Gazdaság

KI FOG ELTARTANI?

admin
admin

1996. 04. 17. 00:00

Nagyot néztek a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat vezetői, amikor megakadt a szemük a Winterthur Nyugdíjpénztár hirdetésein. A svájci biztosítótársaság magyarországi leányvállalatának egyik reklámjáról egy kislány nézett az emberekre. Mélabús tekintete fölött ott virított a nyugdíjreformmal kapcsolatos viták hevében oly forró kérdés: ő fog eltartani?

A reklám szerint a mostani felosztó-kirovó rendszerű “állami nyugdíj előreláthatólag nem lesz elég a kielégítő életszínvonal biztosításához”. A nyugdíjbiztosító szerint a hirdetés sérti az aktív dolgozók és a nyugdíjasok önérzetét, hiszen azzal, hogy az eltartottság érzését sulykolja beléjük, egy olyan helyzetet használ ki a saját üzleti céljaira, amiről az emberek egyáltalán nem tehetnek. Osváth Sámuel, az önkormányzat sajtófőnöke szerint a mai nyugdíjasok az évek hosszú során keresztül befizették a kötelező járulékokat, és még akkor sem tekinthetik magukat eltartottnak, ha a rendszer szerint azok. A reklám tehát – a nyugdíjbiztosító szerint – a társadalmi szolidaritás elvét kérdőjelezi meg, és egyben a társadalombiztosító szolgáltatásait hitel-teleníti. Az önkormányzat etikai kifogást emelt a Magyar Reklámszövetségnél, és tiltakozott a hirdetések folytatása ellen.

Merényi Éva, a GGK reklámügynökség vezetője az etikátlanság vádját meglepetéssel fogadta. Szerinte a reklám igazat mond, és egy valódi – kormány által is támogatott szolgáltatást ismertet, amely iránt egyre növekvő az igény. A szolgáltatások közül kettő különösen fontos. Az egyik, hogy a nyugdíjpénztárba való belépéssel a tagok adó- és tb-kedvezményhez jutnak. Az előtakarékosság révén pedig mindenkinek lehetősége van arra, hogy gondoskodjon jövőjéről. Ezeket a tényeket Merényi Éva szerint hangsúlyosan és figyelemfelkeltő módon közli reklámuk. Hozzátette: ebben az esetben valószínűleg nem a reklám, hanem maga a helyzet, a nyugdíjasok életkörülménye sértette a társadalmi érzékenységet.

A Reklámszövetség etikai bizottsága végül nem is marasztalta el a reklámügynökséget, bár arra felhívta a figyelmet: a mögöttes súlyos társadalmi feszültségek miatt kívánatos jobban odafigyelni a megosztott közvélemény és a társadalom érzékenységére. No meg kicsit a Nyugdíjbiztosító Önkormányzatéra is…

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.