Gazdaság

JÚLIUSTÓL SZABADSÁGLEVÉL A MAGYAR SZÁLLÍTMÁNYOKNAK IS – T-okmány haladóknak

Folytathatják a vámjogszabályok tanulását a nemzetközi áruszállítók. Július elsejétől új fuvarozási okmánnyal is elindíthatók a szállítmányok az Európai Unióba és az EFTA-országokba. A T-okmány nem lesz kötelező, de jelentősen megkönnyítheti a magyar fuvarozók határátlépéseit.

Magyarország csatlakozott az EU- és az EFTA-országok közötti egységes árutovábbítási eljárásról szóló egyezményhez, amely 24 országban teszi lehetővé az egyszerűbb szállítást. Az eljárás nem kötelező, így a július elsejével történő magyar bevezetése nem jelent kötelezettséget a hazai vállalkozások számára. A közúti, vasúti, légi, vízi és csővezetékes árutovábbítás egyaránt tranzitegyezmény hatálya alá tartozik, de a változások elsődlegesen a közúti fuvarozókat érintik.

Kevevári Katalin, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának osztályvezetője elmondta: az eljárás rendszerében és a kitöltendő T-okmány feltételeiben az eddigiekhez képest főként a garancianyújtás szabályai újak. Ha valamely cég be akar lépni az eljárásba, akkor az indító ország (jelen esetben Magyarország) vámhatóságától kell engedélyt kérni. Az engedélyt kapó főkötelezett (a fuvart bonyolító szállító, szállítmányozó, exportáló) felel azért, hogy a meghatározott időtartam alatt az áru célba ér, ellenkező esetben felel a vámterhek megfizetéséért. Az engedélyhez garanciát kell letenni, amelynek három formáját választhatják a kérelmezők. Az összgarancia-adás szükséges értékének alapját a kérelem benyújtását megelőző egyéves időtartam alatt lebonyolított fuvarok vám-, adó- és illetékterhe képezi. Ezen összeg egy heti (azaz ötvenketted) részének 30 százalékára kell a bankgaranciát letenni a kérelmezőnek. A közeljövőben megjelenő szabályozás szerint összgaranciát az kérhet, aki a megelőző egy évben legalább heti 5 (évi 260) fuvart bonyolított. A kérelmeket az illetékes területi parancsnokságok bírálják el. Kevevári Katalin arra számít, hogy összgaranciát csak egy viszonylag szűk cégkör kér majd (speditőrök, nagyfuvarozók), ők azonban az engedélyezése nyomán kapott kezességi tanúsítványt továbbadhatják partnereiknek. A T-okmányhoz szükséges garancia másik lehetősége az átalányos megoldás. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága az átalánydíjas garanciajegy forgalmazását annak engedélyezi, aki évente havi ezer (évi 12 ezer) darab jegyre ad garanciát. Ennek összege a kért jegyek értékének 30 százaléka. Egy garanciajegy értéke 7000 ecu, illetve ennek megfelelő forintösszeg. Egy szállítmányhoz általában egy jegy szükséges. A garanciajegyhez jutó cégek a T-okmányhoz szükséges igazolást ugyancsak továbbértékesíthetik.

A garanciához jutás harmadik formája az egyedi engedély, amelyhez a konkrét szállítmány vámterhe alapján kell letenni a garanciát. Ezt akkor szabadítja fel a hatóság, ha a rendeltetési hely vámszerve értesíti az áru célba érkezéséről. Az áru T-okmánnyal indításához csak köz-úti szállítmány esetén kell garanciaokmányt bemutatni, vízi, vasúti, légi vagy csővezetékes szállítás esetén ezt nem kérik a vámszervek. Ha a szállítmánynak T-okmánya van, akkor az indító állam vámhatósága után a tranzitországok vámszervei általában nem kezelik ezt az okmányt, csak egy igazolást adnak a határátlépésről. Kevevári Katalin ugyanakkor hangsúlyozza: a belépéshez szükséges szakhatósági vizsgálatokat a T-okmányos áruk esetén is elvégzik.

Kevevári Katalin azt javasolja a cégeknek, hogy óvatosan nyúljanak ehhez a lehetőséghez: először ismerjék meg a néhány napon belül megjelenő rendeletet, esetleg vegyenek mástól garanciát, és csak ennek tapasztalatai alapján döntsenek. Az engedélyt szerzők figyelmét arra hívta fel: ügyeljenek, kinek adják tovább a megszerzett jogukat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik