Gazdaság

TQM DIPLOMÁSOK – Szakma születik

admin
admin

1996. 05. 29. 00:00

A fejlett piacgazdaság kiépítésének egyik kulcskérdése, hogy a vállalatok irányítói ismerik-e a korszerű vezetési elméleteket és módszertant. A Total Quality Management (TQM) az egyik legszélesebb körben elfogadott és használt vállalatvezetési filózófia és eszközrendszer. Nem régóta hazánkban is vannak diplomásai e diszciplínának.

Kiosztották az első TQM-diplomákat Magyarországon. Most végzett ugyanis az első évfolyama annak a posztgraduális oktatási programnak, amely a holland Zeeland Polytechnic és az angol University of Humberside know-how-ja alapján a holland kormány támogatásával 1994 szeptemberében indult a Külkereskedelmi Főiskola és a ConsAct Minőségfejlesztési és Vezetési Tanácsadó Iroda szervezésében.

Az oktatási know-how kidolgozói szerint a TQM a vállalati filozófia része, korszerű management eszközöket és módszereket tartalmaz, és nem szűkíthető le a termelésre, a folyamatok minőségi kérdéseire. Alapjában a minőség olyan átfogó megközelítését tartalmazza, amely a szűkebben vett termelési, illetve szolgáltatási folyamaton túl magában foglalja a teljes logisztikai rendszert, az összes vállalati funkció minőségét, figyelembe véve a fogyasztói minőségkép alakulását is. Az ilyen minőségfelfogás a minőségre épülő versenystratégia alapja. A TQM kulcstényezői: a fogyasztói elégedettség, a vállalat alkalmazottainak lehető legteljesebb bevonása, a vállalati folyamatok hatékony és szabályozott irányítása, illetve a folyamatos fejlesztés.

A Külkereskedelmi Főiskola 1994 szeptemberében beindult TQM-képzés szakmai színvonalának megalapozása az oktatási know-how átvételével kezdődött 1994 februárjában. A kurzusnak magának is megvan a “minőségbiztosítási” rendszere. Ennek működéséről a magyar előadók hollandiai felkészítésük során maguk is tapasztalatokat szerezhettek. A dokumentum az angol University of Humberside hasonló anyaga alapján készült.

– Ez a “Kézikönyv” a képzés általános bemutatásán és a nemzetközi környezetbe helyezésén túlmenően tartalmazza az előadások óraszámát, felépítését, tematikáját, az oktatókkal szemben támasztott követelményeket, a záródolgozatok javasolt témáit. A magyarországi oktatási anyag az angol-holland tematikán alapul, ám tekintettel a hazai körülményekre, számos részletében eltér ettől – hallottuk Szabóné Streit Máriától a Külkereskedelmi Főiskola tanszékvezetőjétől, a kurzus irányítójától.

A holland gyakorlathoz hasonlóan Magyarországon is moduláris a felépítés, az előadók a meghatározott szakmai kereteket saját maguk töltik ki, így a képzés színvonalát az oktatói kör határozza meg elsődlegesen. Az oktatók kiválasztására kiemelt figyelmet fordítottak. – Több mint 60, a hazai minőségügyben érintett szervezettel (hatóságok, társadalmi szervezetek, tanácsadók) vettük fel a kapcsolatot és a tematika pontos megjelölésével kértünk javaslatokat az oktatói körre – tudatta Krämer Tamás, a ConsAct Minőségfejlesztési és Vezetési Tanácsadó Iroda ügyvezető igazgatója, a program egyik főszervezője. Az oktatók számára követelmény volt az is – lévén, hogy a témának Magyarországon még idegen nyelvű szakirodalma is alig van, magyar nyelvű pedig szinte egyáltalán nincs -, hogy az általuk előadott tematikában tananyagokat írjanak a hallgatók számára. Az eddig elkészített többszáz oldalas anyag európai színvonalú. A hallgatók körében minden modul végén rendszeresen felmérést végeztek az oktatói munka színvonalának (oktatónként külön-külön is) értékelésére.

– Azon szerencsében, illetve szerencsétlenségben volt részem, hogy az első évfolyam hallgatója lehettem. Szerencse volt abban az értelemben, hogy átfogó minőségügyi szakképesítést elsők között szerezhettem Magyarországon, a szerencsétlenséget az jelentette, hogy minden új képzési, illetve oktatási formának (még megfelelő előkészítettség esetén is) megvan a kísérleti jellege, így ez sem volt mentes az ebből adódó kiforratlanságtól. A műszaki és mérnöki tanári végzettség, valamint a minőségügyben és piackutatásban végzett többéves munka során megszerzett tudás és tapasztalatok alapján, illetve jelenlegi feladatkörömmel kapcsolatos követelmények és elvárások miatt úgy éreztem, hogy mindenképpen hasznos lesz számomra a TQM szakosító képzésben való részvétel. S végül is a kitűzött céljaim elérését elősegítette – fejtette ki Budaházy Éva, aki az ÉDÁSZ minőségügyi titkáraként volt hallgatója a képzésnek.

Induláskor a céljait, elvárásait a legtöbb hallgatóhoz hasonlóan a következőkben határozta meg: A minőségügy terén szerzett ismeretek kiegészítése, a minőségügyhöz kapcsolódó területeken (vállalat-gazdaságtan, marketing, emberi erőforrás-management, pénzügy-számvitel stb.) szükséges alapismeretek terén meglévő hiányosságok pótlása és aktualizálása, illetve általános tájékozottság megszerzése. A vállalati működés területei közötti kapcsolódások tudatosítása, az egész rendszerbe foglalása, ami a stratégiai gondolkodás alapját teremti meg.

– Munkahelyemen támogatták az iskolába történő jelentkezésemet, mert felismerték, hogy az ott kínált ismeretek a piaci versenyre való felkészülésben ma már nélkülözhetetlenek. Kezdetben komoly fenntartásaim voltak a képzés minőségügyi részét illetően. Aggodalmaim végül is alaptalannak bizonyultak. Amit nem vártam: az iskolának a hazai minőségügyi szakemberek színe-javát sikerült megnyernie előadónak. Ez kellemes meglepetés volt egyrészt az oktatás színvonalát illetően, másrészt megerősítette azt a hitemet, hogy hazánkban is vannak kiemelkedő felkészültségű, európai szintű szakemberek akiktől érdemes és lehet is tanulni – ismertette tapasztalatait Éles Zoltán, a Matáv minőségbiztosítási szakértője.

– Közvetlen kapcsolatom nem volt a szakterülettel. A minőségügyről, TQM-ről ugyan néhány dolgot már hallottam, ugyanis cégünknél két évvel ezelőtt világbanki kölcsönből már sor került egy konzulensi projektre, amely a társaság szolgáltatás minőséggel kapcsolatos tevékenységének fejlesztésére, minőségügyi eszközrendszerének bővítésére volt hivatott. E program keretében a tanácsadóktól sok információt kaptunk magáról a TQM-ről is. Mivel én a projekt finanszírozásáért voltam felelős, szakmai kérdésekkel nem foglalkoztam, de hála a szakmában járatos kollégáim és a külföldi tanácsadók lelkesedésének, szakmai elkötelezettségének, a minőségügy engem is megfertőzött – tekintett vissza jelentkezésének körülményeire a Matáv egy másik szakembere, Boncsarovszky István, aki a beszerzés-szabályozási osztályt vezeti.

Az oktatók célja többek között az is volt, hogy olyan teljesen újnak számító irányítási rendszerekkel is megismertessék a hallgatóságot, amelyek valójában napjainkban épülnek ki a fejlett gazdaságokban. Olyanokkal például, mint a globalizálódó piaci kihívásoknak való megfelelés lehetővé tévő új integrált vezetési rendszerek, vagy a minőségbiztosítási rendszerek legújabb kitörési pontjai, amelyek átfogóan kezelik a minőség, a környezetvédelem, az egészség és a biztonság kérdéseit is. A képzés olyannyira ráirányította a figyelmet ezekre az újdonságokra, hogy volt aki (például Boncsarovszky István is) e témakörből írta záródolgozatát. Mert hát végül is ebben a szakmában alighanem ezek lesznek a közeljövő slágertémái.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

The rescued private owned submarine UC3 Nautilus that sank on Friday 11. August, are dragged into Copenhagen Harbor 12. August 2017 by the Salvage ship Vina. The Swedish journalist Kim Wall which was on board the submarine is still missing. Owner and Captain Peter Madsen was rescued and charged with negligent manslaughter. (Foto: Jens Noergaard Larsen/Scanpix 2017)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.