Gazdaság

NEMZETKÖZI MÉDIA – Szupersztár született

admin
admin

1996. 07. 31. 00:00

A nyár közepén az ausztrál médiakirály, Rupert Murdoch többségi tulajdonában lévő British Sky Broadcasting (BSkyB) bejelentette: 49 százalékig terjedő tulajdoni hányadot vásárol a DF1 digitális televíziós társaságban, amely a müncheni Kirch médiacsoport része. Szakértők véleménye szerint a két médiabirodalom stratégiai szövetsége meghatározó lehet az európai digitális televíziós piac ellenőrzése szempontjából.

A bejelentés szakmai körökben igen nagy meglepetést keltett, hiszen néhány hónappal korábban Nyugat-Európa digitális televíziós “média-égboltja” merőben más képet és erőviszonyokat mutatott. Márciusban a világ egyik legnagyobb médiabirodalma, a Bertelsmann AG a Kirch-csoport elszigetelése és kiszorítása érdekében nagy jelentőségű megállapodást kötött a francia Canal Plusszal, az ugyancsak francia Havas SA-val, valamint a BSkyB-vel. A közös vállalkozás azt volt hivatott szolgálni, hogy a résztvevők programokat, műsorokat gyártsanak a kibontakozóban lévő európai, elsősorban német digitális televíziózás számára.

A vállalkozás azonban hamar zátonyra futott, a British Sky Broadcasting ugyanis “kiugrott” a szövetségből. A váratlan cserbenhagyást elsősorban az okozta, hogy a Bertelsmann műsorsugárzó üzletágát összeolvasztotta a Compagnie Luxembourgeoise de Télédifusionnal (CLT), amely céggel a Canal Plus ádáz versenyharcot folytat Franciaországban. A fúzió közvetlenül és közvetve zavarta Murdoch érdekeit, ezért döntött a stratégiai szövetség elhagyása mellett.

Az ausztrál médiakirály munkatársai kapcsolatba léptek Leo Kirch cégével, és július első napjaiban megköttetett az új stratégiai szövetség. A tét nem csekély. Nevezetesen: a német digitális televíziós piac ellenőrzésének megszerzése, amely jó kiindulási alapot jelenthet az egész Európát átfogó terjeszkedéshez. Németországban 32 millió háztartásban van televíziós készülék. A statisztikák tanúsága szerint 16 millió háztartás előfizetője a Deutsche Telekom kábeltelevíziós hálózatának, s mintegy 10 millióan veszik az Astra távközlési műhold csatornáinak programjait.

Távközlési és marketing-szakemberek egybehangzó véleménye szerint a digitális televíziózásra fényes jövő vár. E technika segítségével a televíziós társaságok százával ajánlhatnak az előfizetőknek viszonylag olcsón új csatornákat. A digitális technika számottevően javítja a képminőséget, s egyúttal lehetőséget teremt az interaktív televíziózásra, például a teleáruház elterjesztésére. Ez azt jelenti, hogy a képernyőn bemutatott árucikkek és szolgáltatások a távirányító segítségével megrendelhetők. Érthető tehát, hogy a nagy üzleti távlatokat nyitó digitális televíziós jogokért és előfizetőkért az érdekelt médiatársaságok az óceán mindkét partján nagy küzdelmet folytatnak.

A Bertelsmann-Kirch párbaj összetett és ellentmondásos voltát mutatja, hogy július utolsó hetében némi fordulat történt. A két versenytárs bejelentette, hogy egységesítik a műholdas digitális tévéadások vételére alkalmas dekódereiket. Olyan hírek is elterjedtek, hogy szó lehet egy mélyebb stratégiai szövetségről is. Eszerint a Bertelsmann feladná saját digitálistévé-terveit, ennek ellenében pedig érdekeltséget kapna Kirch projektjében (DF1), amely “pillanatokon belül” megkezdheti működését.

A Murdoch-Kirch szövetség kárvallottja, a Bertelsmann azonban nem adja fel, s az őt cserbenhagyó cégek helyére az Egyesült Államokban igyekszik stratégiai szövetségest keresni. A Bertelsmann-birodalom televíziós üzletágába számos cég tartozik, közülük érdemes kiemelni az Ufa Filmet, valamint a Fernseh Service GmbH holding-vállalatot. Ez utóbbinak 37,5 százalékos tulajdoni hányada van Németország egyik legsikeresebb “fizetős” tévéállomásában, a Premiereben. A Bertelsmann-csoport többségi részesedéssel rendelkezik az RTL televíziós társaságban is.

A Murdoch-fiaskó után a Bertelsmann több amerikai vállalatbirodalommal kezdett tárgyalásokat egy esetleges stratégiai szövetség létrehozásáról. A német cég mindenképpen részesedni akar az európai digitális televíziós piac várható megabevételeiből. A Der Spiegel értesülései szerint a Bertelsmann számára az Egyesült Államokban két komoly partner jöhet szóba. Egyikük a kanadai Seagram tulajdonában lévő MCA Universal szórakoztatóipari óriásvállalat, amely nemrégiben 3,8 milliárd márkás ajánlatot tett Bertelsmannéknak arra, hogy tíz éven át ellátja őket televíziós sorozatokkal és mozifilmekkel.

A másik lehetséges partner a Walt Disney Co., amely szoros kapcsolatban áll a CLT-vel. Érdemes megjegyezni, hogy a Disney és az ABC tévétársaság júniusban elhatározta: szorosabbra fűzi nemzetközi televíziós üzletágaik kapcsolatát annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen a műsorok forgalmazása és a külföldi sugárzási érdekeltségek működtetése.

A Bertelsmann szóvivője nemrégiben (mézesmadzagként?) bejelentette, hogy a céggel együttműködő majdani amerikai stratégiai partner tulajdoni hányadot szerezhet a német vállalat televíziós érdekeltségeiben, s átveheti a BSkyB 30 százalékos részesedését az előző, füstbe ment közös vállalkozásból.

A Canal Plus egyébként néhány területen továbbra is együtt kíván működni a Bertelesmannal, de jelezte, hogy a digitális televíziós, műholdas üzletágban átpártol a Kirch-csoporthoz.

A Kirch-Murdoch szövetségnek, valamint a Bertelsmann partnerkeresésének tétje igencsak jelentős, hiszen az előrejelzések szerint 2000-ben a digitális televíziózás csak Németországban kétmilliárd dolláros piacot jelent majd. Kirch mintegy 40 éve építi médiabirodalmát. A BSkyB-vel kötött megállapodás értelmében Murdoch cége részt vállal a DF1 indulási költségeiből, amelyek az első négy esztendőben elérik majd a 650 millió dollárt. A DF1 július végén kezdte meg szolgáltatásait: 17 csatorna kínál a nézőknek sport-, film-, klasszikus zenei és egyéb szórakoztató programokat. Hírek szerint Murdoch 49 százalékos részesedést szerzett a DF1-ben, s a tulajdoni hányadért 319 millió dollárt fizetett.

Az ágazat szakértői szerint Murdoch és Kirch további társakat keres a digitális projekt finanszírozására. A közelmúltban sikerült megnyerni a DF1 számára az amerikai NBC társaságot, s további résztvevőkkel és finanszírozókkal is folynak a tárgyalások.

A stratégiai szövetségre lépett két médiabirodalom jól kiegészíti egymást. A Kirch-csoport birtokában van 15 ezer film és 50 ezer órányi televíziós sorozat németországi forgalmazási joga, s magáénak tudhatja a Formula- versenyek németországi sugárzási jogát a “fizetős” tévéknél. A BSkyB-nek Nagy-Britanniában 5 millió előfizetője van. Médiaszakértők véleménye az, hogy amennyiben a Bertelsmannak belátható időn belül nem sikerül együttműködő partnert találnia a digitális televíziózás számára, nem marad sok esélye ezen a piacon. Ráadásul elvesztheti ebben a “műfajban” megmaradt egyetlen szövetségesét, a Canal Plust, amellyel a CLT-ügylet óta amúgy is megromlott a kapcsolata. Odahaza a franciák jelentős összegeket fektetnek be a digitális televíziózásba, s hasonló elkötelezettséget várnak német partnerüktől. A Canal Plus egyik vezetője szerint “a vonat elindulóban van az állomásról. Ha a Bertelsmann lekési, igen nagy veszteségek érik”.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.