Gazdaság

Az Etalon high end rendszerek atyja – Fülelt és nyert

Több millió forintos, házi készítésű hifi berendezésekkel ért el világsikert egy apró magyar cég. A tulajdonos nem tanult zenét, akusztikát.

Komolyan zavarba jön az ember, amikor először szembetalálkozik Sallay Lászlóval, ugyanis őt rendkívül nehéz beszorítani a mindennapokban használatos skatulyák valamelyikébe. Életútját megismerve kreatív mérnökembernek, vagy esetleg üzletembernek lehetne mondani a high end (csúcsminőségű és csillagászati árú hifi készülékek) világában komoly nyugat-európai sikereket elérő magyar akusztikai berendezések fejlesztőjét és gyártóját. Valójában azonban a vállalkozó szellemű mérnök életmódja és világszemlélete inkább a művészekével rokon. Sallay László – amikor nem a cég ügyeivel foglalkozik – a világtól elvonultan, egy, a város határában, elegáns környezetben lévő és takaros családi ház alagsorában, “hangkeltő” berendezései közt tölti napjait. Éppen most fejleszti újabb készülékcsaládjait a ma már a világ legtöbb igényes zenehallgatója körében jól csengő nevű Etalon Akusztika Kft.

Az Etalon high end rendszerek atyja – Fülelt és nyert 1Az általában inkább a művészekre jellemző érzékenysége okán Sallay nem is a vállalatépítés nehézségeit említi első helyen, amikor a számára fontos dolgokról kérdezi az ember. Ez persze szorosan összefügg azzal, hogy vállalkozása nemzetközi sikerét igen sajátságos területen érte el. “Intenzíven foglalkozom a zenével, holott semmilyen ilyen irányú képzettségem nincsen, kottát sem tudok olvasni, hangszereken sem játszottam soha, sőt énekből is nagyon rossz voltam világéletemben. Hallásom sem zenei, inkább technikai” – vallja meg a vállalkozó. Ám mint kiderül, hangmérnöki oklevél sem lapul a zsebében, holott volt olyan év, hogy több száz darabot is sikerült eladnia a több millió forintot kóstáló csúcsberendezéseiből Franciaországban, Németországban és másutt Európában.

AUTODIDAKTA MÓDON. Nem kis meglepetés, amikor kiderül, a vállalkozó nem csak a zenétől, de a hangtechnikától is távoli területen folytatta egyetemi tanulmányait. Ösztöndíjas gépészmérnökként végzett a hetvenes évek elején az NDK-ban. A drezdai egyetemi évek alatt találkozott a hangtechnika akkoriban rohamosan fejlődő csodáival. Hazajövet azután rendkívüli módon bosszantotta, hogy egy-egy Zeneakadémián végigélvezett koncertet követően “nagy kiábrándulás” volt az odahaza feltett lemezről vagy hangszalagról újra meghallgatni a zeneművet. A hobbiként induló hangtechnikai tervezésbe azután olyannyira beleszeretett, hogy doktori munkáját sem a gépészet valamely területéről, hanem a hangerősítők tervezési elveiről írta. Sallay László azóta is – immár 35 éve – hangfelvételek készítésével és azok reprodukálásával foglalkozik, ám állítása szerint cége nagy sikerét éppen annak köszönheti, hogy zenei és hangmérnöki iskolák nélkül vágott bele a hifi készülékek építésébe. “Ebben a műfajban sokat ronthat a hangzáson, ha valaki az egyetemen ráerőltetett szakmai sémák mentén próbál megoldani egy-egy technikai problémát. E téren hiányos iskolázottságom előnyt jelent, mert képes vagyok naiv, de a hangzás szempontjából igen fontos kérdéseket is feltenni” – mondja. A high end világában ugyanis nem a minél több, egyre látványosabb és hangosabb zenedoboz gyártása a cél, hanem a zene élethű reprodukálása.

SALLAY LÁSZLÓ 52 éves, Drezdában szerzett gépészmérnöki diplomát. A hetvenes évek elejétől dán hangtechnikai cégeknél, a Brüel & Kjaernél és az Ortofonnál dolgozott tanácsadóként.

A nyolcvanas évek közepén gmk keretében kezdték a high end készülékek gyártását. 1993-ban alapította meg az Etalon Akusztika Kft-t, és Sonophil márkanéven professzionális hangrögzítéssel is foglalkozik. Eddig közel 100 CD hangfelvételét készítette el.

A vállalkozó gyakran napi 16-18 órán át is az új szériákat fejleszti, hallás útján próbálja a hangzást tökéletesíteni, főként jazz- és klasszikus zenével teszi próbára hifi rendszereit. Hobbija egyben a munkája is, de szívesen olvas filozófiai, szociológiai, pedagógiai és orvostudományi műveket, s mivel otthon dolgozik, jut idő három iskolás gyermekére is. Lakásában nem tart televíziót, mobiltelefonja nincs.

A nyolcvanas évek közepére a hangrögzítés és lejátszás terén felgyűlt neves külföldi cégeknél szerzett tapasztalatainak és elképzeléseinek hasznosítását határozta el. A vállalkozó először szellemi termékként szerette volna értékesíteni évtizedes fejlesztőmunkájának gyümölcseit, de nem lelt gyártó partnerre. Ekkor döntötte el, hogy maga valósítja meg elképzeléseit. Az akkoriban egyedül létező társas vállalkozási formában, gazdasági munkaközösség keretében indult a berendezések – elsősorban erősítők, később hangsugárzók – manufakturális gyártása, összeépítése.

Pár év alatt – makacs természetének köszönhetően – egyetlen fillér külső tőkeerő nélkül is sikerült egy nemzetközi hírű high end műhelyt felépítenie Magyarországon, amely termékeinek több mint 90 százalékát Nyugat-Európában értékesíti. Legnagyobb sikereit Franciaországban, Hollandiában és Németországban érte el. A világ összes audiofil termékével versenyezve az Etalon különféle berendezései 1992-óta öt alkalommal nyerték el Párizsban a legjobb high end készülékeknek járó rangos Diapason dOr díjat, de 1998-ban Olaszországban a “hifi Oscar-díjat” is átvehette. A speciális luxustermékek nyugat-európai piacára való belépéshez hatalmas segítséget jelentett az említett két hangtechnikai cégben töltött évek alatt szerzett kapcsolatrendszer. Ennek dacára kezdetben nagyon kevés kereskedő állt szóba vele, a legtöbben kinevették, amikor a high end világ “Rolls Royce-ai” közé ajánlotta készülékeit. Ám azok a kereskedők, akik vették a fáradságot, s meghallgatták a termékeit, lelkes Etalon-rajongókká váltak.

ZÖKKENŐK. Az utóbbi néhány év azonban nem ment zökkenők nélkül. Szűk keresztmetszetet okozott a tőkehiány, annak ellenére, hogy a korábbi nyereséget a tulajdonosok rendre visszaforgatták a cégbe. A gazdasági bizonytalanságok miatt több jelentős nyugati kereskedelmi partner bezárta üzleteit. Ezzel a cég lépéskényszerbe került, s jelenleg az elérhetőbb, közepes árkategóriában kifejlesztett berendezéseket hozza piacra. Sallay László újragondolta a stratégiát, és a korábbiakhoz hasonló makacssággal vetette bele magát a fejlesztésekbe és cége újraszervezésébe. Egyetlen apró üzemét is bezárta az Etalon, s helyette a cégvezető beszállítói hálózatot szervezett, amelynek felfuttatásához nagy reményeket fűz.

A koncepció lényege, hogy az Etalon nevet viselő, egyedi építésű high end készülékek mellett elkülönült márkanév alatt, nagyobb sorozatban, megfizethető árú készülékeket is gyártsanak. A két új széria (Musicante, Kreaton) több darabja már ma is kapható, de a nagyobb elterjedtséghez addicionális tőkére van szükség, hiszen a termékeket és azok népszerűsítését addig is finanszírozni kell, ameddig a kereskedők bemutatótermeiben várnak gazdájukra.

Mivel egy-egy fontosabb munkafázist speciálisan képzett szakemberek végeznek el bedolgozóként, lehetővé vált, hogy évente akár 10 ezer komplett hifi rendszert is építsenek a félmillió forint körüli árkategóriában. “A kedvező ár ellenére a nagy versenytársakénál sokkal igényesebb hangzású készülékekről van szó, azaz ugyanazért az árért nagyságrendekkel szebben zenélő rendszert vihet haza a nem dúsgazdag zenerajongó közönség is” – ígéri Sallay László.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik