Gazdaság

Javítócsomag

admin
admin

2005. 03. 10. 08:00

Átláthatóbb működést, korrektebb teljesítménymérést és az új termékek nyereségességének tervezhetőségét ígéri az üzleti folyamatok menedzsmentje a bankoknál.

Megéri-e egy új hitelkonstirukció bevezetése a banknak? E kérdés megválaszolásában segít az üzleti folyamatmenedzsment (business process management – BPM), amelynek használatával szimulálni tudják a hitelezés leendő folyamatát, s ez alapján kiszámolni a költségét, s így végül kiderül, hoz-e hasznot a termék. Nem véletlen, hogy szinte az összes bank BPM projektbe kezdett, annak reményében, hogy a folyamatszabályozás kimutatható és tartós teljesítményjavulást hoz majd.


„Kettős cél mozgatja a bankokat: a stratégiának megfelelő bevételnövelés, illetve a költségcsökkentés. A BPM az utóbbiban segít” – világít rá Illés József, az IDS Scheer Hungária Kft. tanácsadási szolgáltatásainak értékesítési vezetője. A K&H Bank, az Erste, a HVB, a CIB és a Raiffeisen Bank mind a lakossági üzletágat akarják erősíteni. A közelmúltban mindegyikük a fiókhálózat nagyarányú bővítésébe kezdett, ami a belső működés folyamatorientált átalakítását igényli. Illés József szerint a BPM egyik nagy előnye, hogy termékköltséget tudnak vele számolni, ami egyaránt fontos új konstrukciók mérlegelésénél és az ügyfélérték – az egy kuncsaftban a bank számára rejlő potenciális bevétel – számításánál is.

A BPM elengedhetetlen eszköze valamilyen stratégiai folyamatmodellező eszköz. Maga a szoftver pár millió forintba kerül, ám a bevezetéssel, a külső tanácsadó vagy belső szakértő díjával együtt a teljes átalakítás költsége 100 millió forintra is rúghat. A különböző szoftvermodulok – például a folyamatmodellező, folyamatköltség-számító, kockázatkezelő, minőségbiztosítás-támogató modul – a már feltérképezett folyamatokra épülnek. A rendszer kiegészülhet egy kommunikációs felülettel is, ami mindegyik dolgozó számára hozzáférhetővé teszi a megismert folyamatokat, például az intraneten keresztül.

NEM KOCKÁS PAPÍRON. A K&H Bank 2002-ben kezdte előkészíteni a BPM-et. „Az a célunk, hogy a jelenlegi statikus folyamatszabályozási rendszer átmenjen dinamikusba, s ne csak leírni, hanem módosítani is tudjuk az egyes folyamatokat” – mondja Julow Katalin, a bank szervezési igazgatója. Azt is szeretnék elérni, hogy egy adott pontnál látható legyen, az milyen más területekhez kapcsolódik. A BPM segít a folyamatok optimalizálásában, a felesleges lépések kiszűrésében, a költségek átláthatóvá tételében és később a szimulálásban is. A rendszer megalapozza a minőségellenőrzést, csökkenti a működési kockázatokat, és mérőszámok kijelölésével a folyamatok állandó figyelését teszi lehetővé. Jó folyamatokkal várhatóan az egyéni teljesítmény is jobb lesz, és korrektebben lehet mérni, illetve könnyebb átadni a munkát, ha új dolgozó érkezik.

Eddig két folyamatmodellezési tesztprojektet végeztek el, az IT és a beszerzés területén. E tapasztalatokat felhasználva döntöttek az átfogó folyamatmenedzsment mellett, amelynek bevezetése várhatóan két év múlva ér véget. A pénzintézet az Aris szoftvert használja a több ezer banki folyamat feltérképezésére. A banknál ezután minden projekt folyamatfelméréssel kezdődik, amivel rengeteg időt és pénzt tudnak majd megspórolni. Mindezzel szemben a BPM tetemes költségvetése áll.

 A BPM

PILLÉREK
• A folyamatstratégia kezelése
• Folyamatok tervezése
• Az üzleti folyamatok bevezetése és kontrollingja
• Változásmenedzsment

HOZZÁVALÓK
• Szoftvercsomag
• Felső vezetői támogatás
• Világos vízió és vállalati stratégia
• Fejlett projektkultúra
• Tapasztalt projektvezető és folyamatszervezők
• Kitartás
• Dolgozói érdekeltség
• Külső vagy belső szakember
• Körülbelül két, két és fél év
• Mintegy százmillió forint 




ELLENÁLLÁS. A projekt egyik nehézsége, hogy rengeteg ember tevékenységét kell elemezni, amit sokszor ellenőrzésként élnek meg a dolgozók. A változáskezelés, kultúraváltás is nagy kihívás minden cég számára. A K&H Bank tapasztalatai szerint a két legfontosabb BPM sikertényező a felső vezetői támogatás és a kitartás, ugyanis a legtöbb projekt akkor bukik el, amikor a kezdeti lelkesedés alábbhagy.

A HVB Bank az egyik első pénzintézet volt, ahol felismerték a folyamatok fontosságát. A banki struktúrák, a működés és a szabályozó rendszer folyamatok mentén való átszervezését már 1998-ban megkezdték egy BPR (business process reengineering – üzleti folyamatok átszervezése) projekt keretében. „Ma már természetes számunkra, hogy folyamatokban gondolkodunk és így szabályozzuk a céget. Ez teljesen beépült a kultúránkba” – büszkélkedik Ralf Cymanek vezérigazgató-helyettes, aki egyben a szervezési és IT osztály vezetője is. A BPR projekt elindításának oka az 1997-es fiókbővítés volt, azzal a szándékkal, hogy az új mérethez igazítsák a belső működést. Az összes üzleti folyamatot lemodellezték az erre szakosodott tanácsadói csapat és szoftver segítségével, és azóta a bank folyamatalapú rendszerben működik. A komplex folyamatok, mint a vállalati hitelezés elemi aktivitásokból állnak és a bank különböző területeit bevonják. Ezek az elemi aktivitások más folyamatok részeit is képezhetik.

Annak, hogy minden fejlesztési projektet folyamatperspektívából is elemeznek, az a legnagyobb előnye, hogy ez alapján le lehet vezetni az informatikai, oktatási, emberi erőforrási igényeket, így a folyamatok minden fejlődés szerves részeivé válnak.

HÚSBAVÁGÓ TESZT. A másfél évig tartó BPR projekt nem volt zökkenőmentes. Már csak azért sem, mert a sikeres bankoknak van egyfajta tehetetlensége, ellenállnak az ilyen változásoknak, ezenkívül a projekt jelentős átszervezésekkel is járt. Azzal mindenki egyetértett, hogy végre kell hajtani, de amikor a változás közvetlenül a dolgozókat érintette, azt már nehezen viselték. A legnagyobb kihívás a megfelelő modellezési szint megtalálása volt, azaz, hogy élvezzék az előnyöket, de ne essenek a túlrészletezettség csapdájába. Illés József és Ralf Cymanek egyetértenek abban, hogy a folyamatmenedzsment bevezetésének legkritikusabb pontja a jó tesztprojekt megválasztása. Ha itt nem eléggé „húsbavágó” működési területet választanak, az átalakítás haszontalannak bizonyulhat.

A projekt sikeresen lezajlott, ám a „folyamatosítás” azóta sem ért véget. A HVB további célja, hogy folyamataiba mérőrendszert építsen. Nyolc folyamatszervező, illetve folyamatgazda dolgozik ezen a budapesti központban, akik a teljes ügymenetet optimalizálják és a hatékonyságért felelnek. A cég jelenleg is dinamikusan bővíti fiókhálózatát, az egységek száma negyvenről várhatóan százra emelkedik majd 2007 végére. A bővítés keretében fejlesztik eszközeiket, IT rendszereiket, folyamataikat, értékesítési csatornáikat. A korábbi hasonló korszakhoz képest azonban lényeges különbség, hogy a változtatás alapvető eszköztára, a nyelv és a szemlélet már adott.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.