezi (ebből 10 százalék egyidejűleg eladna és venne). A következő egy évben többen (27 százalék) szándékoznak újépítésű ingatlant vásárolni, mint ahányan az elmúlt két évben tették (14 százalék).

Bár még mindig a nyomtatott sajtó jelenti az ingatlan-tranzakciók lebonyolítása előtti elsődleges információ-forrást, a válaszadók 59 százaléka fordulna ingatlanközvetítőhöz, ha eladná lakását, és ugyanennyien vételi szándék esetén.

Az ügynökségek alkalmazásának legfőbb oka az ingatlanközvetítők szakértelme, illetve az a kényelmi szempont, hogy mindent elintéznek az ügyfelek helyett. Egy tavaly, ugyanezen témában elvégzett felméréshez képest idén a megbízhatóság és a biztonság sokkal hangsúlyosabb szerephez jutott.

Az ügynökséget nellőző vevők harmada azért nem fordulna ingatlanközvetítő cégekhez, mert úgy gondolja, nincs szüksége segítségre, s közel ugyanennyien a magas árakra hivatkoztak.  Az egyes cégek közötti választásnál a legfontosabb szempont a cég múltja és referenciái, majd a szolgáltatás ára, a harmadik pedig a cég ismertsége, illetve az iroda közelsége.

Az ingatlanforgalmazó cégek ismertsége továbbra is igen alacsony. A spontán módon egy céget sem említők aránya 85 százalékos.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik